Laptop sönder?
Idag när jag skulle starta min laptop fick jag meddelandet A disk error occured. Press Ctrl+Alt+Del to restart. Jag har försökt med att starta om datorn några hundra gånger nu, men inget resultat. Till all tur har jag nästan allting sparat på min externa hårddisk och den fungerar som den ska. Datorn fungerade felfritt igår kväll men nu vägrar den samarbeta! Antar att det är något med att datorn inte kan nå systemfilerna..? Det är en snart två år gammal Acer Windows vista, den har inte gjort något liknande tidigare.
Någon som har en aning om det är något jag kan fixa på egen hand? Annars får jag väl föra den på reparation på måndag. Letade lite på Google och det verkar inte vara något ovanligt problem direkt.
Släng den åt helve** eller så kan du kolla booten! :)
Datorn är inte så gammal så jag hade nog kostat på den en ny disk. I.a.f. om jag inte använder den för spel fast först hade jag nog testat disken efter hårdavrufel så det inte bara är Windows som messat upp sina systemfiler. I vilket fall behöver Windows installeras om.
2 år gammal LapTop har nog troligen en IDE/ATA-disk men den skulle kunna ha S-ATA-disk istället.
Det är inte så svårt att testa och ev. byta själv, fast man bör väl inte vara helt rudis på datorer för att göra det.

behöver ju inte alls vara att disken e trasig utan bara datan som e det och då hjälper det att formattera om och installera på nytt
#3: Precis som det står i #2: ”…så det inte bara är Windows som messat upp sina systemfiler”.
En bekant har fixat den nu, han bytte hårddisken.