Ubuntu på min laptop - hur hittar jag 3g watcher
Hej här är tråd nr 2 från en data-analfabet. Nu har jag stark i hatten installerat Ubuntu på min laptop sida vid sida av windows vista. För att komma ut på nätet har jag nåt som heter 3g watcher - mobilt bredband m mobilnummer.. Nu kan jag då skifta mellan de olika op-systemen men bara komma åt internet via W vista.. ett råd - någon?
eller va detta lite korkat av mig…?
Monica 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Det finns regndanser man kan göra för att komma åt 3g-modem som inte finns med i Ubuntus lista ännu, men de senaste versionerna ska hitta de flesta av dem.
När du klickar i nätverkssymbolen bredvid volymkontroll och datum/tid, den som visar två bildskärmar och lite rött när man inte är uppkopplad, kommer inte modemet upp där som ett av alternativen? Samma ställe som man hittar trådlösa nät eller det vanliga nätet som kopplar upp sig själv.
Där kan man välja modemet om det kommer upp, och då får man upp en dialog där man ska sätta namn på nätverket (välja operatör) och skriva in sin PIN-kod. PIN-koden kan sparas i Ubuntus nyckelring, där man sätter ett eget lösenord. På så sätt behöver man senare bara skriva in lösenordet man själv har valt, och som kan vara enklare att minnas än SIM-kortets PIN-kod.
Om den där dialogen inte kommer upp, och om man inte ser modemet i nätverket, så måste man göra en annan regndans som du säkert kan få hjälp med på Ubuntu-forum eller någon som har gjort det.
tackar för svaret..
jag för utföra en annan regndans.. med dragning åt ångest..
jag letar vidare på ubuntuforum den svenska varianten.. får se om nån vet nåt där..
Glad i hatten så kastar jag mig in i en djungel som jag inte har riktig kläm på.. Jaja… sent ska den trötte vakna - men jag kämpar vidare ett tag till…
Monica
tja. igen
Nu hittar modemet till telia och är connected med 0%..
Men ljuset i mörkret - jag har ljud!!! 
Monica
Det tar sig, sa han som hade eld i håret 
Du ska se att du löser detta med modemet också. Har bara Linux hittat modemet så brukar det bara vara en fråga att få till inställningarna. Alla modem vill ha en initieringssträng för att sätta alla inställningar rätt innan de vill koppla upp ordentligt men somliga modem vill ha fler inställningar än andra.
Prova sök på: telia 3g init string
Har du fabrikatet på modemet också (t.ex. Huawei) så släng med det i sökningen också, eller byt ut telia mot modemfabrikatet.
jaix…modemet har jag inget namn på….
åh, vad jag känner mig okunnig… får väl göra några omstarter och se om ubuntu frågar efter nåt… som jag kan ha nytta av.. jag får väl hoppa mellan Ubuntu och Win tills det har löst sig…Har även slängt ut frågan på ubuntu sverigeforum så fler lurar på detta…
Monica
Jo, det är ju ett ständigt problem detta, att hårdvarutillverkare vägrar att skriva drivrutiner till Linux eller i alla fall som öppen källkod så att någon annan kan ta itu med det. Det är ju tyvärr ett problem som är svårt att göra något åt, för de flesta hårdvarutillverkare lämnar ju inte ut någon information om hur deras prylar funkar heller, så det blir ett evinnerligt hackande för den som försöker, innan man kan få en drivrutin att fungera vettigt. Visst, det är långt ifrån omöjligt, men det skulle ju vara enklare om inte allt var så förbaskat hemligt…
Det enda som verkar kunna lösa problemet är ju att försöka få fler och fler att använda Linux. Ju fler vi är, desto villigare blir ju hårdvarutillverkarna att göra vad som krävs. De sitter ju inte och spenderar några större kostnader på att skriva drivrutiner till något operativsystem som bara tre personer använder, om man säger så, så man får väl förstå dem också, men hade de öppnat koden så hade ju inte de behövt göra jobbet heller. Eller i alla fall öppnat specarna.
Ja ja, lite utanför ämnet kanske, men det är väl annars detta som är den frustrerade biten när man använder Linux och en massa annat som inte används av de stora massorna. Lite moment 22: Få vågar gå över eftersom det inte finns drivrutiner till all och det kommer inte att finnas så många förrän fler gått över…
Så än så länge är vi Linuxanvändare mer eller mindre tvungna att planera våra datorköp lite mer än de som är mer mainstream. Ta reda på innan köpet om hårdvaran stöds och välj något där allt stöds helt enkelt. På min laptop stöds det mesta, numera till och med webbkameran, men den använder jag ändå inte. Och min kortläsare stöds bara delvis. SD-kort stöds men inte Memorystick.
ok. #6
jag ska ringa till Telia supporten i morgon för att - antagligen bli hänvisad till LG's support, sen ringer jag dit o kollar läget om man kan peta in lite siffror o bokstäver nånstans i nån wireless rad.. typ..
Vad blir steg två om detta misslyckas? Jag är inte speciellt hemma på laptop-tillbehör men kan jag köpa ett modem typ usb? kan det vara lättare för ubuntun att hitta sånt eller är jag helt ute på åkern o åker…
Monica

9.04 verkar koppla upp sig med de flesta modem.
Det finns listor på nätet över prylar som funkar med Linux. Det borde gå att söka sig till svaret på frågan vad som stöds. Det finns förmodligen till och med listor uppdelade på kategorier så att man kan söka efter modem som fungerar. Sedan är det ju bara tt köpa ett sådant.
Men hade det varit jag så hade jag väntat. Det kommer ju en ny Ubuntu-version denna månad (9.10). Testa den först, exempelvis genom att bränna den en Live-skiva eller Live-USB-sticka. För varje ny version får man en nyare Linux-kärna som stöder fler prylar än föregående. Om stöd saknas i version 9.04 kanske det finns i version 9.10.
Versionsnumren förresten, om du inte redan visste, är helt enkelt årtal och månad då versionen släpptes och det kommer en ny version var sjätte månad. Därav att förra versionen hette 9.04 (april 2009) och nästa heter 9.10 (oktober 2009).
#9 guraknugen
Jag har sett på ubuntu forum sverige att de räknar ner till nya vers. släpps.
Eftersom lappen inte är superviktig så kan den ligga o skämmas i 22 dagar till..
Bra förslag.
Monica

Betan är ju ute redan, och den kanske hittar ditt modem. Jag hade samma problem med mitt 3G-modem med version 8.10 men det fixade sig med 9.04. Det hade visserligen gått att ordna med äldre version också, men med lite finlir, medan den nya versionen bara kopplar upp direkt.
Jag ringde till Telia idag.. Men de kan bara hjälpa mig om jag har windows …Något annat op-system ville han inte höra talas om…
Det jävliga är ju att det verkar som om laptoppen hittar modemet och till Telia med att det inte är nån överföring.. som att hitta hem men inte kan öppna dörr'n.. *suck*
Tog en bild på eländet….
Monica

Ojdå, då har den ju hittat modemet, men det kan kanske vara något med inställningarna. Min kopplar upp utan vidare, jag har provat med två olika modem, men jag har Telenor. När jag provar med Ubuntu 9.10 är den inte lika snäll, vill inte koppla upp alls och frågar inte efter PIN-koden.
Annars ska den be om PIN-koden och erbjuda att sätta in den i standardnyckelringen, som man själv gör ett lösenord till.
Jag tror att man kanske har svaret i ett Ubuntu-forum. Jag har kopplat både till Tele2 och till Telenor utan några problem, och har inte behövt fylla i mer än PIN.
Ja, den har frågat efter pin-koden och fått den.. men sen är det liksom kört… jag får lägga ut bilderna på sverigeforum ubuntu oxå.. se om nån vet nåt där..
Monica
Ett litet tips om du vill slippa fotografera skärmen:
Precis som i alla andra operativsystem så fungerar PrintScreen i Ubuntu. Därefter kan man enkelt klippa bort det som man inte vill ha i exempelvis GIMP.
Vill man ha ett mer sofistikerat program för skärmdumpar kan du installera exempelvis GScrot, som kan göra det mesta man är van vid när det gäller skärmdumpsprogram.
Tror dock inte den finns i de vanliga förråden, annars finns det nog några alternativ där.
#16 I KDE finns Ksnapshot så kan man ta bild bara på aktivt fönster så slipper man editera. Borde finnas nåt liknande i Gnome också
I Windows kan man trycka
#16 och # 17… Jag har tagit kort med kameran för att det är laptoppen jag inte får internetkontakt med.. då hjälper det väl inte om jag kan printscreena, eftersom jag måste skicka in korten med den stationära eländet??.. eller harjag missat nåt ? 
Det e ju skit alltså
den stationära eländet har inget ljud men internet
Laptoppen har inget internet men bra ljud…
Monica
Ps. somliga straffar gud genast - o jag står först i den kön - ofta!
#17. Vet du Bogey. Även jag har haft en Iller för längesen. Han hette Rulle - full Rulle - hela tiden utom vid dom små social nap-attack'sen… Den helt slumpmässiga bilden är helt lysande.
Monica
#19 Kul en till illermänniska om än fd.
Jo Bogey är dotterns lilla pälskling och det är p.g.a. honom som jag började här på iFokus. I början var jag bara på iller-sidan, men numera är det förutom iller även datorn, motorcykel, whisky och öl iFokus fast jag är mest aktiv på de 3 första.
Bildgalleriet är Gallery2 som körs på en Linuxserver med webservern Apache och som står och brummar ute i garaget. :-) Det finns fler album där förutom Bogey's
Samma installation servar också detta bildgalleri. Virtuell sajt med egen url och annat färgtema
#18 F.ö. så är det sällan gud som straffar utan det är Murphy som spökar. Det var han som gav oss Murphy's lag, lagen om all tings jävlighet "Kan det jävlas ska det jävlas". Kanske känns lite bättre om man vet att det inte är ens gud som går emot en hela tiden 
#17: Jo, det fanns ett till Gnome men jag tyckte Gscrot (som för övrigt också är för Gnome) var bättre. Kommer dessutom inte ihåg vad det enklare programmet hette…
Men efter att ha larvat mig lite med PrintScreen-knappen här, kom jag på att man inte behöver något program alls. Alla stora Linux-distributioner har ju GIMP installerat som standard. I GIMP har man den funktionaliteten inbyggd. Man kan välja enskilt fönster, hela skärmen eller en valfri region på skärmen som man drar upp själv med musen.
#18: Om du har en USB-sticka, extern USB-hårddisk, SD-kort eller annat smidigt lagringsmedium, hade ju ju kunnat ta en skärmbild och sedan flytta den till rätt dator. Det behöver man ju inte Internet till. Men det var bara ett förslag. Vill man ta en bild med kameran så får man ju göra det. Kan vara lämpligt då att inte använda blixt, men man får ju prova sig fram så ser man ju vad som funkar.
Idag ska jag gå o köpa en lott… När jag startade upp lapptoppen så HITTADE den äntligen modemet.. Nu e jag på internet, fan vet hur - men glad e jag 
Ubuntu - det självtänkande op-systemet….
glad, glad, glad…
Nu hoppas jag att detta inte är en engångsföreteelse utan att den hittar ut varje gång jag startar… Jippie!
Monica
#22 Grattis
Det är inte bara så att du körde uppdateringsagenten och uppdaterade din Ubuntuinstallation innan du stängde av och sen när du startade så aktiverades den nya uppdateringen?
#23Bogey
fan vet.. nu måste jag mecka om partitionerna.. morr.. för den e full 2.3 mb… uack va trött jag blir….!!!!!
Kan jag göra en genväg och installera ubuntu igen och välja att köra över/radera windows.. e problemet löst då??.. Det ska finnas 160 mb på h-disken..ju
Monica
160 GB.. så klart.. ska det va
Det ska gå att tala om för Ubuntu att du vill använda hela disken och radera allt på den.
Går det inte automatiskt så går det i.a.f. att göra det manuellt via Ubuntu's installationsprogram. Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut men jag har för mig att det finns ett val eller en knapp för det när man kommer till val av disk att installera på.

Jäpp, det valet finns. Och jag som är bekväm av mig och oftast installerar på burkar som bara en person använder, och som inte är ute och far omkring, jag brukar pricka i att den ska logga in automagiskt också. Nästan alla uppskattar det, men min fru har lärt sig logga in, eftersom vi bara hade en burk ansluten till nätet när vi flyttade sist.
Kul att det funkar.
Nu vet jag inte om den där 3G Watcher är inbyggd i datorn, då kan det fortfarande vara strul, så att man till exempel måste starta om för att den ska koppla upp ordentligt om det inte går på första. Med 3G-modemet har jag ofta problemet att jag måste dra ur och stoppa i ett par gånger innan jag får det att funka ordentligt. Det verkar som om det i regel går bättre om jag inte har det anslutet när jag startar, men det kan hända att det skiter sig då också; det gjorde det nyss när jag startade, så jag startade om, och nu funkar det ju. Tråkigt, men man vänjer sig.
Jag är inte särskilt nöjd med 3G, ser det som ganska överreklamerat. Största fördelen med det är väl, förutom att man kan ha det med sig vart som helst, att det går ganska kvickt jämfört med min kabelförbindelse. Nackdelen som är tråkigast är att det är långa svarstider, även om överföringen går snabbt när den väl kommer igång.
Men, jag hoppas att det fortsätter att funka för dig.
..ok #26+27..
när jag installerade det på lapptoppen så var det nåt tugg om partitioner och att man inte kunde ångra det sedan.. Inte så hemma i den världen och trodde i min enfald att hårddisken skulle splitta sig 50/50… Jag får sätta mig o kolla den lite senare.. Orkar inte just nu..
Monica
Hur har du partitionerat datorn? Har /home en egen partition? Om inte, och om du ska installera om allt från början, så kan jag rekommendera att man lägger home på en egen. Det blir väldigt enkelt då om man ska installera om eller installera någon annat Linux-distribution senare. Man kan då göra det utan att förlora sina egna filer (och inställningar om man har tur). Dock ska man ju alltid ta en säkerhetskopia innan man installerar om i alla fall. Inget är ju idiotsäkert här i världen…
Jag? Den gjorde själv….men den delen med ubuntu är full nu .. bara att gratulera. eller hur….
Monica….
#30: Okej, men något val måste du ju ha gjort? Kommer inte ihåg nu, men om man inte väljer något, kanske den lägger hela Ubuntu på samma partition plus en separat växlingspartition. Själv har jag ett antal separata partitioner, exempelvis /usr och /var, men i efterhand har jag funnit att poängen med det är relativt obefintlig. Dock är separat /home en väldigt bra idé i många fall.
nu har jag ominstalleat ubuntu på lappen och tagit bort windows.. och nu funkar allt.. den hittade telia i modemet - vips - .. livet leker…
tack för alla goda råd. Jag kommer kanske att fråga fler saker framöver - men just nu e jag helnöjd…
Monica

Det var djärvt att ta bort Windows, kul att det funkar.
Ubuntu, i den afrikanska traditionen, är en bra idé.
Djärvt och djärvt, hon hade ju redan en hyfsat fungerande dator, eller missuppfattade jag det?

Nejdå, men many a slip etc. Svångrem och hängslen brukar man ju köra med. 
Kul också att det blir lite fler linuxanhängare.
”Anhängare” vet jag inte, men gärna fler användare. ”Anhängare” låter nästan lite fult numera, nästan som om man var med i en sekt…
Fast jag tror jag förstår vad du menar i alla fall.

OK, medges.
Jag är i alla fall glad för att ni har tagit er tid.
Hängslen o livrem är det mycket av i livet och ibland får man chansa - jag tänkte så här.. jag provar att ominstallera alltsammans - skiter det sig så får jag väl åka ut till brorsan med lapptoppen och vistaskivan o börja om från början..
som dom säger - Det är bara att bryta ihop och gå vidare. 
Monica
Precis. Jag hade gjort samma sak om jag bara hade lyckats att få uppdateringsprogrammet till min GPS-navigator att fungera med Wine till 100%. Dock har jag i alla fall krympt min XP-partition så att den nu är så liten att det nätt och jämnt fungerar att köra XP. Det går att köra men man kan inte installera något nytt program utan att avinstallera något annat först. Ingen idé att ha en bautapartition till ett operativsystem som jag kör mindre än en gång per år.