Göra ett eget program på datorn?
Hur går det till om man vill göra ett eget program på datorn?
Jag behöver nämligen komma på ett projektarbete i skolan (tredje året på gymnasiet) och har då funderat på möjligheten att göra ett program på datorn, istället för den loggbok vi har för planering i skolan. Som en kalender man kan lägga in uppgifter i.
Hur går man till väga? Eller är det helt omöjligt?

Mvh Stephanie 

Det går alldeles utmärk att skriva egna program på sin dator.
Det första man måste göra är att bestämma vilket språk man vill skriva i? Ska man kompilera eller duger ett skriptspråk?
För den lilla programmering jag gör så föredrar jag Phyton. Phyton är ett skriptspråk så det är lätt att komma igång. Det är open source så allt du behöver finns gratis på nätet.
Nu har jag aldrig programmerat något grafiskt gränssnitt till mina phyton-program men även det finns. Även FAQ för grafisk programmering och Phyton för Windows
Sen kommer du att få lika många svar på favoritprogramspråk som användare här på Datorn.iFokus.
Språk som Basic, C, C++, Java, Ruby, Perl. Finns både gratisverktyg och betalverktyg för att utveckla i dessa.
Sen finns Microsofts språkvarianter som ofta används i Windows som "Visual Basic", "Visual C", C# (C-sharp). Verktygen för dessa är sällan gratis även om nån säkert kommer att tala om för mig att jag har fel.
När man väl bestämt sig vilket språk man vill lära sig så finns det ofta bra nybörjarböcker kring hur man går till väga med just det språket, eller så finns det bra sajter på internet som beskriver det i detalj.
#0 Vill du testa något lite enklare när det gäller det grafiska i programmet kan du testa att använda Adobe AIR med html och ajax, dvs man gör ett program med hjälp av hemsidetekniker vilket gör väldigt mycket lättare om man inte har programmerat mycket tidigare
Angående det Bogey säger så tänker jag lägga till en detalj om microsofts utvecklingsprogram. Som student på gymnasie och uppåt kan man få tillgång till program för utveckling genom microsofts projekt "dreamspark". Vad som krävs är att skolan går in och registrerar sig och sedan måste du verifieras som student på skolan. Har för mig att det finns något liknande för små nya företag.
Tack för era svar! Jag får ta ett litet snack med min programmeringslärare, framförallt om det #2 nämnde!

Mvh Stephanie 

Om du har studentleg från Mecenat så är det bara att koppla ett hotmailkonto mot deras system och så får du tillgång till hela dreamspark gratis.
#4 Ah, hur gör man det? 

Mvh Stephanie 

#6 Då kommer jag med nästa dumma fråga
När jag går in där (dreamspark.com) så finns det 12 olika saker jag kan ladda ner. Vilken av dem är det jag behöver?

Mvh Stephanie 

Till exempel visual studio c++
De som står med där är Visual Studio 2010 ultimate, 2008 professional edition, och 2005 professional edition. 

Mvh Stephanie 

Fick ett tips av frugan som är utvecklare att "Visual C# Express Edition" är gratis för alla. Förenklad utveklingsmiljö, visserligen begränsad i vilka olika typer av projekt du kan skapa, men för att bara komma igång med programering i C# är det alldeles utmärkt.
Mindre att ladda ner och tar betydligt mindre plats på hårddisken än de fullstora utvecklingsmiljöerna.
När man sen blivit lite varm i kläderna och fått smak på detta med programmering så kan man gå på de lite tyngre grejerna som Visual Studio Pro eller Ultimate.
C++ låter onödigt svårt. Använd C# eller VB.Net istället.
Du kan använda i princip vilken utgåva som helst av Visual Studio eller Express-versionerna.
Mvh // Johan
C++ är både svårt som det tidigare nämndes och det är lätt att göra fel som är svåra att hitta. C# är bättre men för nybörjare rekommenderar jag Visual Basic.
Sök på visual studio express (90 dagars demo) eller visual basic express (gratis) så kommer du till nerladdningssidorna
Nej börja inte med Visual Basic. Ska du börja programera så gör då det med ett "ordentligt" åtminstone som C# och som föreslås ovan.
Även där litar jag på min utvecklande fru, som starkt avråder från VB om man inte är nödd och tvungen.
#13: Jag är beredd att hålla med. C# är det som efterfrågas i arbetslivet.
Mvh // Johan
Så "Microsoft Visual C# 2008 Express Edition" skulle vara lämpligt enligt de flesta här alltså?
Hur uttalar ni C# förresten? 

Mvh Stephanie 

#15 Ja eller "MS Visual C# 2010 Express Edition" (länk nedanför 2008), fast den är förståss en beta så den är inte riktigt färdigutvecklad ännu.
C# uttalas C-sharp (eller "se sharp")
#16 Ok, tackar!

Mvh Stephanie 

# 13 jag nämnde VB på grund av att det är ett simpelt nybörjarspråk ifall man inte är van vid programmering samt ifall man inte direkt kommer satsa på programmering senare i livet. Jag vet att VB har begränsningar när det gäller vad du kan skapa jämfört med C#, men att börja med VB ger en bättre inblick om hur programmering fungerar - syntax och så vidare dvs själva strukturen för att programmera. Sedan är det bara att köra igång med C# och skillnaden är inte så grymt stor. Men man bör se upp för de skillnader som finns.

började med C# i måndags och finner det inte svårt. visserligen har jag bara ggjort matematiska program + ett program som läser upp en textfil i högtalarna men endå :P
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus
Har ni några tips på bra nybörjarguider förresten? Jag vet att jag kan googla och det gör jag ju såklart, men google ger inga personliga tips 

Mvh Stephanie 

se till att planera innan du skapar ett program. Få klart för dig vad du ska göra och hur.
Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.
Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus
#20: Titta på MSDN.com och deras C#-avsnitt. Där hittar du bland annat en hel drös med videos som du kan lära dig av. Svårighetsgraden varierar från nybörjare till avancerat, så du får filtrera lite för att hitta rätt.
Mvh // Johan
#21 och #22 Tackar! 

Mvh Stephanie 

OT:
#16: C# lär väl mer uttalas på engelska, ”si-sharp” snanare än på svengelska, eller?
Jag har ingen aning, därav att jag nu ställde frågan. # heter ju en massa olika saker på svenska, varav ”sharp” inte är ett av de många namnen. ”Brädgård” är ett av de inte alltför ofta använda namnen, som faktiskt också finns på engelska (”bradgard”), även om lång ifrån alla engelsktalande känner till det.
Så nu vet jag fyra svenska ord som nyligen exporterats från svenska till engelska (ombudsman, smörgåsbord, moped och brädgård). Med nyligen menar jag då 1900-talet, typ, därav att de lite drygt 900 orden som vi exporterade redan för ca 1000 år sedan inte är med i listan där… Mitt favoritord när det gäller de gamla orden är nog i alla fall ”klubba” som blev ”club” på engelska. Det roliga med ordet är att vi lånade tillbaka ordet långt senare, men då som ”klubb”. Vi lånade alltså i princip vårt eget ord…
Okej, skiver jag mer nu så blir det så OT att folk börjar avlida omkring mig.
#20 gå til närmaste bibliotek (stadsbibliotek är oftast bäst) och låna hem några kursböcker på olika programmeringsspråk. VB och C# finns det ganska mång av, men hitta helst av utgåvor för Visual Studio 2008 även om mycket utav Visual Studio 2005 böckerna fungerar bra (främst för VB, i C# har det skett en del förbättringar sedan 2005). Men använd dig inte av äldre böcker än så
#25 Har du några tips på titlar? Hade tänkt åka förbi stadsbiblioteket på måndag i andra ärenden, så det var ju passande!

Mvh Stephanie 

#26 Beginning Microsoft Visual C# 2008 låter som en bra början tycker jag :-)
eller C# i ett nötskal men den är tyvärr lite gammal i det här sammanhanget
#26 Det beror helt på vad det finns på bildioteket. det är olika från bibliotek till bibliotek.
Jo, det klart. Men finns den inte, så får jag väl ta reda på var den finns
och stockholms stadsbibliotek har väl rätt många böcker.. 

Mvh Stephanie 

#29 Länkarna ovan i #27 är till Stockholms stadsbibliotek
#30 Jo, jag vet. Det var ett svar på #28. 

Mvh Stephanie 

#31 Ok, visste inte om du uppmärksammade det 
#32 Jodå! Jag såg dem, tackar tackar! 

Mvh Stephanie 

Det verkar få bli PHP jag får arbeta med, eftersom det är det vi använder oss av i Programmering B. Hade tänkt använda det här projektet som uppdrag i den kursen också. Så slipper jag göra två snarlika saker. 

Mvh Stephanie 

#34 Då kanske PHP dokumentation project är nått för dig :-)
Quick referens kan också vara bra även om du kan hitta den via ovanstående länk
#35 Tackar! 

Mvh Stephanie 

#34 Det är inte bara webbapplikationer du kan göra i PHP, det går även att göra grafisk applikationer i det om du använder GTK (Gnome Tool Kit) extension
#35 Jo vassegoo :-)