Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1753 ggr
piamaria
0

Kopiera adresser

1. Förut har jag bara kopierat en adress och det har blivit en länk direkt i inläggen. Nu när jag kopierar skrivs adressen in i inlägget men det blir inte någon länk längre. Kan det ha något att göra med att jag bytt från Internet Explorer till Mozilla Firefox?

2. Om jag i stället för att få adressen i inlägget vill  skriva t ex "Länk" i inlägget hur gör jag då?

Rätta platsen för detta hade kanske varit Support?! ObestämdSkäms

Bogey
0

Du använder lilla knappen med "länken" (kedjan) i menyraden ovanför editeringsrutan. Markera ordet eller raden du vill göra till en länk och klicka på knappen och klistra in URL'en i dialogrutan.

guraknugen
0

Verkar som att man valt att anpassa sidan till Internet Explorer istället för till fungerande standarder. Surprise, surprise…

Loveferrets
0

hehe ja surprise,,,, precis som Bogey säger så får man göra på de sättet istället i firefox, vid "länktext" skriver du i princip vad som berör själva länken.

Om man däremot vill infoga en smiley så funkar det tyvärr inte, till min stora förvåning Förvånad haha.

Inkanyezi
0

Och det enklaste med länktexten är att skriva den först innan man trycker på den lilla kedjan. Man markerar texten som ska ha länken, och så väljer man kedjan, väntar en liten halv evighet, så kommer dialogen upp, där man kan lägga in länkadressen, och då är den markerade texten redan ifylld.

guraknugen
0

#4: Det där med halv evighet känner jag faktiskt inte igen. Ska testa nu medan jag ändå är här och skriver.  Jag markerar ett ord och trycker på den lilla kedjan:

Tog inte tid, men uppskattar tiden till ca 0,2 s.

Provar igen:

Hm… kanske 0,3, s i och för sig, lite svårt att säga.

Kanske dags att skaffa snabbare dator?

Testat på en bärbar Packard Bell från 2006 med en Dual Core på 1,6 GHz, 2 GiB, OS=Ubuntu 8.10, Webbläsare=Opera 10.00.

Inget märkvärdigt alltså, men någon evighet tycker jag inte att det tar, och ändå är jag ganska känslig för sådant. Visst, rutan kommer inte upp ögonblickligen, men ändå snabbare än att man hinner irritera sig.

Inkanyezi
0

Å det har inget med själva datorn att göra, det ligger snarare i allt jox för att koppla upp den mot nätet. Jag är inte särskilt nöjd med någon av mina två leverantörer, men jag vet inte om det finns något bättre just här.

Och min halva evighet är inte särskilt lång, kanske rör sig om någon sekund.

guraknugen
0

Okej. Låter ju rimligt att det är din leverantör som bär skulden där. Själv sitter jag ju med Bredbandsbolagets kabel med 100 Mb/s (nominellt - i verkligheten är det betydligt lägre, men ändå rätt okej) och det är sällan jag kan skylla på långsam uppkoppling. Går det segt här brukar det oftast vara sidan jag för tillfället besöker som är seg, vilket man lätt kan se genom att gå in på en annan sida, som då oftast visar sig vara betydligt snabbare.