Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 427 ggr
Christina
0

Min webkamera spärrar mailen

Fick en webcamera i julklapp. Efter installation spärrades min mail. Fattade ingenting och lade ner en hel del tid på att söka felet, tills jag gav upp och gjorde systemåterställning i tiden. Då först insåg jag att det var webkamerans fel. Den använde tydligen samma port som mailen. Avinstallerade och nu är allt OK igen.

Någon som fattar vad jag menar? Eftersom jag inte förstår själv? Kameran heter SPC 200NC PC Camera.

johan
0

Kan det vara att du har något spam-filter eller antivirusprogram som ligger mellan ditt mailprogram och Internet?

Om det är som du säger så kan du säkert ställa in vilken port webbkameran använder. Jag har myyyyycket svårt att tro att den skulle använda 25 eller 133 som mail oftast använder, så det är mer troligt att någon proxy har en port som också webbkameran använder.

Mvh // Johan

Christina
0

Jo det är mitt Spam-filter K9 som använder port 9999. Kommer inte på hur jag dirigerar om webkameran till en annan port.

Zpookey
0

Mail använder sig av port 25 och 110.
Det låter högst osannolikt att det är din webkamera som ställer till det. Men finns det en inställning under installationen där du kan integrera webkameraprogrammet i ditt mailprogram så avaktivera det.

Christina
0

Ska installera om och kolla noga. Jo det var faktiskt webkameran som ställde till trubbel med spam-filtret. Ska ta mig en funderare och läsa manualen.

Läser annars aldrig manualer - tror alltid jag fixar det ändå - men då blir det så här ibland :(

analog
0

Annars kan du ju byta port som K9 använder (under configuration -> proxy). Tänk då på att även byta till samma port i ditt epostprogram.