Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 2128 ggr
villfungera
0

Behöver hjälp att använda outlook

Kan inte skicka e-mail via outlook, eftersom produktnyckeln tydligen är förbrukad (efter de första 25 gångerna) Prod.nyckeln tas ej emot. Ser att jag kan köpa tjänsten (via Windows Home) men detta ska väl vara en tjänst jag ska kunna använda kostnadsfritt?

Inkanyezi
0

Tjänsten är i och för sig inte kostnadsfri, den tillhandahålls av din leverantör, och den är oberoende av vilket program du använder för att hantera e-post.

Det finns klienter som du inte behöver betala för, som exempelvis Thunderbird, men det finns många fler.

Det finns också flera olika kostnadsfria webmail att välja på om man hellre vill ha en tjänst som är åtkomlig överallt och från en vanlig webläsare. Gmail är en av de vanligare.

Mooniq
0

villfungera

bara ett tips…..

jag var en sån total windows-fan tidigare. Hade bara använt oulook tills den havererade för mig med… Jag tankade hem mozilla thunderbird och den funkar skitbra, tycker jag.. Jag har gått ett steg till och installerat Ubuntu på min dator. Jag är positivt överraskad att det finns bra operativsystem som är gratis, enkelt och intressant.

ha det bra , hoppas du får en bra lösning på ditt problem här finns en massa trevliga själar som delar med sig av goda råd Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

villfungera
0

Tack snälla för tipsen! Ett bekymmer verkar dock kvarstå….och det är när jag vill skicka ett mail där outlook kommer upp automatiskt som enda alternativ fast jag nu installerat google e.mail…..måste få bort den där produkt- nyckeln jag inte har…..Vill kunna skicka mail obehindrat och direkt utan att gå via annat e¨mail……Om jag nu visste hur jag får  bort automatiken?! Jag menar att när nåns adress kommer upp så ploppar min outlook upp och hindrar trafiken…..Vet inte om jag är oklar nu?Obestämd

Inkanyezi
0

Outlook kommer upp automatiskt, för att du klickar på en länk som innehåller en mailto:-tagg, och för att du har valt Outlook som e-postprogram. Om du använder en vanlig mailklient som du byter emot så kommer det i stället att bli den som poppar upp. Jag vet inte om man kan få mailto: att peka på gmail.

Du kan prova att helt enkelt avinstallera Outlook.

villfungera
0

Hej igen. Har nu avinstallerat outlook. Och följde anvisningarna för att installera Thunderbird istället. Men undrar vad jag skriver in på "server för inkommande/ respektive utgående post" Det finns exempel där men har nog missat vad för typ av adress de är ute efter ändå… hur dessa adresser ska se ut. Tacksam för er hjälp…Ge gärna exempelTungan ute

Inkanyezi
0

Du ska ha fått de uppgifterna från din leverantör av webbtjänster. Formen på adressen kan vara antingen som URL (exempel: mail1.telia.com) eller som IP (exempel: 79.102.26.65). Du skickar post via en SMTP-server och tar emot via en POP3-server.

villfungera
0

Oj! Idag när jag jag skiulle logga in, alltså starta datorn, så hade varenda gammal inställning försvunnit. Ett helt nytt skrivbord….inga gamla skrivbordsikoner finns kvar. Och höll på en evighet innan jag kom ut på intrnet…..Själva internetexplorer ikonen är borta. Vill återställa som innan jag installerade gårdagens Thunderbird….och göra om …..Hjälp mig! Så blir jag så glad. Kan f n inte komma åt en enda behövlig webbplats!!!!! Är uppkopplad via glocalnet….finns hjälpen att finna där????

villfungera
0

Får snart ett sammanbrott! eftersom min dator fått det! Något hände när jag installerade nytt e-mail. Nu är ALLT tidigare matrial borta! Bilder från skrivbordet. JA ALLT!!!!!! Kommer inte in på mina tidigare sidor. Finns möjlighet att återställa???? Nån duktig människa Hjälp mig!!!Skrikandes

Kaj
0

Om du har Vista kan du gå in under startknappen och skriva systemåterställning. Där kan du sedan välja en återställningspunkt från ett datum då du vet att allt fungerade

villfungera
0

Har försökt systemåterställa. Måste tydligen ha administratörens begynnelse-lösenord för att komma åt att göra denna mannöver. Vilket jag inte har….har bytt lösenord (för inloggning i datorn) för länge sen…..Skrikandes Tack för rådet iaf. Vet inte riktigt hur jag löser detta bekymmer….men på något vis….måste det ju fungera…men just nu kommer jag inte vidare….Grrrrrrrr…..

villfungera
0

Har nu lyckats återställa! Tack och lov!Glad

Inkanyezi
0

Vet inte hur du gjorde för att avinstallera, men generellt måste du avinstallera via kontrollpanelen, "Lägg till Ta bort program". Och så tar man bort precis det som man vill ta bort.

Thunderbird är en rumsren e-postklient och den installationen lär inte påverka något på ditt skrivbord utöver att lägga upp sin egen ikon för genvägen. Inställningarna ska sedan vara samma som för Outlook, oavsett vilken klient du väljer att använda. Du kan naturligtvis också köpa en licens för MSOffice.

Vad du under inga som helst omständigheter ska installera är IncrediMail, den beter sig inte rumsrent och går inte att avinstallera.