Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3012 ggr
[Tan-chan]
0

Datorn startar om (vid videouppspelning)

Nu har jag ett litet problem med min stationära dator… Har letat på olika forum efter hjälp men hittar inte någonting som stämmer in på mitt problem.

Det är nämligen så att den stationära datorn har en tendens att starta om när jag ska kolla på film. Det fungerar ett litet tag efter varje ominsallation, men sedan återkommer problemet hela tiden.

Ibland dyker "The blue screen of death" upp, men den försvinner så snabbt att jag inte hinner se vad det handlar om. Ibland dyker den inte upp alls, utan datorn bara startar om så fort jag startar en video.

MEN!

Datorn kan starta om även om jag inte kollar på film. Den kan stå och bara gå på i bakgrunden utan att jag använder den, men ändå startar den om.

Vore så oändligt tacksam om någon kunde hjälpa mig att lösa problemet, eller i alla fall hitta det. Vill inte lämna in den på datorverkstaden heller för han som jobbar där verkar inte vara sådär haj på datorer heller… (^_^,)

(Alla datorer man har skaffat från honom har krånglat… Och nu menar jag absolut alla!)

pentsium
0

Behöver veta vad det är för dator/operativ/mjukvara. Låter som om det skulle vara överhettning…

[Tan-chan]
0

Det är en dator som är ihopplockad efter mina behov, så jag vet inte vad det är för dator. Den har XP med NVIDIA GeoForce 8600 GX (eller liknande… har den inte på just nu för nu vill den inte starta alls). Uppdaterade drivrutinen till grafikkortet men det hjälpte inte.

Jag har ju SpeedFan installerat på datorn och den klagar inte över att det är varmt, och alla temperaturer ligger på det normala. Jag tror inte det är överhettning heller för har haft problemet hela tiden och det fungerar ett litet tag efter varje ominstallation. Varierar mellan 2 veckor till 2 månader.

Har ominstallerat den 9 gånger bara detta år. (=_=)

Kan man inte hitta någon logg om varför den startar om? Det är ju uppenbart att datorn startar om på grund av något fel i och med att "The blue screen of death" dyker upp ibland, så den borde ju ha någon logg på när problemet uppstår.

(Dock kan jag inte läsa sådana loggar… Men det kan vara till hjälp om jag hittar någon som kan läsa sådana.)

[Tassy]
0

Man kan gå in i bios och ändra så att bluescreenen stannar uppe så du hinner läsa den. Hur man gör minns jag ej, men det finns en del kunniga här så.. Flört

[Tan-chan]
0

#3: Oki, tack! Hoppas någon kunnig nu kan hojta till med ett svar. (^_~)

pentsium
0

Man kan inte ändra något med bluescreens i bioset. Därimot så kan du gå in på kontrollpanelen->administrativa verktyg->loggboken för att se vad du fått för meddelanden på dina bsod: s.

Skulle också kunna vara att nätagget inte ger tillräckligt med ström.

[Tan-chan]
0

#5: Där sade du något! Har haft det på känn att nätaggregatet krånglar i och med att den har ju alltid startat om utan någon större anledning. Och om jag ominstallerar datorn så borde ju inget virus finnas kvar som kan krångla till det.

Och att den startar om speciellt när jag kollar på video kan ju ha med det att göra att det kräver ju mer ström, och att nätaggregatet inte orkar försörja det?

Men det är ju bara ibland. (=_=) Men kan ju testa att byta ut det och se vad som händer.

[Tassy]
0

#5 På något vis kan man gå in och ändra så blåskärmen stannar uppe tills man själv tar bort den, alltså bilden fryser typ. Jag uttrycker mig kanske fel, men det var något sånt jag gjorde.

[Tassy]
0

Nu har jag fått förklarat för mig att blåskärm tydligen är något som hör till windows och inte bios. Jag måste ha virrat ihop det med nåt. Jag ber om ursäkt Tungan uteOskyldig

[Tan-chan]
0

Nope, det hjälpte inte att byta nätaggregatet. Fick låna en från en kompis som hade en oöppnad hemma, men det hjälpte inte. Datorn beter sig fortfarande dumt. (T_T)

Får kolla i loggboken vad den säger när den startar om, om jag nu kan läsa av det. (^_^,)

[Tassy]
0

Hur mår kondensatorerna då? Kan de vara dom som spökar?

[Tan-chan]
0

Jag kan inte se att något är dem på dem. De läcker inte i alla fall (gjorde det på en kompis dator men mitt ser tiptop ut).

Jag kollade i loggboken och jag har varningar och errors i Service Control Manager och några andra som jag inte vet vad det är. (O_o)

Men det skulle inte förvåna mig om det är fel på moderkortet, men då kan man ju fråga sig varför datorn fungerar ett litet tag efter varje ominstallation…

pentsium
0

kondensatorerna behöver inte läcka för att vara dåliga, nyare kondingar har ingen vätska i sig o kan alltså inte läcka alls. Kolla så att alla är plana på toppen istället, Här e en bild på hur det kan se ut.

[Tan-chan]
0

#12: Nope, de är plana på toppen och ser fina ut.

pentsium
0

Skulle också kunna vara hårddisken eller minnena som det är fel på.

Kör memtestx86 (finns med på de flesta linux-installationsskivor) för att testa om något av minnena är trasigt. Memtestx86 bör du köra minst 8h för att vara säker på att det inte är några fel.

Hårddisken kan du köra chkdsk i kommandotolken. Respektive hårddisktillverkare brukar ha ett testprogram också för felsökning av hårddiskar.

[Tan-chan]
0

#14: Tack, ska försöka med det. Men problemet är att datorn kan inte ens vara på i mer än ca 10 min innan den startar om. (O_o)

Misstänkte också det först när det började (nästan direkt efter att jag fick den), och har testat tidigare att kloppla ur de två tillagda hårddiskarna, samt att jag har testat att byta ut RAM-minnena. Men inget av det har hjälpt. I sådana fall är det C-disken som krånglar om det är fel på en hårddisk.

Ska se vad jag kan göra i morgon när jag har fått lugna ner mig. (Är sjukt förbannad på datorn just nu att man har lust att plocka fram en hammare…)

pentsium
0

Om du inte kan va på den mer än 10 min så e det troligast fel på minnet, Behöver ju inte vara minnena utan det kan också vara minneskontrollern på moderkortet som felar om du nu hade testat med andra minnen som du va säker på att de fungerade.

[Tan-chan]
0

#16: Okej, så med andra ord är moderkortet antagligen värdelöst? (T_T)

[Tan-chan]
0

Har hittat felkoder till problemet nu. Hittade en guide till Tassys tips om att få BSOD att stanna uppe utan att datorn ska starta om.

Hittade då detta:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x0000000A (0x00000016, 0x0000001C, 0x00000000, 0x804E1745)

Googlade efter detta, men har inte hittat något som förklarar exakt vad felet är, eller så är det bara jag som inte riktigt fattar alla termer. Men tydligen verkar det vara fel på antingen hårdvaran eller sedan drivrutinerna till hårdvaran. Tror mer på det sistnämnda om jag har fattat förklaringarna rätt som jag har hittat via Google.

Men vill inte göra någonting förhastat, så tänkte fråga ifall någon kan tyda det där STOP-meddelandet?

[Tan-chan]
0

Jag tror att jag har fixat datorn nu! Gjorde mer intensivare undersökningar på felkoderna och märkte att många sade att Asus-programmet stör grafikkortet på något sätt, även om programmet är gjort för grafiken.

Så jag avinstallerade det och lät datorn gå på ett tag. Den verkade fungera så jag installerade den senaste drivrutinen till grafikkortet och nu har datorn gått problemfritt i 2 timmar. Tänkte ha den på över natten och se om jag har fått någon BSOD på morgonen när jag vaknar.

pentsium
0

"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"  betyder nästan alltid att det är något drivrutinsproblem

[Tan-chan]
0

#20: Jag fick det förklarat för mig av en kompis. (^_^)

Datorn fungerar nu klockrent. Han har inte klagat någonting alls, så äntligen har jag en fungerande dator! ? Nu ska jag lägga mig och njuta av anime ordentligt för första gången på länge!