rft?
Fick ett mail av en person som inte kunde öppna en word-fil jag skickade som bad mig spara den i rtf istället. Hur gör jag det? Jag har Word 2007 och Windows XP.
Envishet och drömmar
Öppna wordfilen i Word, Spara som, ändra filformatet.
Det är dock inte säkert att personen ifråga kan öppna rtf-filen heller på ett vettigt sätt. Det beror på vad personen ifråga har för program, har jag märkt.
Förmodligen kan han öppna det, eftersom han uttryckligen bett om det formatet.

# 3. Han är en hon.
Tack för hjälpen.
Envishet och drömmar
Jo, öppna kanske går, men jag lade till ”på ett vettigt sätt”. Har själv försökt öppna rtf-filer skapade i Word med ett annat program. Visst gick det att öppna men alla bilder var som bortblåsta, exempelvis.
Men det är ju bara att prova. Går det så går det.

Som sagt, spara som .rtf om mottagaren vill ha det så.
Annars finns det gratisprogram som kan visa wordfiler, så att man exempelvis kan klippa och klistra från dem, och det finns också flera fria program som kan redigera filer skapade med Word. Det mest kända av de fria programmen är OpenOffice, men vissa grafiska element hanteras inte på samma sätt, så exempelvis textrutor och grafik som är inbäddat kan hamna på andra ställen.
Och tänk på att RTF är ett textformat; man bör inte lägga grafiska element eller textrutor i en fil som ska sparas som RTF, och inga av de här programmen kan använda konstiga textattribut som finns i Word.
RTF formatet är ett problematiskt format speciellt om du har en viss layout på word-dokumentet samt att det tar större plats på hårddisken än en word-fil. Ett alternativ är att eftersom nya Word-dokument inte är bakåtkompitabla mot äldre word så spara det i Word 97 -2003 dokument. Då borde den personen kunna öppna filen ifall den har en äldre version av Word.

annars kan det vara en god ide att spara det som pdf istället.
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus
#8 smart - skrev det i ett annat inlägg men glömde bort det här - word 2007 kan ju spara i pdf format
Inlägg / Alternativt, be din vän att installera Openoffice Org. Då går det att öppna en rad olika format, inklusive .doc (om det nu var det format hon inte kunde öppna). Lite får väl mottagaren anstränga sej själv också?! 
#10: Dessutom har man kunnat exportera till PDF i OpenOffice.org i snart 10 år… (OpenOffice.org släpptes första gången 2000-10-13, vilket jag kommer ihåg för jag råkade fylla år den dagen…)