Ubuntu - utan ljud i min dator
Hej allesammans
Har börjat använda Linux Ubuntu och jag är helt kär i detta OP-systemet. Jag är ingen skicklig datatekniker och undrar nu
var hittar jag ljudkortsinställningar - för det är det enda som inte fungerar just nu. Har kopplat ihop datorn med sorround-systemet hemma och just nu är det tyst…
Hoppas nån vet..
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Min bror hade samma problem när han installerade Ubuntu. Det visade sig att det var någonting med analog och digitala "inställningarna". Han måste byta från analog till digital eller tvärtom när han vill lyssna på musik i datorn. Det är hursomhaver bara en tillfällig lösning som funkade för honom.
Yeahsussu
Tackar för tipset - jag ska se om jag kan hitta nåt sånt som du beskriver och kolla olika lägen…
Monica
Bästa man kan göra är att googla på problemet på engelska, finns alltid tonvis med lösningar :)
t.ex.
ubuntu sound problem

Brukar inte bli problem om man inte har något konstigt ljudkort. Varje gång jag har stött på problemet har det varit att ljudet har varit avstängt eller volymen nerdragen. Om Ubuntu verkligen inte har hittat ljudkortet har jag inte något förslag annat än att man kan vända sig till ett Ubuntu-forum och fråga.
Alla datorer jag har installerat på har funkat rätt av.
Det vanligaste när en användare har blivit av med ljudet är att rutan "tyst" är ibockad, vilket den blir om man öppnar ljudkontrollen och bara klickar var som helst i den. Det är alltså som jag kan se det möjligen en bugg, eftersom det vore rimligare att man ska klicka i rutan för att bocka i "tyst". För att avmarkera måste man klicka i rutan (dialogen som kommer upp när man klickar på högtalaren uppe i högra hörnet).
tack för tipsen - jag ska kolla in forumet och ställa frågan där men först ska jag googla på ubuntu sound problem..
Monica