Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2420 ggr
[SarahOhrn]
0

Är det något att ha?

Är någon av dom här datorerna nåt att ha? Jag har min Macbook men ångrar mig lite då den egentligen är fr dyr att betala av för mig som student och att mac, fastän jag vant mig och på ett sätt gillar det, är lite krångligt när alla andra har windows. Dock ÄLSKAR jag Macbooken så lite ont gör det. Men jag kollar i alla fall på billigare alternativ!

Jag behöver den till skolarbete, surfa på nätet o endast mindre spel på nätet typ (fast vora bra o kunna installera nåt litet spel också) och kolla på film o lyssna på musik. Sen är inbygd webcam ett måste och likaså bluetooth! Men jag är rädd för fläktar som blir suuupervarma. Vart med om det flera gånger, även macbooken blir varm. Så ni får gärna tipsa om fler laptops som stämmer på detta! Och skärmen bör vara 13-15" Helst 14". Finns den i rosa är det ett stoooort plus! ;) Vill att den är enkel att ta med, väger ganska lite och att batteritiden är rätt lång.

Så har någon erfarenhet av följande datorer och är bra på att läsa på prestandan om den är bra eller inte och fungerar till det jag vill ha? Vill inte köpa nåt jag inte blir nöjd med och det jag inte kan läsa ut är ju om fläkten blir varm, om den är seg och hur den fungerar med det jag vill hålla på med samt hur batteritiden EGENTLIGEN är? Det stämmer ju inte alltid….

Priset bör ligga på högst 6000 kr.

[SarahOhrn]
0

Nu har jag hittat datorn jag tänkte på från början, som verkar ha rätt bra prestanda för sitt pris och storlek! Den är dock bara 10" skärm men har alla funktioner jag vill ha. Det enda jag är skeptisk till är att det bara är 1 GB ram-minne men räcker det rätt långt ändå så länge man inte ska installera större spel? Och så får jag ju inte plats med illustrator men får i så fall ha det på sambons stationära.

Vad tror ni om den, Samsung NC10 heter den.

guraknugen
0

Vad hindrar dig att installera mer minne i den?

[SarahOhrn]
0

#7 Det är väl rätt dyrt… Och är det nån ide i en så liten dator?

Kan nån säga om den är värd att ha ändå, rent prestandamässigt efter det jag skrev i #0? :)

[Beavis]
0

Jag har inte läst vad du har för prestanda på din dator? men det är ju alltid billigare att köpa bättre/mer RAM minne till din dator.

Själv använder jag pc så jag kan i princip inget om mac men det borde ju gå att köpa minne i din lokala "Apple store" beroende på hur många minnesplatser det finns på din dator kan du antingen byta ut det gamla  svaga minnet emot ett bättre eller sätta i ett till om du har flera? vad jag sett på bärbara brukar de oftast bara ha ett så byt ut ditt gamla. De kostar allt i från någon hundring till en tusenlapp ca beoende på storlek. En ny dator kostar betydligt mer.

[SarahOhrn]
0

#9 NU har jag 2 gb. Men byter jag till en bärbar jag vill ha i stället (som är billigare) blir det 1 gb o skulle behöva byta upp mig till 2 gb.. Och den nya är då PC. Men läste att det ligger under 400 kr iaf.

[Beavis]
0

hehe sorry jag kolladesnabbt och tyckte de såg utsom macbooks eller va de kallas? Jag vänjer mig aldrig vid alla dessa nya rosa färgerSkrattande Om du göt dom du säger och köper en vaio med 1gb borde du ju i affären kunna säga att du hellre vill ha 2gb RAM så sätter de i det åt dig/Byter ut Om det bara kostar 400kr med 1gb mer är väll valet lätt om duhar råd. 2gb RAM är ju i det närmaste minimum nu för tiden om du ska köra windows iaf.

Det finns andra OS alternativ som kräver mindre RAM och är lika bra ex olika Linuxvarianter… De flesta/alla) fria operativsystem som ges ut nu är kompatibla med MS produkter om det är något sådant du oroar dig för annars.  Men iaf i de flesta databutiker är der inga problem att få datorn uppgraderad om du frågar.