Medeltida support
Så här kan det gått till på supporten innan datornerna… En riktig gammal godning som tål att upprepas!
Mvh // Johan

Samma denna: Live Helldesk.

Ja det finns såååå mänga likheter :-)
Den är sååå bra!
Jag hade en sådan där mardröm i telefon för något år sedan. En kvinna ringde och vill ha hjälp att ändra storlek på en bild i PowerPoint. Problemet var att bilden var så stor att den låg delvis utanför sliden, så det gick inte att få tag i storlekshandtagen…
Vi började fint med att infoga bilden. -Gå till Infoga-menyn, välj Bild och sedan Från fil, instruerar jag henne. Hon bläddrar fram till sin fil. Sedan fortsätter jag med att säga att hon ska högerklicka på bilden och välja Formatera bildobjekt.
Nu börjar det…
-Jag har inget sådant val… säger hon.
Man klura på vad det är hon infogat. Eller kan honm ha högerklickat på fel ställe? Jag försöker fråga vilket filformat bilden hade. Det var ungefär som att fråga en humanist om hur många mol en syreatom väger.. Felsökandet fortsätter men vänliga frågor..
Till sist ber jag henne läsa upp alla val som fanns på högerklicksmenyn och inser att hon ju fortfarande står kvar i dialogrutan för att välja bild.
Men man får skylla sig själv.. Jag sa ju faktiskt inte åt henne att trycka på Infoga för att lägga in bilden också…
Suck…
Mvh // Johan

Över telefon är det inte lätt att hänga med alla gånger, Man lär sig med tiden när man jobbar med det 8 timmar/dag.
Jag måste berätta om en rolig tjej som ringde in för nån vecka sedan. Internet fungerade inte och hade inte fungerat på ett tag. Jag såg de hade synk på ADSL-modemet, men ingen IP-adress. Till råga på allt hade de fått en "ny" dator av någon bekant.
Vi började med att flytta TP-kablen som gick från modemet in i LAN 1 på routern till WAN på routern, där den borde sitta. Routern gick nu ut snällt och hämtade IP, istället för att försöka tilldela Internet ett internt (192.168…) IP. Fortfarande inget Internet på datorn.
Vi kollade IPCONFIG och upptäckte att datorn hade IP, men en skum sådan, som routrar normalt inte tilldelar. Efter en kik i nätverksinställningarna och efter att ha konstaterat att någon använt en fast IP-adress på datorn tidigare ställde vi om den till dynamisk. Routern var nu uppkopplad och datorn hade fått en korrekt IP i sin tur av routern.
Med säkerhet i rösten bad jag nu tjejen starta Internet explorer…
Plötsligt utbrister ett jubel i bakgrunden, ni vet, som när Sverige lägger mål i fotbolls VM eller Anja kör i mål på första plats. En mängd människor fullkomligt jublar "JAAAAAaaaaaaa" i bakgrunden i samtalet. Hela familjen är samlad och är fullkomligt euforisk över att Internet äntligen fungerar.
Tjejen förklarar att MSN.com nu uppenbarat sig på skärmen och tackar för min hjälp och förklarar att hon inte hinner prata längre.
Ibland krävs det så lite för att "göra" en hel dag.
Men jag undrar, efter denna eufori, hur de kan samsas om att vara vid datorn och surfa, eftersom hela släkten lät, som de stod och väntade på denna tilldragelse när de äntligen skulle få Internet till hemmet.

> Hela familjen är samlad och är fullkomligt > euforisk över att Internet äntligen fungerar.
Hahaha! Härlig berättelse! :)
// staffan

Haha mycket bra film! specielt slutet. "HAr du inte läst manualen"`?

Klassikern är ju
Support:
Ok det var knepigt. men du kanske kan ta en kopia på en diskett och sända till oss så kan vi analysera problemet här.
Ett par dagar senare kommer ex Xerox kopia av en diskett 
Hörde en höjader som en bekant fått till svar från helpdesken på dell.
"Det där har jag ingen aning om men om du lägger på och ringer upp igen så kanske du får prata med nån som kan det" :-)
/Scrog