Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2332 ggr
DesK
2009-11-01 13:55
0

Open Suse 11.2

Open Suse 11.2 släpps om en dryg vecka.
Jag kunde inte hålla mig så jag har nu installerat Final Release Candidate av den  Glad
Den känns rask och fräsch och det är bekvämt att allt man behöver ingår från början som vanligt. Skrivbordsmiljön KDE4 känns också trevlig och har fått en del förbättringar.
Det tog cirka 25 minuter att installera, därefter kunde jag ställa in min Firefox som jag vill ha den och fixa med lite annat smått och gott. Bland annat ingår ett trevligt bildbehandlingsprogram, digiKam som oftast duger gott för mina behov.
Open Suse och Ubuntu är båda bra operativsystem som fler borde våga prova  Glad

/Désirée

guraknugen
2009-11-01 19:55
0

Kul! Själv har jag inte testat OpenSuse sedan jag testade en Live-skivan av OpenSuse 11.1 för några månader sedan. Det kändes stabilt och trevligt på alla sätt.

Är det KDE 4.2 i OpenSuse 11.2? Fast det kan jag ju ta reda på själv, i och för sig…

Är själv Gnome-typen (tycker KDE med standardinställningar är för likt Windows, vilket i och för sig inte måste innebära enbart nackdelar, men man ska ju trivas också, gärna utan allt för mycket fipplande…), så jag kommer nog inte att installera det, men jag kommer nog att testa att lägga Live-versionen på en USB-sticka. Alltid kul att testa nya versioner och se hur saker gått framåt. De stora distributionerna brukar jag testa när jag har tid och ibland även några av de mindre.

DesK
2009-11-02 09:18
0

Jag har haft Suse som mitt huvudoperativ i cirka 4 år och sambon i 6 eller 7 år och vi upplever det som bra och väldans stabilt  Glad
Nu är det KDE4.3 som gäller som default, men naturligtvis kan man välja Gnome istället. I stort sett trivs jag bra med KDE, men jag gör en del förändringar efter nyinstallation och jag är inte helt "renlärig" för jag använder Evolution till mail och planering Flört

Vi testar lite olika distar i mån av tid också, bland annat hos Exton kan man ju kolla in en hel del olika distar, men han gör ju remasters av dem. Annars är vår favorit bland Svenska sajter  linuxportalen.se

Jag/vi har i alla fall aldrig ångrat att jag gick över till Suse  Skrattande

/Désirée

john-a74
2009-11-02 12:42
0

Håller med att folk är nog rädda för att testa nya plattformar .

Jag kör nu mer Ubuntu själv och gillar det har det mesta att erbjuda plus allt är gratis med :).

vill ni prova ubutu så gå till                                         Ubuntu

Linux Rockar Fett !!!

spliff
2009-11-02 15:46
0

Kör openSuSE 11.1 på ena laptopen, är i grunden rätt nöjd men tycker det är lite segt även med dualcore processor och 3GB ram, framförallt uppstart. Ska se om det går att strippa bort lite onödigt kanske eller om 11.2 kanske blir lite snabbare. Blir rätt ofta att jag tar den gamla laptopen med Puppy på istället även om varken jag eller hårvaran där är 100% kompis med Puppy, om man bara ska surfa eller skriva nåt. På den stationära kör jag Ubuntu vilket funkar bra men det är lite intetsägande. De andra smakerna känns som de har lite mer karaktär tycker jag.

guraknugen
2009-11-02 18:36
0

Fast om du vill ha snabb uppstart är väl inte Ubuntu så dumt. I alla fall från och med 9.04. Min lilla Eee-PC med 9.04 startar upp snabbare än min mer än dubbelt så snabba bärbara med det gamla 8.10 installerat.

Vet att andra hängt på där när det gäller att kapa uppstartstider och att snabba upp saker i största allmänhet. Senaste versionen av Fedora lär starta upp nästan lika snabbt som Ubuntu 9.04. Vad gäller den rykande färska 9.10 så vet jag inte hur snabb den är eftersom jag inte installerat den än, men utvecklarna ska enligt utsago ha ansträngt sig för att få den ännu snabbare än 9.04. Ska bli intressant att se om det stämmer.

DesK
2009-11-02 18:47
0

Nu blev min dator väldans rask efter denna installation, så där har Susefolket lagt ner en del jobb  Glad

/Désirée

spliff
2009-11-02 19:02
0

#5 Jag byter inte bara för en sån sak när jag gillar det i övrigt, bättre då o trimma lite fett.

#6 Låter lovande, väntar tills .2 släpps då o ser om det blir bättre utan pillande.

guraknugen
2009-11-02 20:44
0

Själv hade jag Mandriva Linux Free 2009.1 på min Eee innan jag installerade Ubuntu 9.04 på den. Den var också snabb i uppstart, men inte riktigt lika snabb som Ubuntu 9.04.

Men det var inte därför jag bytte, utan mer för att jag har Ubuntu i alla andra datorer och jag hade problem att hitta vissa av mina favoritprogram som jag använder i Ubuntu, eller i alla fall problem med att få dem att fungera. Codecar som jag inte kunde hitta och så vidare. Orkade inte utforska två världar samtidigt, så jag beslutade mig för att köra samma i alla och det fick då bli det jag hade minst problem med, helt enkelt. Fast jag ska erkänna att jag körde Gnomeversionen av Mandriva, vilket kanske inte de flesta gör. Men jag gillar ju Gnome, så…

En sak som jag inte fattar är varför man övergett Pidgin i Ubuntu 9.10, till förmån för vad den nu hette… nu när Pidgin ÄNTLIGEN stöder audio- och videochat. När någonting äntligen börjar nå någonstans i utvecklingen så ska det bytas ut mot något halvfärdigt… (rätta mig om jag har fel, men det var det intryck jag fick).

spliff
2009-11-03 14:07
0

Det är ju bara att tanka ner senaste versionen av Pidgin själv om du gillar den bättre.

DesK
2009-11-03 19:13
0

Spliff, Jo det kan man ju alltid göra, men Guraknugen tycker väl i likhet med mig att det är skönt när allt ingår utan att man behöver fippla  Flört

Även om vi alla pillar och testar lite när vi har tid, lust och ork  Glad

8 dagar kvar nu till stabila Suse 11.2 släpps!

/Désirée

guraknugen
2009-11-03 19:45
0

#9: Jo, självklart kan jag det och det var inte så jag menade heller. Jag bara funderade på hur de tänkte när de av någon anledning tydligen föredrar den som de har nu istället för Pidgin. Självklart installerar jag det jag vill ha och tar bort sådant jag inte trycker att jag behöver.

Min drömdistro skulle nog vara någon strippad Ubuntu där i stort sett inga program ingår alls, förutom sådant man behöver för att komma igång, mest sådant man hittar i systemmenyn och sådant. Officepaket och sådant installerar jag hellre själv då jag helst vill ha de senaste versionerna och inte de urgamla som ofta följer med vissa distributioner (exempelvis Xandros för Eee PC där OpenOffice.org 2.0.4 ingick, en version som är flera år gammal!).

guraknugen
2009-11-03 20:08
0

En aspekt är ju också att, om man vill att folk som väljer Ubuntu ska trivas och stanna kvar, så väljer man väl att inkludera det bästa som finns att tillgå. Alltså måste Ubuntu-teamet av någon anledning tyckt att Empathy (ja, jag har kollat vad den heter nu…) är bättre än Pidgin. Skulle vara intressant att veta varför de tycker så. Det var nog mest så jag menade… När man äntligen, efter mycket påtryckningar, inför video och röst-chat i Pidgin så överger Ubuntu-gänget den och alla som ”vill ha allt färdigt” måste vänta i ytterligare några år innan det finns i Empathy, och när det kommer där så får väl Ubuntu-gänget för sig att dumpa den också…

Nåja, den som lever får se…

spliff
2009-11-03 22:30
0

#10 Sådär värst mycket pillande är det inte, finns på Webpin, bara o klicka o köra, för Suse då.

#11 Ingen aning, folk kanske lägger vikt vid vilken IM klient de har men mig spelar det inte så stor roll. Bara det går att skicka meddelanden. Finns mycket annat som är viktigare att det fungerar.

Det verkar ju varit en hel del som haft rätt seriösa problem med Karmic-releasen över huvud taget.

guraknugen
2009-11-03 22:50
0

#13: Brukar väl vara så precis i början när en version är nysläppt. Det var ju ungefär likadant med 9.04 också. Det mesta är nog löst om några uppdateringar. Själv brukar jag inte ha så bråttom med att uppgradera. På datorn jag sitter vid just nu har jag ännu inte installerat 9.04 ens, men jag tänker hoppa över den och gå direkt på 9.10 eller 10.04. Ska ändå göra en helt fräsch installation ”från scratch”, så att säga.

När det gäller Ubuntu kan det ibland vara lite väl stora förändringar mellan de olika versionerna. Rätt vad det är kastar man bara ut ett välfungerande system och slänger in något nytt oprövat (exempelvis Pulse Audio som vållat huvudbry för många sedan 8.10, eller var det 8.04?).

Funderar på om det inte hade varit bättre om de lagt mer krut på installationen också. Exempelvis så att användaren, om så önskas, i förväg kan bocka i och ur vilka applikationer man vill ha. Exempelvis kan jag ju tänka mig att jag i början av installationen väljer mellan ”expert” och ”nybörjare”. I expertläget ska jag kunna bocka i och ur vad jag vill medan nybörjarläget ger ett stort utbud av lättanvända och helst också bra applikationer som är stabila och vållar till minimalt med problem. Helst ska väl åtminstone något lite udda ingå också, gärna något kul eller hejdlöst snyggt, som väcker användarens sympati och intresse.

Men det är kanske bara jag som tycker så.

Nu är det ju inte mycket som hindrar att man gör sin egen distribution, men blir den populär så får man väl mycket att göra i form av underhåll och liknande…

Bogey
2009-11-04 00:06
0

Ni som kör Ubuntu, ni vet väl att om ni saknar nått i Ubuntu som t.ex. Pidgin som anges ovan så kan ni hämta Debians paket och installera.

Debians paketdatabas finns på webben

guraknugen
2009-11-04 18:38
0

Fast just Pidgin finns väl i Ubuntus vanliga förråd fortfarande, tror jag.

guraknugen
2009-11-08 11:12
0

Har nu installerat Ubuntu 9.10 på min Eee PC. Fungerar kanon. Uppstart efter vänteläge (Zz-knappen på Eee PC) gick snabbare än med 9.04: Knappt 6 s mot ca 7 s. Kanske en tillfällighet, framtiden får utvisa. Hade inte så många program igång - man har ju inte det på en gammal slö Eee PC 900). Passade också på att byta filsystem för systempartitionen tillbaka till Ext2 istället för Ext4, men behöll Ext4 på /home (har ju en SSD på min Eee PC, så jag tror inte Ext4 är optimalt i det fallet, men har jag fel vill jag gärna veta).

Så var det det här med Empathy kontra Pidgin då: Har läst lite om dem på nätet och även testat båda (Pidgin har jag ju haft i flera år nu och Empathy är ju standard i Ubuntu 9.10) och fann att jag inte behövde oroa mig för röst- och videochat. Empathy har båda. Däremot verkar filöverföring saknas i Empathy, vilket i och för sig inte gör något: Filöverföringen i Pidgin var ju ändå helt värdelös, i alla fal via msn-protokollet, precis som den var i msn messenger på den tiden när jag använde det. Dessutom en inte helt nödvändig funktion, då man numera kan skicka relativt stora filer med epost i GMail (15 MB/meddelande för närvarande, tror jag, om de inte ökat igen - de gör ju det lite då och då… fast fortfarande för lite för att skicka en 24-bitars wav- eller flac-fil i de flesta fall…). Dessutom finns många andra alternativ när det gäller att skicka filer till varandra.

Men det skulle ju ändå inte sitta i vägen om funktionen infördes i Empathy, i alla fall inte om den fungerar bra.

Funderar nu i alla fall på allvar att installera Ubuntu 9.10 i denna bärbara jag sitter vid just nu (sitter i och för sig vid båda datorerna, men jag skriver ju på denna just för tillfället…). Ska bara knåpa ihop ett skript (har redan börjat) som fixar med sådant jag vill ha, men som inte ingår som standard i Ubuntu, helt automatiskt. Exempelvis avinstallerar den värdelösa musikspelaren Rhythmbox och installerar den inte lika värdelösa Songbird istället (den enda musikspelare för Linux jag känner till som klarar ”gap-less”-avspelning på riktigt - jag kan skapa en hel tråd om detta om någon vill…).

Så, det var väl de tankar jag råkade ha flygande för tillfället i och runt omkring detta ämne - mest runt omkring i och för sig, då jag inte nämnt OpenSuse en enda gång i detta inlägg…

DesK
2009-11-08 11:28
0

#17 Du delar med dig av dina erfarenheter om Ubuntu och det tycker jag är jättebra. Jag skrev ju i första inlägget att fler borde våga prova Open Suse och/ eller Ubuntu. Glad

/Désirée

guraknugen
2009-11-08 12:01
0

OT:

Ha ha… fel av mig! Jag älskar att ha fel ibland…!

Så vad är det jag snackar om? Jo, skrev ju att Rhythmbox var värdelöst för mig för att det inte klarar ”gap-less”-avspelning. Fick därefter för mig att söka lite på nätet efter just ”gap-less audio playback” eller liknande. Fann då en Wikipedia-sida om detta och där fanns en lista på musikspelare som skulle ha stöd för detta. Till min stora förvåning var Rhythmbox med i listan (men inte Songbird, men den är kanske inte tillräckligt känd eller nåt).

Så varför har inte jag lyckats spela låtar i en följd utan mellanrum mellan låtarna i Rhythmbox?

Jo, på sidan på Wikipedia om Gapless playback kickade jag på länken om Rhythmbox och kom då till en annan Wikipedia-sida. Den tog upp gapless playback i ett eget kapitel och där framgår att stöd för detta finns, men är inte valt som standard…! Det framgår också att gapless-stöd saknas för exempelvis mp3-filer, men så omoderna filformat använder jag ändå inte.

Så jag startade Rhythmbox i min Eee PC (har ju avinstallerat det från min ”riktiga” bärbara), gick in i inställningarna och jodå, där kunde man bocka i en liten ruta. Testade och det fungerar! I alla fall för FLAC-filer. Använder oftast inget annat (Ogg Vorbis ibland i och för sig, när jag vill kunna spela låtarna i min ”mp3-spelare”).

Varför behöver man kunna spela låtar utan mellanrum?

Ja, oftast är det ju helt onödigt. Men i vissa fall blir det outhärdligt med ett mellanrum mellan två låtar. Exempelvis när det gäller klassisk musik. En symfoni består ju oftast of 3 eller fyra satser (ibland fler). Ibland går två satser ihop med varandra (Mozarts Symfoni nr 27 har jag för mig är ett exempel på det).

Alla live-inspelningar kräver ju att inget mellanrum finns. Irriterande när man hör publiken mellan låtarna och sedan total tystnad en liten stund, sedan publiken igen.

När det gäller live-inspelningar fungerar det ju med cross-fade mellan låtarna. Det innebär ju, precis som det låter, att spåren tonas i varandra. När spår 1 tonas ut, tonas samtidigt spår 2 in. Är det bara publikljud som tonas i varandra kommer man, om det är bra implementerat, inte att kunna höra någon skillnad. Att man hela koncerten blir någon sekund kortare på så sätt, märker man ju inte av så mycket.

Däremot när det gäller live- eller studioinspelningar, där flera låtar vävs ihop med varandra, så kallat potpurri eller medley, duger inte cross-fade över huvud taget. När två låtar (eller fler) spelas som ett medley är det ju viktigt att rytmen bibehålls, vilket den INTE gör med cross-fading.

Det roliga är att Rhythmbox verkar nyttja just cross-fading och man kan själv ställa in tiden för detta. För att det ska fungera även i ett medley måste då tiden vara satt till 0. Har inte analyserat spåren jag testat med på djupet; enda verktyg jag har använt är mina öron, men jag kan varken höra något mellanrum eller att rytmiken påverkas, så det verkar som att om man i Rhythmbox väljer [Redigera ? Inställningar ? Uppspelning ? Använd bakände för korstoning (kräver omstart)] och sätter tiden till 0, så blir det ingen ”korstoning” (cross-fade), utan spåren kommer att följa på varandra utan avbrott.

Själv testade jag detta med några låtar från baksidan av Beatles-skivan ”Abbey Road”. Låtarna Mean Mr. Mustard, Polythene Pam och She Came In Through The Bathroom Window är exempel på låtar som spelas som ett medley och eftersom de är föredömligt korta brukar jag använde dem som testobjekt. I mitt fall är det rippade från en CD till FLAC. Skulle egentligen göra Ogg Vorbis-kopior också och se om det fortfarande blir bra. Kanske gör det senare och återkommer…

guraknugen
2009-11-08 12:33
0

Visst är det användarvänligt och bra förresten, att använda ordet ”bakände” i inställningsdialogen jag nämnde ovan…? Man kanske skulle delta i projektet som översättare…

DesK
2009-11-12 19:17
0

Idag den 12 November släpptes alltså den stabila versionen av Open Suse 11.2  KDE 4.3  Gnome 2.28  Kernel  2.6.31.5

[

Du kan ladda hem den här

](http://software.opensuse.org/112/en)

/Désirée

guraknugen
2009-11-12 19:29
0

Upplever du 11.2 som ett stort lyft jämfört med 11.1?

Hur långt har de planerat? Har de börjat fundera på 12.0 redan eller kommer det att bli 11.3 och så vidare i några år nu?

Hm… återigen kanske frågor kunde tagit reda på svaret till själv, men jag orkar inte just nu…

DesK
2009-11-14 19:21
0

#22 Jo nog är det ett lyft, men främst är det betydligt rappare, vilket inte är helt fel  Glad

Har inte kollat hur planerna ser ut framöver för Suse, men kan kanske återkomma om det längre fram.

Du får hålla koll på Ubuntu och jag på Suse så har vi ju lite spridning  Flört

/Désirée

guraknugen
2009-11-14 20:20
0

Precis. Två populära distributioner. Vem ska hålla koll på de övriga tusentals distributionerna…? Fast man kan ju begränsa sig till de som har någon form av organisation bakom sig, kanske.

Jag sitter fortfarande här med urgamla Ubuntu 8.10, trots att jag vet att de två senare utgåvorna är betydligt snabbare. Som jag kanske nämnde, så startar min Eee PC snabbare både med 9.04 och 9.10 och den har bara hälften så mycket minne, långsammare processor (ca 44% lägre hastighet) och bara hälften så många processorkärnor (1). Skillnaden är dessutom ganska stor. Min stora bärbara har bra mycket kvar av uppstarten när min Eee PC är färdig att börja använda.

Efter vänteläge startar min Eee PC på 5,8 sekunder med 9.10 installerat mot ca 7 sekunder när den hade 9.04. Vad det tar ned 8.10 på min stora bärbara vet jag inte… Ska testa med en gång…

guraknugen
2009-11-14 20:28
0

#24: Det tog 7,9 s… Det motsvarar säkert bortåt 10-15 sekunder om man räknar om till Eee PC, så det verkar ju som att Ubuntu numera gör detta ungefär dubbelt så fort som tidigare.

guraknugen
2009-11-24 22:23
0

Köpte nya Linux Format (brittisk Linux-tidsskrift) idag. Bland annat testade de några KDE-baserade distributioner där OpenSuse 11.2 fick högst betyg (9/10). Förvånande nog fick Kubuntu så högt som 8. Lite märkligt kan man tycka då det förkommit mycket kritik mot att Canonical lämnar Kubuntu åt sitt öde, mer eller rmindre.

Bogey
2009-11-24 23:20
0

Starthastigheten hos Ubuntu, och Debian också för den delen, har kortats för att man lämnat den sekvensiella startmetoden baserad på System V till att ha en mer händelsesyrd startmetod som bygger på beroenden mellan olika processer. På det viset kan flera starttrådar som är oberoenda av varandra köras parallellt och därmed vinna en ansenlig massa tid.

Jag får väl hålla lite koll på Debian då, men efterson Ubuntu bygger på Debian så blir det väl lite samma sak som med Ubuntu.

F.ö. så läser jag Linux Magazine. Kommer i lådan 1 gång i månaden :-)

guraknugen
2009-11-25 21:14
0

#27: Tror jag köpte ett nummer av den för ett bra tag sedan, men att det inte riktigt kändes som att den riktade sig till just mig… Jag kanske är ute och cyklar nu (exempelvis förväxlar tidskrifter eller så), men jag har för mig att det nästan bara var serversnack (eller vad man ska kalla det) i Linux Magazine…

Bogey
2009-11-25 21:56
0

#28 Om det nu var Linux Magazine du kollade i så är det inte omöjligt. De kör olika teman i varje nummer. Ibland är det säkerhet, sen nätövervakning därefter kan det komma om videoredigering osv. osv.

Oktobernumret handlade just om hur du optimerar din webserver.

Julinumret som handlade om USB-prylar och drivrutiner kanske hade varit mer för dig :-)

guraknugen
2009-11-25 22:41
0

Kanske det, fast jag har inte haft några problem med sådant i och för sig, inte än i alla fall…

När det gäller Linux Format så handlar den om lite av varje, varje gång. Tar upp aktuella saker i Linuxvärlden helt enkelt.

Fast eonomiskt kanske det är fördelaktigare att hålla sig till Linux Magazine, för om bara vart tredje nummer i snitt intresserar mig, så köper jag ju bara en tredjedel av det antal jag skulle köpt annars…

DesK
2009-11-26 20:56
0

Jag (Vi) läser på flera olika linuxforum på, Svenska, Tyska och Engelska. Tidningar köper vi dock inte så ofta.

/Désirée