Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3190 ggr
Tom-B
2009-10-08 18:15
0

Översättningsprogram

Var hittar jag ett översättningsprogram engelsta - svenska. Gratis, till Vista.

Jag vet att det finns, för jag har haft det på tidigare dator.

Någon som har ett tips?

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Hjortronsylt
2009-10-08 18:30
0

Det finns en enkel online översättningsfunktion på Google.se / under alternativet "Mer" högst upp.

Google Översätt

Tom-B
2009-10-08 18:36
0

Javisst ja, det hade jag glömt. Tack för påminnelsen!

Det är ju enklare att använda det i stället för att sitta och leta glosor.

Men jag vet att översättningen kan te sig lite konstig ibland, så det blir till att korrekturläsa och rätta.

Men som säkerhet kan nog ett glosprogram också behövas. Tacksam för tips även om detta.

Tom

benkebonk
2009-10-08 19:12
0

Den finns en gadget som är språköversättare.

Tom-B
2009-10-08 19:49
0

Tänk att saker och ting finns så mycket närmare än man har en aning om.

Det fanns t o m två olika. Tack för tipset.

Jag installerade båda och skall testa bägge.

Tom

Bogey
2009-10-09 00:59
0

Tyda.se är min favorit om det bara gäller engelska. Realtidssökning medan du skriver och även funktion för att spela upp ordet så man får höra korrekt uttal.

Lexin har förutom engelska även en del andra språk

Tom-B
2009-10-09 10:49
0

Tyda låter ju intressant.

Huvudsaken är ju att lexikonet är så komplett som möjligt. Normalengelska klarar jag hyfsat, även om jag fattar vissa ord genom sammanhanget, men det blir svårare med lite mer speciella ord. Jag kallar det inte fackord/fackuttryck, då det i mitt fall gäller fiske och de engelska orden är egentligen rätt vardagliga uttryck i det sammanhanget.

Men ingen har nämnt det översättningsprogram jag tidigare hade. Men jag minns inte namnet. Och jag vet inte heller om det är bättre eller sämre än era förslag.

Tack för alla tipsen.

Tom

Bogey
2009-10-09 12:55
0

#6 Wordfinder är annars ett bra översättningprogram och det finns fackordlistor att köpa till men det är dyrt. Själva programmet kostar bara ett par hundra men Lexikon, ordlistor och grammatik moduler till det kostar en förmögenhet. Vi har det på jobbet och det är kanon men som sagt, smakar det så kostar det.

Tom-B
2009-10-09 14:58
0

Jag har nu laddat ner Tyda. Ser väldigt komplett ut, och det är skönt att det är ett svenskt program. Skall testa det framöver.

Funderar på att ladda in hela texten på Google för översättning. Och där det blir konstigheter, och jag själv inte förstår, använda Tyda för översättningen.

Tycker ni det är ett bra sätt, eller skall jag översätta själv, och ta till Tyda då jag inte begriper. Jag tror det kan bli ganska ofta, då ett ord ibland kan vara tvetydigt, och man måste kolla exakta översättningen.

Tom

Bogey
2009-10-09 15:21
0

#8 Där ser man, jag har inte ens reflekterat över att Tyda även hade nått nedladdningsbart. Har bara använt deras sida. Den har varit bra nog för mig.