Tangentbordet hänger sig
Har ett problem som uppstod för några dagar sedan då jag satt och skrev på en uppsats och som nu hänger kvar. När jag skrivit några meningar "hänger sig" tangentbordet. Det går inte att skriva på en 10-20 sekunder. Mycket irriterande då jag skriver mycket på datorn. Detta händer om och om igen efter en 4-10 ord. Både i Word och Explorer.
Är det något fel på själva tangentbordet eller datorn? Vad kan jag göra?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Om och om igen tyder på att det inte har med tangentbordet att göra, utan att din dator är upptagen med någonting annat. Du kan ha någon form av malware som spökar, eller det kan vara ditt antivirusprogram eller någonting annat som bevakar portar eller skannar eller något. Går inte att säga precis vad det är utan att veta mer.
Det behöver alltså inte vara något fel på datorn, och det är inte fel på tangentbordet om det i övrigt fungerar. Däremot kan det vara så enkelt som att din dator har för lite minne för allting som körs på den, det brukar också kunna leda till sånt beteende.
Men om den har funkat bra förut, och det här har stött till nyligen, så beror det sannolikt på någonting som har förändrats i datorn, ett nyinstallerat program, eller om du har kört en "CD" med Celine Dion. (De skivor som har givits ut med Celine Dion är inte CD-skivor, utan de innehåller ett rootkit som skadar datorn.) Det finns också andra falska "CD"-skivor, omöjligt att hålla reda på alla oseriösa skivtryckare.
#1 Tack för svaret. Det har ju aldrig blivit så här förut. Har inte installerat något eller kört någon CD överhuvudtaget. Om det inte är tangentbordet ska jag höra om någon med mer "datavett" än mig själv kan komma och kika.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det kan vara tangentbordskontrollern som är på väg att säga upp sig, och det finns en pytteliten chans att det är tangentbordet. Det kan eventuellt lösa sig om du sätter dit ett USB-tangentbord.
#0: Hänger sig åt vad då…?
He he he… kunde inte låta bli. Kul ord när det står skrivet. Kan vara hänger som i hänga, hänger, hängde, hängt, eller så kan det vara att någon hän-ger sig (ger sig hän) åt något.

#4 Lite som den där otäcka F1-olyckan…