OT- översättning.
Vet ingen passande sidan men jag översätter ett simpsons avsnitt och undrar hur man kan översätta detta..
Do you mind if I join you?
- Well, that depends. What are you eating?
Baked potato, side salad and a…
- Well, we're having cold shoulder.
Hur översättar man det på ett snyggt sätt?
Hoppas någon kan hjälpa mig :)
Cold shoulder betyder att ge kalla handen….men jag får inte riktigt ihop det i alla fall. Han säger ju "we are having….." inte att han ger kalla handen……eller så säger man bara "det blir kalla handen"
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Det där är en ren amerikansk eller engelsk betydelse som kan vara svårt för oss att direkt översätta till svenska. Den ger en hänvisning till både kalla handen och att äta fårkött (cold shoulder of mutton) vilket cold shoulder i detta sammanhang syftar till
Vad det i princip betyder är att vi vill inte ha med er att göra. Men poängen i anglosaxiska länder är ju att dessa personer här äter fårkött (cold shoulder) och undermeningen i detta fall blir i att "ni är så betydelselösa att vi vill inte ha med er att göra" ungefär.
Websters dictionary ger lite förklaring men som sagt det går nog inte att översätta till svenska. Kanske närmast blir att "vi äter kallt kött" där kallt syftar på att man är kylig till att de sitter ner med dem och äter men så himla roligt blir det inte.
Du får nog göra en piratöversättning med helt annat innehåll om du vill bevara en punch-line. Det är ju inte ovanligt att man gör då ett uttryck är svårt eller omöjligt att översätta till ett annat språk.
Ex "och vi äter en pizza för två" eller något liknande
Ordvitsar är i nästan alltid oöversättbara. Man kan antingen strunta i dem, alternativt förklara dem (om tid och utrymme finns) eller hitta på en egen som funkar i sammanhanget.