Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2188 ggr
ArleMonster
0

Ominstallera Operativsystem?!

Jag har problem med min dvd brännare..
Datorn är inte så gammal, knappt ett år, så jag tycker att dvd brännaren inte ska ha gett upp än.. Datorn är en HP Dv7, laptop..

Min tanke är att ominstallera datorn, eller operativsystemet, vet iofs inte hur man gör på vista, men på xp tryckte man väl bara F2 eller F7 när datorn startar upp så fick man upp hur man skulle gå till väga..

Vet inte om detta skulle hjälpa, men försvinner allt jag har på datorn om jag bara ominstallerar operativsystemet? Tack så länge..

Bogey
0

Kan den läsa, men inte bränna?

Bränner man mycket så slits faktiskt lasern ganska fort, fast kanske inte så fort som bara 1 år.

beem
0

Om datorn är så ny så har du ju garanti. Kolla hos affären där du köpt den. Ju snabbare du påtalar ett fel desto bättre är det.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
0

Om du ominstallearar så kommer allt försvinna på din C disk.

Om du reparerar så behålls dina privata filer. Även de program du installerat skall behållas då.

Kan du läsa skivor på din DVD brännare? då lär nog den funka men att det är bränningen som är fel.
Som sagt tidigare du har ju garanti så kontakta dem du köpte av och be dem titta på den.

guraknugen
0

Vill du bara testa om det är själva spelaren det är fel på behöver du inte ominstallera något över huvud taget. Installera ett operativsystem på en USB-sticka och starta datorn från den. Vilket operativsystem du väljer kvittar i stort sett; du ska ju bara testa och när du gjort det är det ju bara att radera USB-stickan igen. Det är dock kanske en fördel om operativsystemet är gratis - varför betala för ett helt operativsystem bara för att testa sin DVD-spelare en enda gång? Och så vidare… Ja, du fattar säkert…

ArleMonster
0

Jag kan läsa från dvd-spelaren..

Det ligger till såhär att den datorn som jag har nu är en inbytesdator..
Alltså jag hade en gammal dator som vi köpt på onoff, där blev något fel på den som inte gick att göra något åt, så då fick vi den här istället, så vi har inga direkta kvitto eller så på den här datorn som vi har problem med nu, finns kanske något, kan mejla onoff och fråga annars..

Mosaik02
0

ööh hur menar du då? har du inga papper på datorn hur fasiken kunde du ta emot en dator utan att få papper på den? och på Onoff oxå det läter i mina öron mycket märkligt

tja ominstallera operativsystemet brukar inte hjälpa för det är en hårdvarugrej och man använder väl inte några specifika drivrutiner till en dvd spelare såvitt jag vet

ett tips är att annars köpa en extern dvd spelare och använda istället kostar runt 1000 kr