Microsoft Windows 7-blog
Microsoft har nu lanserat den stora Windows 7-bloggen som heter just win7bloggen. Det finns tre ingångar för de olika typer av användare som finns; konsumenter, IT-proffs och utvecklare. I de olika sektionerna skriver framträdande personer på svenska Microsoft om tips, nyheter och allt som rör Windows 7
Du hittar win7bloggen på just adressen http://www.win7bloggen.se/.
/L

har två burkar med vista, överväger uppgradera den ena, den 'stora'. tror ni det är värt det?
alla recensioner man läser är ju lyriska till 7'an. vista har jag aldrig varit så förtjust i även om jag börjar vänja mig vid det.
finns det 64b o 32b i 7?
den jag tänkte upgradera är det home premium 64b på.
skall man avvakta eventuella barnsjukdomar innan man upgraderar?
#1: ”alla recensioner man läser är ju lyriska till 7'an. vista har jag aldrig varit så förtjust i även om jag börjar vänja mig vid det”
Inte alla… här är ett undantag (faktiskt den enda recension jag läst, som i och för sig inte är en sågning, men inte heller lyrisk), och jag citerar sammanfattningen:
”As you should be able to tell from the scope of the features we've discussed, Windows 7 marks a significant point of maturity in the development of Windows, and is what the much-maligned Vista should have been three years ago. There's still a distinct lack of innovation, but the improvements to system stability and performance are what's going to matter to most users. And most users of Windows are business. They're not interested in eye-candy, Twitter integration and hardware acceleration. They just need Windows to be a sober working environment that doesn't get in the way of helping people work.
And this is where Linux can make a difference. There's nothing in Windows 7 that Linux can't do, and in most cases, do it better. Our machines are quicker and more efficient. Our desktops are more innovative and less static. Our apps are more powerful, cheaper and less partisan, and Linux security has never been better. But best of all, we have complete control over the future of Linux, and it's success or failure at the hands of Windows 7 is in our hands.”
Citerat från LXF122, med reservation för fel i citat, såsom stavfel och liknande. I artikeln, som dock skrevs för ganska länge sedan, jämförs Windows 7 rc (build 7100) med Linux i stort, med Fedora 11 som huvudrollsinnehavare, så att säga. Vissa ronder verkar gå till Windows 7 och vissa till Fedora 11. Att man valt Fedora beror ju säkerligen på att det är där man hittar det senaste i de flesta avseenden. Fedora är ju känt för att prioritera ny teknik framför stabilitet, i motsats till exempelvis Debian. Man vill väl jämföra det nyaste inom en värld med det nyaste inom en annan, så att säga.
Här är några ”jämförelsetabeller”:
1. Performance
Windows 7
Better at synthetic benchmarks
Faster transfer of large files
Final version likely to improve
Suspend/Resume works!
**Linux
**Faster booting
Less memory usage
Smaller install size
Broader hardware compatibility
2. Desktop innovation
Windows 7
1. Desktop search is well implemented and can go online
2. Media libraries can be pinned to the start menu and task bar
3. Jump lists can genuinely help improve efficiency
Linux
1. Nepomuk blurs the border between local and online
2. Gnome Do replaces the task bar entirely
3. Google's Desktop widgets now on Gnome and KDE
3. Version comparison
Windows 7
1. Starter: No Aero and no 64-bit
2. Home Basic: Developed for emerging markets
3. Home Premium: Standard edition including Aero and touch
4. Professional: Adds remote desktop and encrypted filesystem
5. Enterprise: Unix application support and volume licensing
6. Ultimate: As with professional, but for individual users
Linux
1. Starter: No Linux is this restrictive
2. Home Basic: Crunchbang or Ubuntu
3. Home Premium: For eye candy, try Mint or Kubuntu
4. Professional: Fedora offers encryption as an installation option
5. Enterprise: OpenSUSE should work well with Windows
6. Ultimate: No matter which Linux you choose, there's no restrictions
Nej, nu får det räcka. Kan ju inte citera hela tidningen…

#2 tackar!
#3 menar du att du (de) förespråkar linux före windows. jag blir förvånad.
#4: Jag menar ingenting. Jag citerade bara.
Men om du måste veta så är inte jag förvånad. Allt jag hört tjatas om när det gäller Windows 7 har jag använt bättre motsvarigheter till i flera år nu i Linux, så Windows verkar ligga hästlängder efter som vanligt. Men inte i allt, givetvis. Självklart finns områden där de ligger före. Det är därför det är så bra att man kan välja själv.
När det gäller de områden där Microsoft verkar ligga lite före, så är det inget som jag personligen har nytta av.
För att dra den så hatade bilparallellen då, så motsvarar väl det att Microsoft-bilen kanske ligger före när det gäller värme i förar- och passagerarstolar, men eftersom jag inte vill använda den (misstänkt cancerrisk) så är det inget som jag går efter när jag köper bil, så jag väljer hellre en bil med regnsensor och farthållare…
Typ något sådant.
Det där med att föredra något framför något annat är ju så oerhört personligt. En del gillar Citroën och andra föredrar någon gammal Camaro från 70-talet. Allt har väl kanske sin tjusning, men olika för olika personer. Inget man behöver bli förvånad över, i vilket fall som helst.
Och ja, självklart haltar jämförelsen, men vem bryr sig?

kul att du tar upp biljämförelsen. när jag läser dina inlägg har jag ofta tänkt. 'vilken typ av vinterdäck skall jag köpa till min mercedes, du svara då, köp en toyota'.
#6: Vilket inlägg tänker du på då? Länka gärna så jag slipper leta, för jag är lite lat av mig så här dags på dagen.
Jag har ju inte skrivit så många inlägg här på Dator eftersom jag inte bevakar den delen av iFokus, så det lär ju inte finnas så många att välja på.
#1 W7 finns både som 32-bit samt 64-bit. Vilket som är bäst beror på om du har mer än 3gb ram på din dator samt ifall du har en 64-bitars processor (Core 2 Duo, X3, X4, Quad etc.) samt att moderkortet samt alla andra komponenter stödjer för 64 bitar. Troligtvis är det bäst att uppgradera till 32-bitars, själv ska jag byta från 32-bit Vista till 64-bit W7 men det är ifall alla drivrutinerna jag har fungerar med W7 eller om det finns drivrutiner för alla komponenter till W7. Jag vet iaf att allting fungerar till 64-Vista då jag har alla drivrutinerna på skiva för båda versionerna.
Ja ska installera 64 av W7 Ultimate (kampanjpriset för Ulti e samma som för Pro, så…) för att kunna kräma på med minne då ja anv Adobe CS4 Web Premium - som tar väldigt mycket minne när man jobbat ett tag i det. Ja kör Vista 32 i dag - men har graderat upp processor (Intel Q9400 2.66GHz) m.m. i våras. Så det borde gå bra, prestandaklassific. visar 5,5 - å de beror på HD - alla andra visar 5,9, men…
Nu finns ju både 32 & 64 av W7 i samma förpackn - så skulle det inte bli bra av ngn anl, ere ju bara att backa t. 32 & vänta till ja har orkat skaffa rätt komponenter.
De flesta levererar väl nya datorer med W7 64 inst. för att komma bort fr 32 (som e otidsenl. numera).
/L
#9 tyvärr så levererar dem 32-bit då den licenscen är billigare.
OK - då får du ta steget 2012 istället 
Om ryktena talar sanning får vi ett 128 bitars operativsystem år 2012
2009-10-26 14:41 - PC för Alla:
"Windows 8 ligger redan i startgropen"
/L
Men!….
Asså - väldigt va de fick eld i baken…
Windows 7 lämnade tomma lagerhyllor bakom sig vid den svenska lanseringen. "Vi sålde slut på vissa versioner direkt", säger Stefan von Stein på Dustin.
- Vi körde en kampanj för Ultimate, den mest avancerade versionen avsedd för företag. Vi hade samma pris på den versionen som på Professional och det satte fart på försäljningen, fortsätter Stefan von Stein.
-------
Klart man köper U om man får det för samma pris som Pro - de avgjorde iaf för mig.
/L
För hemmabruk finns ingen anledning till att välja 64-bit framför 32 bit. Visst…man kan ha med RAM-minne i datorn men eftersom att 90% av programen som gemene man använder är 32-bitar så vinner man inget. Visst går det att köra 32-bitars applikationer på 64-bitars windows 7 men ett 32-bitars program tar dubbelt så mycket minne i anspråk på en 64-bitarsmaskin än på en 32-bitarsmaskin. Och kör man t ex 64-bitarsversionen av Internet Explorer så kan man t ex inte köra flashanimationer eftersom att flash inte alls stödjer 64-bit.
Jag rekommenderar 32-bitars Windows 7 för hemmabruk alltså.
#13 du får ju med både 32bit samt 64bit i samma kartong så det är bara att testa - antar att man kan byta ifall man är missnöjd med den ena. De flesta programmen som kom till Vista är gjorda för både 32bit samt 64bit versionen av Vista - vilket gör det även kompitabelt med W7 - som t ex Photoshop (CS4 & PSE7) och Norton
#13: Menar du att 64-bitarsversionen (som funnits ett bra tag nu) av Adobe Flash inte stöder 64-bit? Det låter ju lite märkligt i mina öron.
#15: Hm… fel av mig. Den verkar inte finnas i skarp version än. Jag var nog lite för tidigt ute där…
Menar du detta?
Adobe Flash Player V.10
De har ju åxå
där de visar om div. SoftWare/Hardware funkar i 32/64-bitars
/L
(Ja anv ju ändå bara IE8 där inte FF funkar)
Service Pack för Windows 7 nästa höst
En beta-version ska nå utvalda testare så tidigt som i december och flera publika beta- och RC-versioner är planerade till våren.
/L