Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4049 ggr
Hjortronsylt
0

Byta ut delar

Har tänkt att uppgradera komponenter i en gammal stationär DELL 5000 (9 år), Intel Inside Pentium 4, för att få lite mer liv i  den.

Frågan är bara;  hur vet man vilka delar som passar och inte?!

Finns det något kommando som man kan använda för att få fram det?

eightball
0

Om den är 5 år gammal kan jag garantera att håddiskarna inte kommer passa, på den tiden körde man det gamla IDE systemet…

Köp en helt ny burk istället för att uppgradera, blir ofta problem med chassi osv om man ska uppgradera en så gammal burk.. Du kan få hyffsade "gör-det-själv" kit på komplett för typ 4000 har jag för mig.

För en person som inte är insatt i hårdvara rekommenderar jag inte att uppgradera en så gammal burk, det blir mer problem än nöje.

guraknugen
0

#2: Å andra sidan, i ohc med att det är en gammal burk: Skulle det gå åt skogen så har man i alla fall inte offrat så mycket mer än en gammal burk som ändå skulle slängas… Och de delar man köpt kanske man kan få nytta av ändå.

eightball
0

Enligt mig är det onödigt besvär, då ska man pussla ihop dem med andra delar som man heller inte har någon kunskap om..

Inkanyezi
0

Det finns två olika varianter av minne till de där datorerna, men vet man vilket moderkort det handlar om så brukar det inte vara något större problem. Värre är det med priset, om det visar vara sig den näst senaste generationen, eftersom de minnena är dyrare. Men om det handlar om DDR2, som är vanligast till Pentium 4, så kommer man hyggligt billigt undan.

Och om det bara handlar om att få samma dator att gå bättre kan en uppgradering absolut löna sig om den till exempel har en liten hårddisk eller lite minne eller båda. Men att skaffa ytterligare dyra komponenter i tro om att man ska få en dator som "klarar de senaste spelen" och sånt är bortkastat.

Hårddiskar för den parallella kontakten finns och är hyggligt billiga. De seriella är snabbare, och ett så gammalt moderkort har troligen inte seriell kontroller, men det finns kort att köpa om man vill ha SATA. Men för de flesta användare spelar det inte någon roll om hårddisken är supersnabb eller bara snabb.

Så kolla hur mycket minne det är i burken, och hur mycket hårddisk den har, och gör ett överslag på hur mycket hårddisk du behöver. Om datorn exempelvis har bara 512MiB minne, vilket inte var ovanligt på den tiden, så skaffar man åtminstone 2GiB minne till den, och den blir mycket piggare till att exempelvis göra bildbehandling. Den kommer också att starta fortare.

Hårddisken som sitter i kan sitta kvar om den är bra, och man kan komplettera den med en ny om man vill ha större lagringsutrymme i datorn. Men ganska viktigt är också att ha backupp, om man till exempel har mycket bilder som man har tagit. Alltså behöver man förutom en intern hårddisk också en extern som är minst lika stor, helst större. Som extern enhet kan man gärna använda en NAS med två hårddiskar i RAID. Det ökar datasäkerheten.

Några andra delar är ingen idé att pussla med om det inte är något som är trasigt och behöver bytas ut. Du kan alltså inte uppgradera den så att den blir väldigt mycket bättre, men det lönar sig att uppgradera minne och hårddisk om du har tyngre jobb som du vill använda den till och det den har inte räcker för att göra det jobbet smidigt.

Så det är ett par frågor: Vad tänker du använda den till, och hur mycket minne och hårddisk har den nu?

Hjortronsylt
0

Tackar varmt för alla svar och funderingar!

Datorn har följande ;

XP Home, SP3, Intel Pentium 4, CPU 2.80 GHz, 504 MB RAM och 11 GB ledigt på hårddisken av totalt 34 GB.

Datorn används till 95% för bildhantering med bl.a Photoshop och PsP, och resterande 5% för vanlig internetsurfning. Inga spel, inga konstigheter.

Efter en liten stund kommer en varningsruta upp om att det Virtuella minnet är fullt. Jag har ökat det virituella minnet till max och testat fram olika alternativ, men det hjälper inte.

I övrigt är datorn oerhört seg med allt. Vid varje öppnande av program eller aktivitet så låter fläkten som en turbomotor. Och vid varje uppstart så rasslar den och fläkten går på högvarv i ca 1 timme före den blir tyst och man kan börja använda den. Före dess går det knappt att öppna ett webfönster.

Den är diskfragmenterad flera gånger. Onödiga program borttaget och foton är överförda vartefter till en extern hårddisk.

Kan man lösa det med att uppgradera för ca 1500 vore det bra, men samtidigt vill vi inte riskera att inte "patienten vaknar upp efter operationen". Väger för och emot…

Inkanyezi
0

Det bästa är så klart att inte ha något virtuellt minne alls. Men när PhotoShop har slut på virtuellt minne kanske det är minne som PS hanterar själv? Då måste man åtminstone ha lite ledigt på hårddisken. Hur som helst så har du 512 MiB minne i den där burken, och det är på tok för lite för att kunna köra PhotoShop med framgång under XP. En uppgradering till 2 GiB gör den definitivt kvickare och får den att funka bättre. Uppgradering till 4 GiB lär nog vara optimalt, och då ska du inte ha något virtuellt minne alls.

Jag köpte en modul på 2 GiB för några dagar sedan på Liontech, och den kostade 312 kronor. Man får alltså 2 GiB för det priset och 4 GiB för det dubbla, 624:-

Moderkorten har ofta inte mer än två springor att stoppa minnen i, och då sitter det antagligen två moduler på 256 MiB i din. Dom får man alltså lov att plocka ur om man ska sätta i större, men det är klart idé i att göra det. Du klarar dig bra med 2 GiB, och som sagt kanske ännu bättre med 4. Om du sätter i 2 GiB ska du inte ha mer virtuellt minne än 2 GiB, eftersom 32 bitar inte hanterar större minnesmängd än 4 GiB.

Hårddiskar har jag inte riktigt koll på för tillfället, men jag tror att du kan få 500 GiB för omkring 700 kronor, kanske mindre. Det betyder att du kan uppgradera din dator för lite drygt en tusenlapp och få den väsentligt piggare för att använda PhotoShop som är ett ganska tungt program.

Mitt val skulle vara att börja med att stoppa i en modul på 2 GiB och en hårddisk på 500 GiB. Om jag vore snålare än så skulle jag strunta i hårddisken och rensa sånt som inte behöver vara på hårddisken och göra en ordentlig avfragmentering och lägga en fast växlingsfil på 2 GiB. Sedan skulle jag titta igenom inställningarna i Photoshop och se till att den hugger en lagom stor bit för sitt virtuella minne, så att det inte blir för lite.

Men om du ska köra Photoshop i Windows behöver du minst 1 GiB minne, men eftersom det är så liten skillnad att skaffa mer, så föreslår jag att du sätter i 2 GiB, men bara en modul. Det ska teoretiskt kunna gå lite snabbare med två lika moduler, en på vardera kanalen, men det är marginellt. Det är bättre att ta bort en av de gamla om de är långsammare, eftersom datorn anpassar sig efter den långsammaste minnesmodulen.

Om du bara har två platser så har du fortfarande möjlighet att öka minnet om du bara sätter i en modul.

Hjortronsylt
0

#6  Att utöka hårddisken känns onekligen sekundärt till den där gamla burken.

Det viktigaste är att få igång snabbheten och slippa att den tuggar och tänker i evigheter mellan varje öppnande /stängande av program. Och minnesproblemet vid bildhanteringarna.

Så ditt förslag om att utöka Ram-minnet får det bli.  Tack!

Då återstår frågan ;

Hur får man veta beteckningen/modellen som passar - för det är väl knappast Universal?

På DELL's hemsida hänvisar dom bara till den här!

Inkanyezi
0

Den där är en modul till en bärbar, och de finns billigare än så på MediaMarkt, men det är inte den som man ska ha till en stationär.

En stationär med P4 ska vanligen ha DDR2 (och dom till bärbara är mycket dyrare). Det är en modul med bara ett jack. Den som jag nyligen köpte är en modul från Samsung, som har artikelnummer MEM-DDR2-800-2GB hos Liontech. Priset var 312:- 09-09-23.

Det står stationär i inlägg #0, och det var vad jag utgick ifrån.

Att uppgradera en bärbar som har DDR2 ser jag som onödigt dyrt, det är bättre att skaffa en ny i så fall, eftersom minnena är så fruktansvärt dyra. Man får betala ungefär 600 för 1 GiB, och nära dubbelt så mycket för 2GiB. Lite billigare än att köpa en ny, men med en ny får man ju allt nytt.

Hjortronsylt
0

#8    Skrev in sökning DELL 5000 stationär på Dell's hemsida och det där var vad som fanns.

Då tar jag faktiskt och chansar och beställer exakt det du skrev! (Liontech tar nu 490:- ink moms).

Varmaste tack så länge!

Bogey
0

#7 Man kan använda ett litet verktyg som heter CPU-Z för att kolla vad det är för slags minne i sin dator och om det finns nån ledig minnesplats över utan att behöva öppna.

Om man inte vill installera om Windows helt för att städa bort allt gammalt som har en tendens att slamma igen de flesta windowsinstallationer så kan man använda en driver detective som går igenom datorn och tar bort onödiga drivrutiner och uppdaterar de som behövs. Tyvärr brukar de flesta driver detctive's vara kopplade till betaltjänster så man får betala för att använda dem.

Jag har en bekant som testade ett sånt program, kommer inte ihåg vilket, men han var i.a.f. nöjd. Han tyckte han fick mycket kvickare dator som startade snabbare efter att han låtit ett sånt program gå igenom hans dator och föreslå uppdateringar och förändringar.

För de med lite rymligare samvete finns även crackade såna program som fungerer utan betalning.

Inkanyezi
0

Du behöver inte rusa iväg och handla, det kan finnas billigare minnen med samma kapacitet. Man får göra en sökning.

Men det är bra om du kollar vilket moderkort det är. En del moderkort talar om det vid starten, andra inte. Om man öppnar datorn så står det i alla fall tryckt någonstans på kortet vilken sort det är. Äldre kort har ibland en lite långsammare minnesbuss som inte tar dom snabbaste minnena, eller åtminstone inte kör upp dem i högsta fart. Då är det onödigt att köpa minne som är snabbare än datorn klarar (moderkortets minnesbuss).

Och om du vet att du inte kommer att skaffa mer än 2 GiB, kan det hända att två moduler på 1 GiB är billigare än en på 2. Kolla först.

Det är alltid en två tre bollar att hålla i luften när man ska uppgradera.

Den där detektiven lär nog tala om vad moderkortet heter, för det finns inpräntat i någon slags minne.

Hjortronsylt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad Nejdå det är ingen fara. Pricerunner går varm för att jämföra priser och läsa recensioner. Har aldrig tidigare bytt någon enda komponent i en dator så det här är helt ny mark.

Fick ex.vis reda på att SO-DIMM ska jag inte ha, till att börja med…

Tack Bogey om förslaget att köra CPU-Z, vilket jag nu också gjort. Vet inte vart det står vad det är för slags minne och om antalet platser. Skickar med en mobil-foto-tagen dump.   :-)

Hjortronsylt
0
Inkanyezi
0

Under fliken Mainboard  lär den tala om vad moderkortet heter, och då kan man vanligen få en manual till moderkortet från tillverkaren, och där framgår för det mesta vilka bitar som passar.

Den är ju inte direkt urgammal, och förmodligen har den ett moderkort som tar tvåkärniga processorer, men det är overkill att gradera upp där. Utökning av minnet är vad som i första hand behövs, för 512 är för lite för att köra Photoshop i XP. Med 1 GiB går det ganska bra, och med 2 GiB behöver den oftast inte använda växlingsfilen, vilket kan öka farten ganska mycket.

Bogey
0

Under fliken SPD kan du se fabrikatet på minneskretsarna , hur många minnesplatser du har och hur många kretsar som redan sitter i datorn.

Hur många kretsar som sitter i ser du när du väljer minnesplats under "Memory Slot Selection"

Ett tips: Om du håller ner + och samtidigt trycker (print screen) så sparas en bild av det aktiva fönstret i klippbordet så det är bara att starta Paint, välja klistra in och sen spara som fil med valfritt namn.

Hjortronsylt
0

Hittade en manual till datorn och där står att det går max att ha 4 GB minne, men att den inte kan läsa av mer än ca 3 GB. Och att dom ska sitta parvis parallellt. Nu sitter det 256 på Slot #1 och 256 på Slot #3.

Hm….har kommit fram till att det enda rätta är att kontakta DELL och fråga vad det ska vara exakt, så det verkligen blir rätt. För det här var sannerligen inte lätt eller självklart. Vad som helst passar inte, så mycket har jag kommit fram till, utan det måste vara exakt rätt.

Tackar varmt för er hjälp och den tid ni lagt ner på att hjälpa! Glad

Vikke
0

Hmm skulle knappast tro att det är DDR2 till en 9 år gammal dator. Mest troligt DDR eller om du har otur rambus minnen

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

Bogey
0

#17 Nej en 9år gammal dator har nog inte DDR2 minnen, men är det min bild du reagerat på så visade jag bara den som ett exempel till Hjortronsylt så h*n fick se vad h*n skulle titta efter under SPD-fliken.

Inkanyezi
0

Om du tittar inne i burken så kan du kolla vad som sitter i. Minnena ser ut som på bilden, den översta är DDR, och dom har blivit dyrare genom att dom är mer sällsynta, i mitten har du DDR2, som har hyggligt pris, och nederst RAMBUS, som är mycket osannolikt att du har. Om det finns fyra minnesplatser i din dator så kan du faktiskt behålla dem du har och stoppa i ett par till. DDR2 är det vanligaste till P4, men de andra förekommer också.

Hjortronsylt
0

Ni anar inte hur mycket jag uppskattar all hjälp och råd! Glad Ska i helgen öppna och se vad som finns i den, men hade hoppats på att kunna beställa hem korten före för att få allt gjort på en gång. Den står otroligt dumt till, möblerat sätt.

#19  Då låter jag minneskorten på 2x256 MB sitta kvar, och köper till 2x1GB. Enligt tillverkaren ska det vara DDR2.

Det jag inte fått veta är det här med Mhz. Kan man blanda 400 Mhz och 533 Mhz? Eller måste dom två nya vara samma Mhz som dom befintliga? Det som ska passa till den här datorn ska vara 400 MHZ eller 533 MHZ, säger tillverkaren.

Har hittat två alternativ. Consair eller Kingston

Det där med hastigheten, PC4300, PC6400 etc - hur vet man vilket man ska ha?

Inkanyezi
0

Det går att blanda 400 och 533, men då går alla på 400.

Alltid när man blandar anpassar sig bussen till det långsammaste.

Hjortronsylt
0

Tack för snabba svar och trevlig hjälp!

Har nu (äntligen, efter veckor av letande…) hittat garanterat rätt modell. Det visade sej att "vad som helst" hade inte passat alls utan det krävdes dessa specifika för just denna gamla årsmodell av DELL. Kommer ta bort dom gamla och ersätta dom med 2x 1GB, 533HhZ. Hoppas det blir bra!

Bogey
0

En stationär Dell Dimension 5000 ska enligt Kingston's modellsök använda följande minnen.

Dessa finns för 290 resp 295 kr för en 1GB modul på DustinHome

I Corsairs modellsök fanns inte Dimension 5000 med utan jag sökte på 5100 och där rekommenderas detta minne

Även om Corsair-minnet är ett snabbare minne så verkar ändå Kingston minnet vara ett bättre val. Detta på grund av att det har ett bättre clock wait state värde (CL3) mot Corsairs (CL4) och att den gamla datorn troligen inte kan utnyttja Corsairs-minnets högre bandbredd (533MHz mot Kingston's 400MHz)

EDIT: Kom annat ivägen mellan det jag började skriva detta och tills jag postade, så det kom in lite sent såg jag sen.

guraknugen
0

Har inte lusläst alla inlägg, så detta kanske blir en repris, men jag hade en gammal Dell en gång, och den hade 3 minneskorts-platser, vrav två av dem redan var bestuckna med 128 MB vardera. Tänkte för några år sedan att man kunde uppgradera genom att byta ut dess mot två på 256 MB och på så sätt få 512 MB, men det lät sig inte göras, inte! Det var nämligen så att max totalt minne på den datorn var 384 MB!

Dessutom kunde man inte sätta i vad som helst, utan det skulle vara ett visst märke, konstigt nog. Provade med några alternativ för att uppgradera till 384 MB, men det blev alltid ett av dessa två resultat:

1. Sista 128 MB-kortet kunde bara nyttja 64 MB och jag fick då 320 MB, inte 384.
  2. Sista kortet fungerade inte alls, och jag hade 0 MB har jag för mig, eller i alla fall inte mer än 256 MB…
Hjortronsylt
0

Stämmer bra, det är 2x  KTD-DM8400A/1G som ska införskaffas!

Tack Bogey! Jag kanske återkommer om (?) det blir installationsproblem senare med dessa, men hoppas istället få komma med glädjande besked om att allt fungerar. Efter dessa ska jag/vi försöka byta fläkten och fixa kylpasta, men det blir en helt annan historia….

Bogey
0

Minnesbeskrivning av Dimension 5000. Max 4GB minne i 4 slot'ar

Hjortronsylt
0

/  Problemet löst. Tryckte för fegt i hörnorna. Nu klickade dom fast!

-------------

Problem! Rynkar på näsan Har idag fått tag på dom nya men självklart så verkar inte minneskorten passa.

Det är samma längd men höjden stämmer inte. Dom går inte att klicka fast och är därför bara att dra ur, och jag kan inte tänka mej att dom ska sitta lösa. Klipsen har inget att fästa tag i!

Då är fråga - är det fel modell ändå, eller gör JAG något fel?

Bild;  nya till vänster och gamla till höger

Inkanyezi
0

Lägg korten tillsammans med kontaktkanterna mot varandra och kontrollera att urtaget sitter precis likadant på båda. Om det är så, så ska de passa. Det är de två runda urtagen vid ändarna som används för hakarna, och de finns på båda korten. Den övre delen av haken har ingen låsfunktion utan det är bara handtaget som du manövrerar snäpplåset med. Man för ner minnesmodulen i spåret, och så trycker man till den sista biten, relativt hårt, och då snäpper haken in när delen som är i botten på spåret trycks ner.

Hjortronsylt
0

Trodde inte det skulle krävas sån kraft, var rädd att bryta sönder dom!  Toppen tack för snabbt råd!