Måste jag köpa nytt OS vi datoruppgradering?
Jag ska bygga om min dator men behålla min gamla hårddisk. Kan jag ändå använda mig av det OS som ingick när jag köpte datorn från onoff, har ju en sån där recoveryskiva och eftersom det ligger på samma hårdisk så borde jag väl kunna använda mig av den???
Ska du strikt följa MS licensregler när det gäller så kallade OEM licenser är det nog så tyvärr.
Skrotar du den gamla datorn så kan du ju alltid hävda att du uppgraderat hårdvaran om det skulle komma till det att du måste återaktivera din licens på den nya datorn.
Själv hade jag en dator där moderkortet pajade och fick byta det och vid ominstallationen så vägrade windows acceptera återaktiveringen så jag fick ringa till MS för det. Sur typ i andra sidan undrade om jag hade installerat på flera datorer men jag fick till slut min återaktiveringskod och sen dess snurrade den på som vanligt.
Du behöver bara köpa nytt OS om du vill ha ett OS som kostar pengar, men det var kanske för uppenbart för att nämna egentligen… Sorry.
#2 Gratisalternativen är tyvärr inte uppenbara för alla Gura 
Bara för att du och jag gillar dem så gör tyvärr inte alla andra det, har jag märkt. Kan inte förstå det 

Jag har inte brytt mig om att skaffa en ny licensnyckel sen jag bytte moderkort. Allting funkar på min, men det är inte säkert att det gör det vid alla uppgraderingar, men om man har rätt drivrutiner borde det inte vara något stort problem, bara man får den att alls starta.
Jag har alltså ett Windows som enligt deras automagiska kontroll inte är "äkta". Men alla uppdateringar funkar ändå, det är bara att jag inte får installera till exempel Internet Explorer version 7 och en del annat som dom kräver "äkthet" för. Jag känner ingen större saknad. Det betyder egentligen bara att om jag vill prova mina websidor i den webläsaren måste jag göra det i Linux med wine, som Microsoft betraktar som "äkta Windows" så att jag får sätta i deras program.
Problemet som kan uppstå vid en sån uppgradering är alltså närmast att datorn inte startar på den nya hårdvaran med det system som ligger på hårddisken. Det har hänt mig ett par gånger när jag har skiftat hårddiskar mellan datorer.
#3: Tänkte i alla fall att jag kunde nämna det, så är det upp till var och en att ta till sig av det eller låta bli. Vi lever ju i informationssamhället och information förväntas ramla över oss ständigt, så det är upp till oss själva att bedöma värdet av den information vi hittar. Detta var mitt i alla fall mitt bidrag…
#5 Jo det är klart du ska nämna det eftersom det inte är just uppenbart för alla. Min kommentar var ingen kritik mot dig, mer ett dystert konstaterande av fakta.