Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1204 ggr
Hjortronsylt
0

Vad är skillnaden?

Vad är det för skillnad mellan dessa grafikkort?

a) ATI Mobility Radeon HD 4330
b) NVIDIA G105M
c) NVIDIA GeForce 9300M GS

Datorerna har i övrigt samma /liknande prestanda men detta är främst det som skiljer dom åt. Men är något av dom bättre?

Bogey
0

G105M är en nyare krets än GF9300M och borde vara snabbare, i.a.f. i teorin. Vet tyvärr inte riktigt hur ATI's kretsar står sig mot nVidias.

Som Linuxfantast hade jag valt någon av datorerna men nVidia och om pris och övrig prestanda är ungefär lika så skulle jag valt B. Men som sagt har inte riktigt koll på hur HD4330 står sig mot de övriga.

Hjortronsylt
0

Då ska jag bara kika närmre på en med nVida. Tack så mycket för hjälpen!

Bogey
0

#2 Jo vassego. Men du får vara beredd på att nån ATI-fantast kanske kommer och säger att jag har fel och ATI-kortet är bättre än de andra 2 Glad

pentsium
0

HD4330 har ju både bättre prestanda och drar mindre batteri.

Bogey
0

Ja där ser man Glad

Men som jag skrev. Ska man köra Linux i datorn så funkar nVidia's bättre för ATI's drivrutiner för Linux suger om de ens har några för just det kortet. När det gäller ATI så får man ofta förlita sig på s.k. commuity drivers om man vill få det att funka bra på Linux.

Den inbitne Windowsanvändaren behöver inte ta detta med i beräkningen.

pentsium
0

#5 Vad jag vet så har ATI drivrutiner för linux till alla sina grafikkretsar.

Bogey
0

#6 Ja det har blivit mycket bättre men sist jag kollade, kanske ett halvår sen så var det inte riktigt sant med "alla sina grafikkretsar" och att det som fanns inte alltid fungerade helt klockrent.  Men sen AMD tog över ATI har det helt klart blivit MYCKET bättre, med betoning på mycket.