Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1546 ggr
beenzon
0

adsl anslutning med problem

hej

fick en smäll i adsl modemet i somras och fick byta ut det. Efter det har jag haft problem med anslutningen till internet. Jag kör ettZyxel modem, med en separat router. Mellanpropp utbytt, och därmed sladden mellan mellanproppen och splittern. Kabel mellan splitter och modem inte utbytt, men kabel mellan modem och router är utbytt.

Det är inga problem alls med det trådlösa nätet, däremot bryter internet, och om det funkar går det mycket långsamt.

Borde jag byta ut allt? Köra en kombinerad modem/router lösning? kan splittern vara problemet?

pentsium
0

När du säger att du har ett Zyxel-modem så antar jag att det är det man får av telia (prestige 660H). Men vad har du för router (fullständigt modellnamn)?

beenzon
0

Hej

Det är Linksys, har inte komplett namn, men med beteckningen 802.11g med namnet speed booster på.

Bogey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du fått en åsksmäll kan mycket väl splittern vara ett av problemen.

I de flesta ADSL-modem kan man se lite statistik över ADSL-uppkopplingen. Hur länge den varit uppkopplad, uppkopplingshastighet, error etc.

Kolla att din uppkopplingshastighet stämmer överrens med det du betalar för. SE mitt exempel. Jag betalar för en 8/1Mbit/s lina och det är också vad jag har på ADSL-nivå.

Kolla också hur länge din uppkoppling varit aktiv utan avbrott. Min uppkoppling har varit uppe utan avbrott i 9 dagar och 11 timmar så det går ganska stabilt.

Du kan också jämföra dina errorsiffror med mina. Även om min uppkoppling går stabilt så finns error. Har du kort uppkopplingstid och/eller väldigt mycket fel så kan man misstänka problem med ADSL-uppkopplingen. Antingen problem med kabeln till telestationen eller t.ex. en skadad splitter.

Lycka till med felsökningen