Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1266 ggr
Martin
0

Hur söka "bredbandstjuvar"?

Mitt fibernät abonnemang på 8-10 Mbit levererar enligt flertalet tester vid olika tidpunkter på dygnet 0.24-0.28 Mbit/s.

Vid kontakt med Telia, som är leverantör, så säger de att allt ser ut att vara i ordning från deras sida. De kan erbjuda mig att skicka ut en tekniker till mig, som kostar upp mot tusenlappen om felet inte ligger innan väggkontakten då deras garanti bara sträcker sig dit.

Jag har ett antivirusprogram som jag har uppdaterat (ESATs) och den säger att det inte finns ngt virus i min dator.

Min tanke är om det finns något som jag inte är medveten om som är installerat, typ adware/spyware eller att den är "kapad" på annat sätt. Känns inte speciellt troligt, men fan vet. Ganska ofta tycker jag hårddisken verkar jobba även om jag inte har några aktiva program igång enligt programpanelen.

• Förslag på program eller andra sätt som jag kan kolla detta med?
  • Förslag på andra saker som kan vara fel, som jag kan kolla innan jag skickar efter tekniker?
  • Tilläggas kan: Jag har testat med två olika stationera pc, och jag får samma resultat med båda.
  • Och jo - abonnemanget har fungerat bra tidigare. Vet inte exakt vilka hastigheter, men har utan problem kunnat se streamade videos från youtube, aftonbladet mfl utan lagg eller att de stannar upp för att "hinna" ikapp.

Tackar på förhand om någon har något klokt att komma med.

mvh /Martin

mvh Martin

pentsium
0

Du kan ju öppna enhetshanteraren och se om du har någon nätverkstrafik när du bara mäter 0,3mbit/s.

Bogey
0

Installera WireShark och kolla vad som körs över din lina. Även om Windows är ganska "pratigt" på ett nätverk ska det ändå inte vara mer än nån kbit/s och knappt det om inget annat nätverksprogram är igång.

WireShark kanske inte är det lättaste programmet att komma igång med men du ser precis allt som händer på ditt nätverksinterface.

Har du ett trådlöst också så kan det vara via den som om en ev. bredbandstjuv tar sig in också.

För den som undrar så är WireShark en nätverks- och protokollanalysator.

Kaj
0

Var får du fram resultatet på ca 0,3 mbit/s?
Det är väl inte från t ex fildelningsprogram eller nedladdning från sidor på nätet för den mätningen ger inget bra resultat då den beror på den sändande servern (vad den klarar i kapacitet)

Pröva med bredbandskollen (TPTEST) och se vilket resultat du får där

eightball
0

Tyvärr är det ingen ovanlighet att bredbandsleverantörerna säger att allt ser korrekt ut när det ändå är fel som de kan lösa.. Beroende på tidpunkter kan det bero på överbelastning på den station du använder.