Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4712 ggr
[SarahOhrn]
0

Vad är inbyggt 3G?

Jag har inte riktigt förstått, vad gör inbyggt 3G i en laptop för "nytta"? :)

Det har väl inte att göra med att jag t ex inte kan koppla upp mig mot trådlöst bredband. Det kan man väl även utan 3G inbyggt?

Kan jag inte använda mitt mobila bredband på en med inbyggt 3G?

Jag har noll koll och är inne på en dator som tyvärr inte har inbyggt 3G, vad det nu ska betyda.. Vad är det jag inte kan göra då? :S

Bogey
0

Inbyggt 3G borde innebära att datorn har ett inbyggt 3G-modem i sig. Har datorn inte det måste du ansluta en sånt där externt 3G-modem som USB-dongle som de flesta teleoperatörer säljer till sina abonnemang.

Likadant är det med WiFi. Numera har i stort sett alla bärbara datorer inbyggt WiFi men det fanns en tid då man var tvungen att köpa sitt WiFi-stöd i form av PC-card eller USB-dongle för att få tillgång till vanligt trådlöst nätverk.

Inkanyezi
0

Och inbyggt 3G betyder att om du har ett 3G-abonnemang kan du koppla upp dig om du stoppar in SIM-kortet på avsedd plats i datorn.

[SarahOhrn]
0

Aha okej! Så skillnaden är att jag kan sätta in simkortet till mitt mobila bredband direkt i datorn i stället för att ha usb-dongeln. Men då har inte min macbook inbyggt 3G heller o de funkar ju ändå! =) Så då va de inget problem..

Kaj
1

En dator utan 3G kan du koppla upp trådlöst mot t ex en router som du har hemma och köra över ditt vanliga internet abonemang.

En dator som har 3G gör att du kan koppla upp dig mot Internet oavsett var du befinner dig. Du behöver alltså inte vara hemma eller koppla upp dig mot en router i ditt hem. Du kan t ex sitta på tunnelbanan, tåget, ett kaffé eller var som helst. För att det skall fungera måste du ha ett 3G abonemang som du tecknar hos valfri leverantör (t ex din mobiloperatör). Sedan är du så att säga fri som fågeln.