Ubuntu - utan ljud i min dator
Hej allesammans
Har börjat använda Linux Ubuntu och jag är helt kär i detta OP-systemet. Jag är ingen skicklig datatekniker och undrar nu
var hittar jag ljudkortsinställningar - för det är det enda som inte fungerar just nu. Har kopplat ihop datorn med sorround-systemet hemma och just nu är det tyst…
Hoppas nån vet..
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Min bror hade samma problem när han installerade Ubuntu. Det visade sig att det var någonting med analog och digitala "inställningarna". Han måste byta från analog till digital eller tvärtom när han vill lyssna på musik i datorn. Det är hursomhaver bara en tillfällig lösning som funkade för honom.
Yeahsussu
Tackar för tipset - jag ska se om jag kan hitta nåt sånt som du beskriver och kolla olika lägen…
Monica
Bästa man kan göra är att googla på problemet på engelska, finns alltid tonvis med lösningar :)
t.ex.
ubuntu sound problem

Brukar inte bli problem om man inte har något konstigt ljudkort. Varje gång jag har stött på problemet har det varit att ljudet har varit avstängt eller volymen nerdragen. Om Ubuntu verkligen inte har hittat ljudkortet har jag inte något förslag annat än att man kan vända sig till ett Ubuntu-forum och fråga.
Alla datorer jag har installerat på har funkat rätt av.
Det vanligaste när en användare har blivit av med ljudet är att rutan "tyst" är ibockad, vilket den blir om man öppnar ljudkontrollen och bara klickar var som helst i den. Det är alltså som jag kan se det möjligen en bugg, eftersom det vore rimligare att man ska klicka i rutan för att bocka i "tyst". För att avmarkera måste man klicka i rutan (dialogen som kommer upp när man klickar på högtalaren uppe i högra hörnet).
tack för tipsen - jag ska kolla in forumet och ställa frågan där men först ska jag googla på ubuntu sound problem..
Monica
Kan möjligen vara så att ingen hittills bemödat sig med att skriva drivrutiner till ditt ljudkort, men det är svårt att säga när man inte vet vilket kort du har.
Av fyra datorer här hemma har vi haft ljudproblem med en av dem, men inte samma problem som du har. I Ubuntu 7.04 och möjligen 7.10, kommer inte ihåg exakt nu, fick man lösa det med en rad i en konfigurationsfil, men med alla versioner sedan dess har det funkat ändå.
I värsta fall kan man lösa ljudproblemet med ett enkelt USB-ljudkort för nån hundralapp. Både Komplett.se och Teknikmagasinet har såna som funkar klockrent på Linux. Äkta Plug-and-Play, dock verkar Terratec-kortet från Komplett något stabilare, då jag har haft möjlighet att testa båda.
Tackar igen för goda råd. ska kolla upp vad ljudkortet heter. Datorn är förvisso 5 år gammal.. och i datavärlden är det stenåldern, antar jag….
Jättesnällt att ni svarar en okunnig - jag ska leta vidare 
Monica

Men just att den är fem år gammal ökar bara chansen att den ska funka med Linux. Det är de nyaste som brukar ha problem, eftersom hackarna inte riktigt kan hinna med den snabba utvecklingen när vissa hårdvarutillverkare spelar under täcket med Microsoft och bara släpper specifikationerna för sin hårdvara till de kommersiella aktörerna.
Fem år gammalt är ganska lagom för Linux och snarare moget än övermoget.
Inkanyezi
vad glad jag blir när du skriver så.. Det betyder att jag kan ha kvar den gamla burken ett tag till - för vet du va - den har nästan inte krånglat nåt alls. När jag använde Windows så var den ju tröttsamt seg jämfört med kompisarnas nyare varianter men nu när jag fått in Ubuntun så upplever jag att jag har fått en ny dator jag med
.
Känner mig som en träskalle som inte har fattat dom negativa sidorna med Windows men nu ser jag ljuset i tunneln helt klart. Jag ska kolla vidare och hålla tummarna för att ljudet kommer tbx för då kan jag dumpa ut Windows helt o hållet…
tackar
Monica

Tänkte komma med ett tips till. Vet inte om din är bärbar eller stationär, men om du har ett 5+1 ljudsystem, så lutar det ju mot stationär.
I en sån dator kan ljudkortet, om det sitter på moderkortet, vara avaktiverat i SETUP, som man kan komma in i när datorn startas, oftast genom att trycka på tangenten DEL, men på en del datorer kan det vara en funktionstangent, F2 eller F10 är de vanligare. Man ska göra det medan datorn räknar minne och innan den börjar läsa från hårddisken. På "peripherals" kan det finnas avaktivering eller aktivering av inbyggda periferienheter, som ljudkort och annat. Grafikkortet brukar ofta avaktiveras automatiskt om man sätter i ett annat, men övriga enheter, till och med hårddiskkontrollerna kan finnas i listan på sånt som kan vara aktivt eller avaktiverat.
Kolla där om ditt ljudkort kanske råkar vara avstängt.
Och om det inte är en bärbar, så kan man stoppa i ett annat ljudkort. Det finns billiga att köpa, och själv plockar jag sånt bland skrotet i återvinningen.
Jag tror att jag kan ha något ljudkort kvar bland mina prylar som jag håller på att göra mig av med för att få mer plats. Säg till om du vill att jag skickar dig ett ljudkort, det kan vara den enklaste lösningen.
Inkanyezi
Det är en stationär klump m 5.1 system, helt rätt. Jag ska skriva ut det du har skrivit och göra en omstart för att se vad jag hittar där.. återkommer när jag har grejat detta - men först lite andra ärenden.
Tackar igen
Monica
kan rekommendera ett besök på linuxportalen där finns många Ubuntuanvändare som är duktiga på att svara på frågor 
/Désirée
#8: ”Jättesnällt att ni svarar en okunnig”
Kul att se att någon som betraktar sig som ”okunnig” ändå vågar sig på att installera ett annat och främmande operativsystem! Men kan debattera i åratal (utan att komma fram till något) om huruvida Ubuntu är mer eller mindre användarvänligt än det ena eller det andra, men har man bara kört Windows innan, så kommer man ju inte ifrån att vad man än byter till så måste man ju lära sig nya saker för att kunna göra det man kunde göra tidigare. Det blir alltid en viss inlärningströskel när man ska prova något nytt och om då något inte fungerar som det ska kan det lätt hända att man tappar sugen och ger upp. Man är ju lite bekväm av sig, men biter man tjuren i det sura äpplet och lyckas lösa sitt problem, kan jag nästan garantera att det är värt det. Om inte annat för att det är kul att lära sig nya saker.
#14 Instämmer med dig.
Personligen har jag aldrig ångrat att jag för cirka 5 år sedan bytte till Suselinux och jag testar då och då Ubuntu också, juat för att lära mig lite nytt och hålla datorkunskaperna igång. Att det sedan finns otroligt mycket hjälpsamma trevliga människor i linuxvärlden gör ju inte det hela sämre 
/Désirée
#15: Fast jag har hört talas om folk som tycker att de blivit dåligt bemötta i Linux-forum också, men det finns ju folk av alla sorter i alla miljöer å andra sidan. Man har ju också sett frågor ställda på ett sådant sätt att det är svårt att svara snällt, typ att ”det och det fungerar inte och detta är det värsta skräp jag någonsin skådat och bla bla bla”. Då är man ju inte alltför frestad att hjälpa till, så att säga…
Guraknuger
Det e ok att erkänna att man är okunnig tycker jag.. Och jag är tacksam för alla tips. Jag kommer heller aldrig att sluta vara nyfiken och jag måste säga att Ubuntu överraskar mig positivt hela tiden. Den är klart snabbare än windows och nästan likadan i uppbyggnaden tycker jag..
Jag lurar på en annan sak… Scan disk och diskfragmentering - hur gör jag då?
Tack alla hjälpsamma, ingen nämnd ingen glömd. 
#17: Det där med defragmentering i Linux har ett väldigt enkelt svar: Det behöver inte göras av den enkla anledningen att hårddisken inte blir särskilt fragmenterad. Det finns visserligen defragmenteringsprogram till Linux också, men du lär aldrig behöva använda ett, om du inte använder dina hårddiskar på ett extremt sätt. Se bara till att de aldrig blir mer än kanske 90-95% fulla, så ska det inte vara något problem.
När det gäller Scandisk och Ubuntu så skannas diskarna under uppstart ungefär var 30:e gång du startar maskinen. Vill du inte det, trycker du bara Esc och den kommer då att skanna disken nästa gång du startar upp istället.
Man kan också själv ange hur ofta man vill att hårddiskarna ska skannas under uppstart.
Det finns program som gör att den skannar när du stänger av datorn istället. Provade det, men jag tycker inte att jag fick det att funka riktigt som jag ville, så nu har jag helt kopplat bort den funktionen. Jag kör backup flera gånger om dagen och om hårddisken skulle krascha så får den väl krascha då… Bara att sätta in en ny och sedan ladda tillbaka från backupen. Inte så där jättestor risk att den interna disken skulle krascha samtidigt som backup-hårddisken, även om det givetvis KAN hända…
Men det korta svaret på din fråga är i alla fall att du inte behöver tänka på det där, om du inte är mer eller mindre extrem i ditt användande. Koncentrera dig på de program som gör dig produktiv istället… 
THÄÄÄNXXX
EVERYHOPA!!!
Jiihaa, jag slipper fragga o skanna eländet.. jippie….frihet
Monica
Välkommen ut i det fria! 
Det är en del man slipper när man väljer någon linuxdistribution istället för Windows. På köpet kan man lära sig en hel del om datorhantering också.
#16 Ja jag har hört det också, men precis som du skriver det beror nog mest på att den som ställer frågan gör det på "fel" sätt.
Att vara frågvis nybörjare är väl ett av de bästa sätten att lära sig något nytt 
Backup och säkerhet är 2 mycket underskattade ämnen bland många datoranvändare.
/Désirée
Nu ska jag vara en partypooper och säga att Ubuntu är för underutvecklat.. :P
Windows 7 är bästa systemet på marknaden, fast iof.. Det finns inte på marknaden än ;P
Alla andra Windowssysteme suger och är ostabila, Jag har kört Win 7 nu i några månader och det är sjukt stabilt, inte krashat en endaste gång och jag pressar systemet dagligen.
#21: Hamnat i fel tråd? Tror inte detta var tråden för operativsystemkrig i alla fall, men jag kan ha fel. Har inte provat Windows 7, men i stort sett allt som ska vara så fantastiskt nytt i Windows 7 (av det jag läst) har jag använt bättre eller likvärdiga motsvarigheter till i Ubuntu i några år nu.
Ubuntu har sina brister, men varje ny utgåva är ett jättekliv från förra och det kommer en ny två gånger om året, på gott och ont. Själv ser jag framemot en spännande framtid när det gäller Ubuntu, särskilt som jag vill att operativsystem och program ska vara snabba och starta snabbt: Man har nu ÄNTLIGEN börjat jobba på att få bort onödiga flaskhalsar i systemet, och mycket riktigt så startar nu senaste stabila versionen, 9.04, upp snabbare på min Eee PC (långsam bärbar liten dator) än vad 8.10 gör på min betydligt snabbare större bärbara dator. Ska inte installera 9.04 på den sistnämnda dock, utan väntar på 9.10 som tydligen ska vara ännu snabbare, inte bara när det gäller uppstart. Redan 9.04 lär starta upp ungefär dubbelt så fort som Windows 7 på samma dator (kanske beror på vilken dator i och för sig) och bättre blir det. Vidare använder 9.04 ungefär hälften så mycket minne som Windows 7 och så vidare. Enligt de tester jag läst så verkar det vara enbart i syntetiska benchmarktester som Windows 7 är snabbare, så för den som lever för sådana är det väl lämpligt då att välja Windows 7, kanske.
Visare är Ubuntu billigare. Kommer det en stor uppgradering behöver man ingen rabatt eller liknande för att komma billigt undan; det är bara att installera direkt.
Uppgraderingar kan göra automatiskt eller halvautomatiskt (man väljer själv, så klart; det gör man alltid när det gäller Linux) på SAMTLIGA program man har installerade. Inte bara själva operativsystemet och några halvfjolliga kringkomponenter. Allt man behöver göra, om programmen man kör inte finns i de programförråd man har, är att installera fler förråd, men det mesta man behöver om man inte är en avancerad användare brukar finnas i de vanliga medföljande förråden.
Så där, var så god. Ännu ett inlägg som inte passar in i tråden är klappat, klart och levererat…
Ehh… Jag hade kommit till fel tråd men ändå gör du värsta svaret om just operativsystemkrig, haha XD
Ja säger då det, linux är bäst till server men för övrigt… Nej :P

Synd att mata trollet, men Windows till en fem år gammal dator är nog inte riktigt vad man ska stoppa i. Det är möjligt att den nya versionen funkar lika bra som Windows XP gjorde, men det förutsätter så klart ny hårdvara. Här handlar det om gammal hårdvara, och där brukar Ubuntu fungera väldigt bra.
Om det är några problem, så går de nästan alltid att lösa, och ljudkortsstrul hör till de mindre problemen. Jag har 5+1 i min gamla burk som kör 8.04, på ett SoundBlaster som sitter på PCI. Jag har några gamla ljudkort i källaren också, och det skulle inte förvåna mig om jag har ett som passar till den där burken om det visar sig att det som sitter i inte kommer igång.
Man bör nog vara realistisk när det gäller både hård- och mjukvara. Det har betydelse om det kostar, och om Ubuntu och den gamla burken räcker, så löser det sig ju utan att det behöver kosta något. Det tycker jag är en ganska bra lösning jämfört med att lägga ut pengar på att skaffa en ny dator och ett nytt operativsystem, helt oavsett vad trollet tycker om det ena eller det andra operativsystemet.
ja grabbar, jag säger bara så här….!
Jag e supertacksam för all hjälp jag har fått i denna tråden!
Jag kommer aldrig mer att använda windows.. Med ubuntu så har min gamla burk blivit lika pigg o alert som en nyare.
Vidare - om jag har fattat saken rätt - så är man ganska rejält skyddad i Ubuntu mot all skit ( virus, trojaner, maskar etc - eftersom de behöve exe filer för att starta….
Älska gärna windows.. jag gör det inte längre 
(Widows är som ett barn som måste tas om hand -skanna, fragga, virusprogram, brandvägg etc…tycker jag).
jag har inte haft tid att ta tag i mitt ljudproblem eftersom jag jobbar hela helgen. Sitter med en ganska ny laptop som jag nu upplever som jävligt seg. Den är 1 år gammal och har W vista… Jamen fy fan, säger jag bara
(som har använt Ubuntu i ca 14 dagar)..
Vad säger ni om det? va??
Visst låter jag kaxig….?!!? 
Monica
… och laptoppen ska få Ubuntu den med. Vänta bara… 
Och jag ska lära mig mera oxå… Har för första gången på många år ett sug efter att lära mig nya saker.. Tidigare var en dator - just en dator.. Nu kanske jag kan få förklarat en massa småsaker som gör att AHA-lampan tänder sig i pannbenet…
Monica
#25 Vill du helgardera dig kan du via Synaptic pakethanteraren installera FireStarter som är ett GUI för att aktivera Linux interna brandvägg.
Inte för att Linux är så utsatt för virus men flyttar du ofta filer mellan Linux och Windows så kan även ett antivirus vara bra, så lägg även till ClamAV och dess databasuppdaterare FreshClam så kan du skanna filer för säkerhetsskull innan du flyttar dem till Windows.
TACK bogey
Jag sparar det du skriver och gör som du säger!!! 
Monica

Och ClamWin kan så klart användas till Windows. Man använder den till att skanna filer för att se om de innehåller nåt jox. Den ligger inte och bevakar allt man gör, utan man måste uttryckligen be den skanna sånt som man stoppar in i sin dator för att få svar. Själv använder jag ingenting annat för Windows, men jag är sällan på nätet med Windows-burken. Den använder jag för att kunna köra Photoshop. (Men jag går mer och mer över till Gimp.)
Inkanyezi
jag lägger till clamwin till att-göra-listan
än en gång - tackar 
Monica
#23: Ja, jag skrev ju det i sista raden i mitt inlägg #22.
Själv räknar jag poäng för operativsystem i antalet svordomar per tidsenhet. Nu var det några år sedan jag bytte (sommaren 2007), men då sjönk antalet svordomar från en hel hög per minut till bara några få per timme, ungefär. Fast numera svär jag mest åt hårdvaran, särskilt min trådlösa mus och dito tangentbord, så det finns ju alltid något att hänga upp sig på…
#30: Själv skulle jag nog aldrig installera ett antivirusprogram på min dator, i alla fall inget som är igång i bakgrunden hela tiden. En del säger ju att man bör ha det ändå för att inte sprida virus till Windows-datorer, men varför skulle jag bry mig? Inte mitt fel att folk skriver virus till Windows och att Windowsanvändare inte skyddar sig mot dem.
Men var och en gör givetvis som den vill. Säger bara att JAG inte skulle göra det. Hm… i och för sig har ingen frågat efter det, kom jag just på…
#32 ClamAV för Linux ligger normalt inte i bakgrunden. Bara bra att ha om man vill vara försiktig. Det är bara databasuppdateraren FreshClam som rullar i bakrunden för att lite då och då kolla om det finns nån virusuppdatering att hämta. Kör du en aktivitetshanterare/systemmonitor så lär du möjligen hitta FreshClam längst ner i listan om du sorterar på processorlast.
Dock går det att köra ClamAV i bakgrunden för att göra "On Access" skanning om du t.ex. har en server som har en massa Windowsklienter men då måste du installera drivrutinen Dazuko också. Funkar naturligtvis även på en "skrivbordsdator" också om man nu tycker att man har behov av det.
…. sååååå, svaret blir…….?
om jag bara använder eländet för chat, epost o läsa tidningen… lägga patients.. typ.. inget antivirusprogram?? eller..
för som sagt #30 älska W på W egna vilkor.. typ.. 
Monica
#30? - #32 ska det va.. dags att snacka m john blund märker jag….
Monica
lol
#34: Svaret blir nog att du gör som du vill… Det finns ju lite olika läger där så man får väl lite olika svar beroende på vem man frågar.
Är du osäker, så installera ett antivirusprogram. Så länge det inte går i bakgrunden så går ju datorn inte segare, och om den gör det så är det ju du som avgör om det blir FÖR segt eller inte. Någon skada lär det ju inte göra i alla fall. Jag tycker bara att det är onödigt, men alla måste inte tycka som jag.
Har nu kört Ubuntu sedan sommaren 2007 utan antivirusprogram och hittills har jag inte märkt av något virus. Installerade faktiskt ClamAV en gång och skannade igenom hela datorn och allt den fann var virus på min minimala Windows-partition, men dessa fann den i någon sorts karantänmapp, så det var väl något som antivirusprogrammet i Windows hade fipplat med, antar jag.
De få gånger jag kör Windows (någon gång per år har det blivit, senast för att dubbelkolla om ett SD-kort hade pajat och att det inte var operativsystemets fel kortet inte kunde hittas, för det fungerade inte i Windows heller) brukar jag numera dra ur nätverkskabeln för att vara säker på att inget obehörigt tar sig in i datorn.
#37 Det var väl jag som föreslog antivirus, men som jag skrev i mitt inlägg #27 att det inte var för Linux skull utan för att skydda ev. andra datorer om man tankar ner på Linuxmaskinen och sen för över till dessa. Kör man bara sitt eget Linux-system så kan man skippa det om man vill.
Men hacka sig in i en Linuxdator är inte omöjligt så FireStarter är i vilket fall en rekommendation. I.a.f. om man inte har en yttre brandvägg i sin bredbandsrouter/-modem.
Det är heller inte bra att ha en övertro på Linux virusimunitet. Bara för att tidigare försök att skapa virus för Linux inte har lyckats särskilt bra betyder ju inte att det inte skulle kunna dyka upp nåt i framtiden som lyckas bättre. Ett visst mått av ödmjukhet och försiktighet i det fallet är aldrig fel.
Lite nördhumor kring virus på Linux
För att citera Scott Granneman på SecurityFocus: "To mess up a Linux box, you need to work at it; to mess up your Windows box, you just need to work on it"
Japp - gubbar o tanter.
Jag printar ut alla goda råd som ni har gett mig och återkommer på tis eller onsdag med ett eventuellt nervöst sammanbrott eller glädjetjut.. Jag ska jobba rätt mycket fram till tisdag så innan dess kan jag bara läsa, läsa, läsa… och hata min laptop som inte fått Ubuntu än. Ruggig skillnad var det måste jag säga.
Så kontentan blir: 1 st brandvägg är bra att ha.
Virusprogram om man är rädd som tusan- och rädd om alla andra som kör W.
När jag provat Ubuntu 1 vecka till, så ska min bror få hjälpa mig att peta bort W ur burken på det gamla eländet ( stat. datorn som jag köpte från network för 5 år sen - såndäringa fack-köp m avbet. i 3 år, ni vet)
… och på tal om god humor - känner ni till www.yttermera.se - om inte- är den sidan värd ett låååångt besök, jag gillar fliken kultur bäst….
Monica

Det är faktiskt ganska enkelt att behålla Windows på burken och installera Ubuntu på sin egen partition och välja vilket man ska starta när man startar datorn. Om man har något särskilt skäl till att köra Windows emellanåt är det en möjlig lösning. Det finns till exempel säkerhetsmjukvara från banker som bara kan köras på Windows, eller i mitt fall, Photoshop, som jag inte riktigt har vuxit ifrån ännu. (Jag kör det visserligen på en egen burk, men det är bara för att jag har så många.)
Men om man inte har någon orsak att behålla Windows så får man ju lite mer plats på hårddisken om man skippar det helt.
ok..jag gör en ny tråd senare om partition… lite grekiska för mig..
Photoshop -I like.. men ja använder det i väldigt små doser , försöker bli klok på gimp, tror jag det heter….nåja
När jag loggar in på min internetbank så funkar det utmärkt med Ubuntun. (va ju bäst o kolla)
Monica
Inkanyezi
nu sitter jag med eländet - stat.klumpen - den utan ljud men med internetkoppling…
jag provade som du skrev och hamnade i det blååå rummet.. brrr.. hittade pheri-vad det nu hette och klickade in mig där.. audio var deleted och lyckades att få den i auto..
men nåt ljud - nepp…
Monica
deleted?? disabled - heter det väl…
Monica
Alltså det härmed brandvägg och Linux… Rätta mig gärna här om ni anser att jag är ute och cyklar, men så här har jag fattat det:
I Linux har man alltid ett skydd motsvarande en brandvägg. Det kallas IP-tables och som default är nästan ingenting tillåtet och inga portar är öppna.
Firestarter är bara ett enklare sätt att ställa in sina parametrar än vad det skulle varit att manipulera med textfiler.
Jag testade min dator innan jag skaffat Firestarter (det finns även andra brandväggar till Linux, så klart) och sidan jag var inne på (ShieldsUp) sa att min dator var ovanligt skyddad för att vara en Windows-dator… ha ha ha…
Det ENDA sidan hade att klaga på var att min dator svarade på Ping. När jag installerat Firestarter kunde jag enkelt hindra detta genom att klicka i någon kryssruta, men det hade gått lika bra att fippla med en textfil för att åstadkomma samma sak.
Så en brandvägg har man alltid i Linux. Vad man ofta är ute efter är att på ett enklare sätt kunna ställa in sin brandvägg.
Eller har jag fattat det hela helt fel? Kanske är det inte helt rätt att kalla IP-tables för ”brandvägg”, men det fungerar ju på ungefär samma sätt.
Ping?
Har sett red october-- ubåtar pingar.. har jag för mig.. S Connery e ju kapten o säger send ONE ping…
Ping = ett sätt att knacka på??
Monica

Jo, ping är just det. Det började kanske just med ubåtens sonar. Man skickar en ping och ser hur länge det dröjer innan den kommer tillbaka. Mellan datorer ger det en uppfattning om hur långt de är ifrån varandra i nätet, vilken tid en signal kan ta från den ena till den andra. Ubåten får också tillbaka sin signal, och tiden det tog talar om vilket avstånd det är till den andra.
Hursomhelst, tror inte att du borde hamna i något blått genom det som jag föreslog. Trodde bara du möjligen hade stängt av ljudet, för det är mycket lätt gjort. Om man öppnar volymkontrollen och klickar i den rutan så stängs ljudet av. Om datorn däremot inte har hittat något ljudkort, så har man ingen volymkontroll på skärmen.
Så, om du i den övre panelen, den där Ubuntu-symbolen ligger längst till vänster, följd av Program Platser System och några symboler, och där du längst till höger har en grön liten gubbe som springer bredvid ditt namn alldeles intill datum och tid; i den panelen, intill datum och tid, ska det finnas en liten högtalare när man har ett ljudkort. Det är volymkontrollen. Om den finns så är ett ljudkort installerat, och om den inte finns strax invid nätverkssymbolen, då har inget ljudkort känts av.
Om den finns, så kommer ett litet fönster med en dragregel upp om du klickar på högtalaren. När muspekaren ligger över det fönstret kan man ändra volymen med hjulet eller genom att dra i regeln. Det finns också en liten ruta att kryssa i, och den får en bock bara man klickar var som helst i fönstret, det är därför det är så lätt att stänga av av misstag. För en bock i rutan betyder tyst.
Men om den där volymkontrollen inte finns, så kanske du måste hacka dig in på något sätt för att hitta ljudkortet, men om det är en stationär så kan det vara enklare att helt enkelt stoppa i ett ljudkort som Ubuntu känner igen. Beror lite på hur stort tålamod man har och hur mycket man är villig att göra för att få ett "omöjligt" kort att funka.
#44 Helt rätt, så är brandväggen integrerad i Linuxkärnan och heter just iptables, men den är ganska knölig att konfa om man inte tar sig ordentligt med tid att sätta sig in i. Jag har inte kollat Ubuntu men Debian som jag kör så är iptableskonfen helt ren och det finns inga regler satta. Däremot så är väldigt få tjänster aktiva så man blottar ändå inte så mycket sårbarheter utåt.
Jag föreslog ändå Firestarter i mitt inlägg #27 och som jag nämner så är Firestarter ingen brandvägg utan bara ett GUI och lite färdiga regler för att göra det enkelt att aktivera brandväggen i Linux och som du mycket riktigt nämner så finns flera GUI's och regelsamlingar att använda.
Själv har jag t.ex. kört ShoreWall som var en modul till WebMin (Web Admin) som jag hade på en brandvägg jag byggt själv baserad på Linux. Den var byggd som en appliance så det fanns ingen skärm eller dangetbord utan all konf var Webbaserad eller seriekonsoll.
Mooniq om du trots alla goda råd här inte får ljud i ditt befintliga ljudkort, så är det inte svårt att byta det. Det gäller mest att du får tag på ett som Ubuntu hittar och som passar i din dator. Det tror jag att flera här kan ge dig tips och råd om. 
Att skruva i datorn kan vara riktigt kul. Mina döttrar och jag byggde flera datorer innan vi flyttade ihop med vår nuvarande sambo. Här hemma skruvas det då och då i datorerna. Den första datorn vi byggde fungerar numera som server här hemma. Med detta vill jag bara säga att har man bara lite intresse, kan läsa innantill och hålla i en skruvmejsel så är det faktiskt riktigt kul att pula lite med datorn. 
/Désirée
#47 inkanyezi
Tack för pingförklaringen, den va bra.
När du förklarar menyraden högst upp så stämmer den förutom att jag inte har nån grön gubbe som springer , ingen grön gubbe alls faktistk.. men resten finns där. högtalarsymbolen finns där och enligt den då så är allt ok.
När jag loggar in i windows så finns det ljud hela vägen ut i suround-systemet så det borde inte vara nåt fel på förstärkaren. det e nåt annat skit i vägen. Kanske det enklaste för mig är att köpa ett nytt ljudkort, helt enkelt. Har provat att installera det jag har.
Audigy 2 verkar det heta och det finns några små inforutor på cd som säger:
sound 24-bitoch lucasfilm thx. längst ner står det creative
Monica

Helt klart att drivrutinen och kortet inte lirar ihop. Om inte…
Prova när du har klickat i högtalaren, så att den enkla volymkontrollen öppnas, att klicka i knappen "Volymkontroll" som finns i dialogrutan. Där ska reglarna för PCM-2 vara uppdragna i topp, och i den lilla högtalarsymbolen längst ner både i "Volym" och "PCM-2" ska inte ha någon liten röd kryssruta. Den symbolen är en knapp, som man kan slå till och från.
Finns säkert annars någon hack för att få till rätt drivare om det alls finns en till just det ljudkortet. Jag ska göra en liten röjning i min källare idag och då kan jag inventera om jag har några ljudkort över, jag tror att det kan finnas.
Men om du inte har någon grön gubbe i övre högra hörnet där man stänger av, då undrar jag vilken version du har installerat. Symbolen var en annan på version 8.nn, som en röd knapp. På version 9 kan man lika gärna klicka i namnet för att växla användare, stänga sessionen eller stänga av datorn.
Hej DesK
För vääääääldigt länge sen när jag var ung o dum o bara 25 så gick jag ett år på komvux och gjorde då nån typ av dator-pill-meckar-kurs.. skitkul!! men på den tiden använde vi mest dos och floppy's… med åren så blir man gamma,l dum och försiktig och tror att lillbrorsan som passerat 25 kan mera..
alltså är det lätt att hota datorn med ett samtal till honom om eländet(datorns namn här hemma) inte passar sig… har fungerat hittills kan jag säga
Nu e det så att min brorsa då envist håller sig till Win och vi har hamnat i två olika planetsystem.. typ.. så nu känner jag att jag vill vågar och snart kan, lära mig mera - känner mig hopplöst efter när jag läser vissa trådar här kan meddelas.. men bot o bättring är på väg 
NI e så himla trevliga alla som har svarat mig och gett goda tips o råd. Jag e jätteglad för detta!
Monica
#50 Inkanyezi
högst upp i hö hörnet har jag en röd ruta med en typisk on/off symbol nästan en hel cirkel med ett litet tvärstreck där kl 12 sitter ungerfär. bredvid har jag mitt namn där kan jag klicka för gästsession, vänteläge, viloläge, starta om, stänga av etc…jag e ju själv på denna datorn så växla användare står inte utskrivet.. men jag TROR att det ska vara 9.04 installerat faktiskt…
PCM-2 hittar jag ingen men flera olika PCM varianter. ingen av dem har nåt kryss eller överkryssad högtalare… och jag kan göra olika tester - gröna bockar överallt… Jag får väl köpa ett annat ljudkort. Några förslag på vad de bör heta med tanke på att burken är 5 år gammal. 3.2 ghz.. ram tror jag e 1024…
Monica
Mooniq! 
Kan avslöja en "hemlis" jag har just passerat 50 så jag är inte precis purung längre. Mina döttrar är nu 12 och 15 år och de anses väl som lite datorspecialister bland sina kompisar 
Här verkar ju också finnas en hel del kunnigt folk, så du kan nog simma vidare utan bror din 
/Désirée
#52 Som jag skrev längre upp så har Teknikmagasinet ett USB-ljudkort för 150:- som verkar fungera med Linux. Jag har själv ett sånt och det hittas direkt av min gamla Debian installation, dock har jag faktiskt inte kört ut nått ljud via det. Får nog testa det också :-)
Jag lovar inget, men i annat fall så har jag eventuellt nått gammalt som ligger och samlar damm, som jag skulle kunna skicka mot portokostnad. Risken är väl att det är så himla gammalt att det är ISA-buss anslutning på det och då snackar vi inte Plug-n-Play längre, men jag ska i.a.f. kolla om jag kommer ihåg det.
#54 Bogey
jag kollar teknikmagasinet.
Monica

Min inventering gav ingenting värt att skicka; enda pci-kortet jag hittade var ett SB Live, det med fyra kanaler. Det funkar till Ubuntu, men det är inte 5+1.
Det går nog att få tag på ett 5+1-kort till hyggligt pris någonstans, men jag är konfunderad, för Audacity borde funka. Men datorer är lite sådär…
#56 Inkanyezi
Jo att datorer har ett eget liv vet jag…
Jag får zappa över till win igen och dubbelkolla men sist gång så hade jag ljud utan problem . så får jag väl zappa tbx och grundkolla alltsammans sen ger jag upp o åker till nån som säljer dataprylar och letar upp ett usbljudkort, verkar ju inte vara så stora pengar. Sen får detta problemet ses om avklarat.. tror jag. Såg på ubuntu sverigeforumet att ny version släpps om 23 dagar.. kulkul!
Monica
#56 & #57 Måste det vara ett 5+1 kort då??
För i så fall duger inte heller USB-ljudkortet jag gav förslag på eftersom det bara 1 utgång med 2 kanaler samt mic-ingång.
Ett gammalt SB-Live känns ju annars som en vinnare :-)

Jo, det är inte tokigt alls när man bara använder de två främre kanalerna.
Dom kallade ju högtalaruppsättningen 4+1 då, men det var ett delningsfilter mellan de två främre kanalerna i förstärkaren som matade basen. Och ljudet från bakhögtalarna ansågs väl skramligt, men med en vanlig stereoanläggning låter ju vilket tvåkanals ljudkort som helst bra.
Men om man har 5+1 högtalare med förstärkare, så vill man kanske ha ett 5+1 ljudkort?
Det kan vara bra att veta att man inte får de fem skilda signalerna annat än från video som har 5+1. På det mesta i musikväg får man två sidokanaler och en blandkanal plus bas. Så den där riktiga surrounden finns bara när dom har lagt på sånt på filmen man tittar på.
Hej igen Bogey och Inkanyezi
Jag vet inte om jag måste ha ett 5+1 kort. Det var ett 5+1 högtalarsystem till datorn en gång i tiden men de högtalarna är ett minne blott. Jag kopplar till förstärkaren surround-systemet.
Monica
Jisses vad ni skriver!
Ska sova snart så jag tog mig inte tid att läsa igenom precis allt, så risk för dubblett här då, men jag tänkte bara nämna att den ”gröna gubben” inte alls behöver vara någon grön gubbe. Jag har då ingen sådan i alla fall. Det beror på vilket utseende man valt. Med vissa utseenden följer en grön gubbe, med andra en typisk On/Off-knapp och det finns någon som ser ut som en dörr också har jag för mig. Likadant med knapparna för minimera, stäng och maximera, de ser också olika ut beroende på vilka utseenden man väljer (System ? Inställningar ? Utseende).
Så få inte panik om det inte ser ut exakt som det gör på andras datorer…
… tada….. och nu alldeles strax ska jag ge mig på att byta ljudkort!! Nu håller alla tummarna för att ljudet vill hela vägen ut i högtalarna, tycker jag. 
Monica
HÅLL I ER….!!! JAG HAR LJUD I ELÄNDET!!!

Tack för all hjälp!!! Nu har jag fått bytat till ett annat ljudkort och eländet spelar som bara den… Jiihaaa!
Monica
Nu e det bara laptop-helvetet kvar….
Eländet…? Det var ju fin reklam…

En dörr hade jag i 5.04 som var min första Ubuntu-variant. Gubben fick jag när jag laddade in 9.04 på min bärbara. Jag har provat att köra 9.10 beta, men den strulade med uppkopplingen av 3G-modemet, annars uppförde den sig ungefär som man kan vänta sig, alltså ungefär likadant. Små kosmetiska ändringar, men inte något som ser ut att vara värt en uppgradering. Nu kan ju modemstrulet hänga ihop med att det är en beta, det kanske funkar båttre sen. Men än så länge behåller jag 9.04 som funkar fullt ut på den bärbara.
Jag hoppas att det löser sig med "laptop-helvetet" också. 
#65: Har du någon uppfattning om 9.10 är snabbare än 9.04 när det gäller uppstart och annat?
Har själv 8.10 och har tänkt att skippa 9.04 och gå direkt på 9.10. Eller ska jag kanske vänta till 10.04? Den lär ju bli en LTS-version, för övrigt.

Eftersom det var betan, så installerade jag den inte på någon snabb burk, bara provkört på laptopen och installerat på en stationär med athlon motsvarande P3. Den verkar ungefär lika, jag ser ingen orsak att byta. Dom har ändrat lite små detaljer i gränssnittet, men inget stort vad jag kan se. Och till skillnad från 9.04 kopplade den inte upp på mitt 3G-modem direkt.
#67: Fast det där med 3G-modemet kanske man kan skylla lite på att det är en beta? Kanske skulle vara läge att rapportera felet, om du inte redan gjort det?

Den hittar modemet och ber om lösenord till nyckeln, men sen händer inget mer. Men just det har jag bara kört från CD, så jag vet inte om det hänger ihop med att den inte hade nånstans att spara nyckelringen. Kanske är en bugg i live-cd, men kanske funkar när man installerar, har inte provat det än.
Men 9.04 kopplade upp prydligt från cd utan att fråga nyckelring, bara PIN.