Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3954 ggr
Jalking
0

Lösenordsskydda mappar?

Finns något enkelt sätt att lösenordsskydda mappar i XP? Behöver inte vara hackersäkert, bara hålla normalduktiga användare borta. Att bara dölja mappen utan lösenordssydd känns lite väl enkelt.
Något freewareprogram som fixar detta?

[PeterWem]
0

Du kan ju alltid packa ned mappen med 7zip eller winrar och sätta lösen på det viset.

beem
0

Går det inte att via administratörs rättigheter skapa en användare med lösenord.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
0

Går det inte att via administratörs rättigheter skapa en användare med lösenord.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

guraknugen
0

Det var gör-längesedan jag använde Windows, men kan man inte bara välja att bara ägaren får titta i mappen, som man kan i alla Unix-liknande sammanhang? Det blir inte exakt det du frågade efter, men på sätt och vis bättre (beroende på vad man är ute efter, i och för sig), och du behöver inget extra lösenord:

Skapa en mapp, låt oss kalla den ”Mina hemliga filer - håll tassarna borta”. Ge dig själv läs- och skrivrättigheter och se till att alla andra inte har några som helst rättigheter. I denna mappen lägger du sedan andra mappar. Mappen”Mina hemliga filer - håll tassarna borta” kan alla nu se, men bara du kan öppna den, så de mappar och filer som ligger däri kan bara du komma åt.

Det är ju inget som hindrar att du dessutom ser till att mappen är dold.

Kaj
0

OM du har XP pro och NTFS kan du kryptera mappen. Har för mig att du då även kan lägga på ett lösenord som måste anges för att komma åt mappen

Jalking
0

Har XP Home.
Användare med lösenord har jag redan, men vill skapa en mapp som är oåtkmlig även om man är inloggad på det kontot.

Jag har googlat lite sen jag först ställde frågan. Någon som har testat Magic Folders?

Zpookey
0

Jag kör magic folders och det funkar klockrent.
Finessen med magic folders är att mappen inte bara blir lösenordsskyddad utan även helt osynlig.

guraknugen
0

#6: Men då är det väl i princip redan klart? Bara att ge rättigheterna för mappen till dig själv och ingen annan? Så vad är problemet? Din hemmapp (vad den nu kallas i ditt system) ska väl ändå ingen annan komma åt än du? Vad har man annars separata användare till?

Zpookey
0

"Användare med lösenord har jag redan, men vill skapa en mapp som är oåtkmlig även om man är inloggad på det kontot."

Det han ville ha var att man skulle kunna lösenordsskydda en mapp även om någon lyckas logga in med hans konto.

guraknugen
0

Jo, jag önskar att jag hade energin att orka läsa igenom alla inlägg i en tråd. Nu behövs ju inte det, för när man missar något blir man påtalad det direkt. Bekvämt, tycker jag. Tack för informationen. Jag förklarar härmed #8 ogiltigt, i synnerhet frasen ”Så vad är problemet?”.