Skrivare uttag
Heter kanske inte uttag!
men anslutningen på datorn där man ska koppla in en skrivare, finns inte det på alla datorer? Eller är jag blind på båda ögonen! Eller ser en sån anslutning annorlunda ut på dagens datorer än det är jag är van vid på min f d dator från hedenhös.
Har inte haft skrivare hemma på många år utan har skrivit ut det lilla jag behövde skriva ut på jobbet. Men nu behöver jag en skrivare hemma. Och hittar ingenstans att ansluta skrivaren till datorn på datorn?!
Det står "HP Pavilion Slimlane" på min dator.
De gamla parallellportarna som man hade förr (25-håls D-sub om jag inte minns fel) ser man sällan idag på datorer, så det är nog fullt möjligt att din datorn saknar en sådan.
Jag tolkar det du skriver som att du ännu inte skaffat en skrivare, och då kanske det kan vara skönt att veta att de flesta skrivare idag (alla?) kan kopplas in via USB, så om du inte tänker köpa en superbegagnad skrivare på Blocket så kan du nog vara lugn.

Det finns många datorer nu som levereras utan parallellportuttag på baksidan, även om det finns parallellport på moderkortet. När det graderades upp på mitt jobb fick vi lov att sätta i en parallellportsladd på moderkortets parallelluttag på ett par av datorerna.
Kolla först om det är den enkla lösningen, en sladd som ansluts på moderkortet och som har en plåt som kan skruvas fast där de små täckplåtarna för kort sitter.
Om den inte har en sån port finns två andra möjliga lösningar; det ena är att skaffa ett instickskort med parallellport, det andra är att skaffa en USB-sladd med parallellgränssnitt, så att den har en Centronics-kontakt i ena änden med gränssnitt mot USB och i datorände en vanlig USB-kontakt.
Nyare skrivare kopplas nästan alltid på USB, och så finns det skrivare som kopplas via nätverk. Man kan alltså sätta en nätverksskrivare på sin router om man har en sån, och så är den kopplad till datorn den vägen när man är uppkopplad. Funkar på trådlöst också. Och så finns det router som har inbyggd skrivarserver, och också lösa skrivarservrar för nätverk.
Tack för svaren. Sen hur mycket jag fattar är en annan sak… 
#1 Helt rätt, jag har inte köpt någon skrivare än. Men jag har tagit hem en gammal sak från jobbet som inte används längre. Tänkte försöka komma billigt undan…
Hittade t o m en oöppnad toner som passar till skrivaren. 
Ska se om jag kan få hjälp med att kolla dom olika förslagen jag fått här.
Jag har kvar min gamla dator från hedenhös och den fungerar än! Den är från så där 1996! Den står undanplockad så jag har inte provat att koppla skrivaren till den datorn men det skulle kanske fungera? Att skrivaren är en nätverksskrivare har förhoppningsvis ingen betydelse… eller…? 

Om den har en centronicsport, som till exempel HP Laserjet en del modeller som har både parallell och nätanslutning, så spelar det ju ingen roll. Du kan använda den ena eller den andra, och det funkar med en sån där USB-sladd till din dator.
#4 Det står: Hewlett Packard LaserJet 5 MP på skrivaren om det säger dig något om det är lönt för mig att köpa en USB-sladd.
#5 En väldigt bra laserskrivae om än lite till åren. Ger den fortfarande bra utskrifter så skulle jag definitivt svara ja på den frågan.
Kolla först bara så den inte har ett nätverksuttag, för då kan du nämligen ansluta den direkt till ditt nätverk och behöver ingen skrivarport alls.

Om din dator har infraröd port misstänker jag att den skrivaren kan köras utan kabel (vanligare på bärbara).
och så här på framsidan
Finns där någon infraröd port?
Det gör det inte eller…?
#2 Router har jag.
Om jag nu lyckas koppla ihop skrivaren med datorn på något sätt
kommer datorn att hitta skrivaren bara så där…?
Eller jag måste installera skrivaren?
Många frågor! Blir så när man egentligen inte fattar någonting!
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får här.

Specifikationen ska vara den här:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=bpl02556#A5
Där står det att det finns en IR-port och två parallella. Den svarta fyrkanten på framsidan, är den en mörk plastbit som kan vara genomskinlig för IR?
IR-port kräver fri sikt mellan datorns IR-port och skrivarens.
Jag vet inte varför den mörka plastbiten finns där. Har försökt pilla av den men det går inte utan våld.
Till vänster ovanför plastbiten finns något som ser ut att kunna innehålla en liten "lampa". Det finns en symbol till vänster om "lampan" som ser ut som ett i med en högersväng på. Efter högersvängen finns några pyttesmå streck. Något finns nog under den där plastbiten… 

Plastbiten är nog ett fönster för infrarött, det brukar se ut ungefär så.
#12 Vad betyder det? 

Betyder att om din dator har IR-port och operativsystemet stöd för IrDa, så kan datorn och skrivaren prata med varann utan sladd emellan, bara det inte står något emellan som skuggar.
Funkar på samma sätt som fjärrkontrollen till din TV. Fri sikt krävs oftast för att det ska fungera bra. Din fjärrkontoll sänder Ir (infrarött ljus) och din TV tar emot, så din TV motsvarar skrivaren och din fjärrkontroll motsvarar datorn, om din dator har Ir-sändare.
Det skulle i så fall räcka att jag pluggar in elkontakten så ska det funka? Har pluggat in elkontakten nu och försökt skriva ut men inget händer… Det hade väl varit för enkelt om det funkat så…
Har vänt skrivaren mot datorn och inget alls finns emellan…
Har du kollat om din dator har IR? Det borde då vara en liknande plastbit på den, förmodar jag.
Jag vet inte så mycket om vad som finns i den vägen till datorer, men man borde ju kunna köpa en separat Ir-sändare att plugga in i USB-porten…
Fast det kanske i ditt fall är lika enkelt att skaffa en adapter från skrivarport till USB, i och för sig.
Hittar ingen sån plastbit på datorn.
Däremot är hela framsidan en plastbit…
Jag ska alltså köpa en sån kabel som i inlägg 4 så förhoppningsvis funkar det utan att göra något mer…? 

Ja, en sån kabel som den jag länkade till Clas Ohlson omvandlar mellan skrivarens ingångsport och datorns USB-uttag. Den ger dig alltså möjlighet att koppla skrivaren. Jag vet inte om den kommer att dyka upp som USB eller LPT, men den är gjord just för att man ska kunna koppla parallella skrivare till USB.
Fortsätt nu vara snäll till mig…
inte skriva så här "Jag vet inte om den kommer att dyka upp som USB eller LPT," Då kommer fler frågor!
Vad betyder det! Vad ska jag göra om USB dyker upp och vad ska jag göra om LPT dyker upp?
Undrar hopplös på datorer… 

Tror inte att det gör någon skillnad för datorn. Skrivaren och den där kabeln skickar data i båda riktningarna, så din dator ska känna igen skrivaren och installera rätt drivrutin, och där spelar det nog ingen roll om det är det ena eller det andra. Men för att man inte ska bli förvirrad är det kanske bra att veta att det inte är säkert att den kommer att sägas ligga på USB, när gränssnittet är där kanske datorn ser den som LPT. Men gissningsvis kopplas den bara rätt automagiskt.
Tack.
Clas Ohlsson nästa!
Det var en väldigt suddig bild, men nog ser det ut att vara fel i alla fall. Inget våld i världen lär kunna få ihop de där kontakterna med varandra.

Jag utgår ifrån att den som ligger under är adaptern. Sladden med piggar ska inte höra till skrivaren, den ska vara en lös sladd och den är nog kopplad i skrivaren med en precis likadan kontakt som den där adaptern.
Adaptern är alltså avsedd att ersätta skrivarens sladd. Baktill i skrivaren finns en kontakt med två byglar, som ska fällas ut för att kontakten ska frigöras. De två byglarna passar i urtagen på Centronics-kontakten.
Den som ligger underst på bilden är den sladd jag köpte på Clas Ohlsson.
Sladden med piggar sitter i skrivaren och är den sladd som användes på jobbet när skrivaren användes där. Den sladden sitter väääldigt hårt i skrivaren. Har försökt dra i den så mycket jag vågar för att få ut den men den sitter hååårt! Den ska alltså gå att ta av?
Jag har även provat att dra ut sladden i en likadan skrivare som står kvar på jobbet (en som inte fungerar så där tog jag i!) men får inte ut sladden.

Ooops då, mycket ovanligt att en skrivare har fast sladd. Jag har inte varit med om det förut på HP laserskrivare. Ibland sitter kontakten under en kåpa som måste öppnas, men det brukar vara en Centronics.
Om den här sladden verkligen är fast kan enklaste lösningen vara att ansluta Centronics-kontakten till den med piggar (D-25 hane) med en könbytare. Men specifikationen på skrivaren enligt länken ovan säger att den ska ha två stycken IEEE 1284-kompatibla uttag, och IEEE 1284 är just det som sitter på den där adaptern, och som jag kallar Centronics.
Jag ska ta ett krafttag igen på den trasiga skrivaren som står på jobbet i nästa vecka! 
Centronics-kontakten är den jag köpte nu alltså? Och jag ska skaffa en könbytare? Ehhh.. Honor och hanar har jag hört talas om när det gäller el… och detta är ju också el…
En sån könbytare köper jag även den på Clas Ohlsson?

Kan du ta en bild av skrivaren på baksidan där sladden går in? Eventuellt finns en öppningsbar lucka på sidan, så att man kommer åt kontakten där sladden är kopplad; det brukar finnas minneskortplatser där innanför också.
Finns en bild i inlägg 8. Duger den eller jag ska försöka ta ett bättre kort?

Är det kabeln som sitter till höger på bilden som kopplas mot datorn? Alltså den på skrivarens vänstra sida.
#31 Ja.

Oops. Dä sitter den nog väldigt fast där, så att en könbytare kan vara lösningen om man inte sätter in ett parallellportskort i datorn.
Låter som att en könbytare ev. kan vara något jag klarar själv…
Vet du om Clas Ohlsson har såna?
Sätta in ett parallellportskort låter som något jag inte klarar själv…

Jo, på en stationär dator klarar du att sätta i ett kort för parallellport. Men innan du eventuellt gör det, bör du kolla om moderkortet eventuellt har en sån port, vilket betyder att det bara är ett uttag på baksidan som saknas.
Det är mycket enkelt att sätta in ett instickskort för parallellport. Man bara öppnar skalet, tar bort en av plåtarna som täcker hålen för instickskort och stoppar i kortet i en pci-springa och skruvar fast det.
Men för att kolla om du har parallellport på moderkortet redan kan du titta i enhetshanteraren under System i kontrollpanelen. (Start>Inställningar>Kontrollpanelen>System)
Och jag har inte koll på var man kan hitta just den könbytaren, den är väldigt ovanlig, eftersom det vanliga är att skrivare inte har en kabel. Men det finns troligen såna könbytare någonstans. Centronics 36 hona till D-sub 25 hona IEEE1284
Clas Ohlson brukar vara vänliga med återköp och byten. Det som är enklast att få tag på är instickskort med parallellkontakt, de finns lite överallt där datorprylar säljs.
Jag frågade när köpte sladden om jag fick byta. Jag hade 30 dagar på mig att byta om förpackningen var obruten. Min är inte det längre…
Det är alltså en Centronics 36 hona till D-sub 25 hona IEEE1284 som jag ska försöka få tag på?

Ja, såna kontakter ska könbytaren ha, eftersom du har en USB-adapter med en Centronics 36 hane och en skrivare med en D-sub 25 hane.
OK. Tack.

Nix, det är det inte, för på bilden är det en Centronics hane, och det är ju en sån som du har. Det blir ibland lite förvirring bland adaptrar (könbytare), eftersom dom kanske menar det som kan förbindas med adaptern och inte vad adaptern har, och då blir det ju tvärtom. Men om det nu finns ett sånt här missfoster, så finns kanske också den som du ska ha. Den ska alltså kunna koppla en Centronics hane (därför ska den själv ha en hona) till en D-sub hane (där ska den ha en hona).
Så du ska ha det som texten säger, vilket är något helt annat än vad bilden visar.