Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2759 ggr
DesK
1

Varför jag avstod från Windows

Jag är en halvgammal kärring som av olika anledningar gick några datorkurser i början av 2000-talet. Där fick jag lära mig att det är Microsofts produkter som gäller och samtidigt fick jag lära mig att bara man har de rätta kontakterna så kan man få fatt på piraratkopior av dessa vanligen rätt dyra program.
Jag tyckte redan då att detta kändes rätt knepigt. Alltså om man vill ha en fullt fungerande dator med bra antivirusskydd med mera så får man först skaffa datorn för många tusen och sedan får man punga ut med minst lika mycket till för diverse olika program man behöver + att det till exempel verkar vara så att antivirusprogrammen bara funkar riktigt bra (om ens då) om man har en årlig avgift på de samma.
Det talas också om att Microsofts operativsystem är så väldigt användarvänliga. Tja, säger jag, om man med användarvänlig menar ett oeprativsystem som har massor av problem med virus, trojaner och så vidare + ett operativsystem där man närmast allmänt tycker att det är okej med piratkopior för att slippa betala höga avgifter. Detta är till och med så allmänt accepterat att man i ett offentligt forum som iFokus, kan fråga efter piratkopior av orginalprogrammen och dessutom erbjudas hjälp med att finna piratkopiorna!
Jag kan inte fatta att det ska vara så "kul" eller vad ni nu vill kalla det för, att bryta mot gällande lag om upphovsrätt med mera, bara för att  få ha ett visst operativsystem på datorn. När det är fullt lagligt och möjligt att ha en mängd andra operativsystem som går att tanka hem gratis lagligt och som dessutom har avsevärt färre problem med virus, trojaner med mera.
Att flera av linux operativsystem dessutom är så lättanvända att vem som helst utan problem kan använda dessa gör det hela ännu mer förvirrande. I linux pluggar man in sin kringutrustning och den kommer genast upp utan krångel med installationsskivor med mera.
Till macanvändarna säger jag bara att ja, jag vet att ni finns och jag respekterar er, men för mina behov känns Mac tyvärr alltför dyrt. Fanns inte något annat alternativ till Windows skulle jag dock hellre välja Mac än Windows.

/Désirée

Bogey
0

Amen Flört

Som kuriosa kan jag nämna att min LapTop som jag sitter och skriver på just nu är från 2003 och den är aldrig nånsin ominstallerad, bara uppgraderad när jag känt behov av det.

Visserligen skulle den behöva installeras om just nu, men inte på grund av krångel utan för att jag växt ur håddisken och behöver peta i en större.

Operativ, Debian GNU Linux Sid (Sid = unstable = testversionen inför nästa utgåva)

[Tassy]
0

iFokus följer svenska lagar och regler, står i medlemsavtalet. Så sajtvärden bör kanske informeras om det förekommer olagligheter här?

guraknugen
0

Om sajtvärden bara tittar in här då och då, så lär nog det räcka…

#0: Bara av ren nyfikenhet (fast jag vet du nämnt det tidigare, men man kan ju inte komma ihåg allt…): När började du med Linux?

Själv hade jag tänkt byta redan kring 2002 eller så, men jag fick aldrig tummen ur. Inte förrän 2007 på sommaren, då jag installerade Ubuntu (7.04) för första gången. Har sedan dess loggat in i Windows kanske 10 gånger eller så, varav de flesta gångerna var i början, det vill säga 2007.

Bogey
0

#3 Nu var det i.o.f.s. inte mig du frågade men jag svarar i.a.f.

96-97 började jag experimentera med Slackware på en 386sx och på den vägen är det. Numera är det mest Debian som gäller men på senare tid även Ubuntu och dess varianter. Vi är dock inte helt Windowsbefriade här då resten av familjen inte fullt ut delar min förkärlek för Linux.

guraknugen
0

#4: Jag känner på mig att trådskaparen inte har något emot en allmän diskussion om Linux i tråden, så det gör nog inget…

Mina egna första stapplande steg med Linux kanske man möjligen kan räkna till 1990, även om det inte alls var Linux utan Unix (Berkeley och System V var båda installerade på skolans dator). Det var ju text som gällde på den tiden så det var ungefär som att köra Ubuntu utan grafiskt gränssnitt. Denna erfarenhet (på en högskola) gjorde ju att jag aldrig lände mig främmande med terminalen i Linux. Snarare tvärt om: Nostalgikick!

Och i och med att jag inte är rädd för att knacka kommandon, även om jag inte är någon guru direkt, har jag efter hand lärt mig hur oerhört kraftfull terminalen är! Man kan göra betydligt mer än man tror med den! Men om man inte vill behöver man den numera i stort sett inte alls, men den är till hjälp om något skulle börja krångla om man behöver felsöka. Man kanske får hjälp i ett forum och då är det ju mycket enklare att kopiera och klistra in kommandon i terminalen än att följa instruktioner av typen ”Klicka här och klicka där, klicka på tredje ikonen från höger och högerklicka på tjoflöjtikonen” och så vidare.

Här använder vi enbart Linux numera på alla våra fyra datorer (min bärbara med Ubuntu 8.10, min frus stationära med Ubuntu 9.04 och så har vi var sin Eee PC också, båda med Ubuntu 9.10). Vi har även en trasig bärbar med Ubuntu, kommer inte ihåg vilken version. Troligen var det Xubuntu 7.04. Det trasiga består i att den glappar på något sätt, så att batteriet oftast inte laddas.

DesK
0

#5 Helt riktig känsla!  Glad Jag började med linux i början av 2006. 2002-03 gick jag datorkurserna och var redan då på väg att testa linux, men datorläraren avrådde mig och sa att jag först skulle lära mig Windows ordentligt. Sedan gick tiden och jag hade fullt upp med annat och dessutom en massa krångel med Windows. Till slut ledsnade jag och började söka efter alternativ. Hittade då en trevlig kille i Helsingborg som sålde min första Susebox till mig och bjöd in mig till hans sajt, där jag fick hjälp när jag behövde det. Han talade också om för mig att jag kunde välja att fortsätta att köpa Suse, men att jag egentligen lika gärna kunde köra med OpenSuse och ta hjälp av folket på hans sajt.  Glad Vilket jag alltså gjorde.
Nu är det ju inte ofta jag har kört fast utan precis som jag skrev ovan, det bara rullar och funkar utan en massa krångel. Mina båda döttrar har också OpenSuse på sina datorer och de är lika nöjda, de stönar däremot över datorerna i skolan  Rynkar på näsan
För 2 år sedan flyttade tjejerna, hunden och jag ihop med en datornörd  Flört som också kör med OpenSuse. Så nu är vi riktigt bortskämda vad gäller datorer  Skrattande

Tänk vad med pengar kommunerna skulle spara om de gick över till Linux! Det finns visst några kommuner som har gjort denna migrering Glad

/Désirée

guraknugen
0

Det var ett synnerligen dåligt råd du fick att du först skulle lära dig Windows ordentligt. Om man nu måste kunna Windows tror jag nog att det hade varit bättre att lära sig både Linux och Windows parallellt. Risken när man lär sig Windows först är ju att Linux då känns väldigt främmande när man ska gå över. Har man inga tankar på att köra Windows över huvud taget så har man ju då krånglat till det onödigt mycket för sig själv.

När man läser exempelvis programmering (eller läste - jag läste ju i slutet av 1980-talet, så kanske är det annorlunda idag…) läser man ju flera programspråk parallellt eller i alla fall i ganska nära anslutning till varandra. Det är något som den mänskliga hjärnan normalt klarar av och ska inte vålla några som helst problem.  Det är ingen som säger att ”börja inte med X först innan du lärt dig Y ordentligt”.

Själv brukar jag undvika Windowsdatorer även när jag inte är hemma. Ibland behöver jag komma åt en dator på jobbet och då tar jag hellre min Eee PC och kopplar upp på lämpligt sätt istället för att klanta mig med någon av företagets Windowsdatorer. Jag begriper mig ändå inte på Windows. Tycker att det är bökigt och jobbigt samt ineffektivt.

Synd dock att det inte finns något videoredigeringsprogram över pajasnivå till Linux än så länge, men jag har sett en stor förbättring på senare tid så det verkar som att det är på gång. OpenShot Video Editor verkar fungera som jag tycker att ett videoredigeringsprogram ska fungera, men de är ännu bara i startgroparna, vilket innebär att ett antal viktiga finesser än så länge saknas samt att programmet inte är så stabilt som man kunde önska.

DesK
0

Ja det kan man nog säga. Mina döttrar har ju i stort sett först lärt sig Suse.

Det finns även de som absolut måste ha Photoshop för bildbehandling och jag säger ingenting om det förutom att det för de allra flesta duger gott med Gimp.

Photoshop lär väl vara ett av de mest piratkopierade program som finns. Nu finns ju en tråd här där någon frågar efter serienummer till det.

Jag upprepar igen att jag tycker det är märkligt att man i ett öppet forum kan efterlysa olagligheter och indirekt därmed uppmana till lagbrott.

/Désirée

Bogey
0

#7 Vilka videoredigeringsprogram har du kollat på? Själva bara kollat lite på Kino och nån till jag inte kommer ihåg namnet på. Har dock inte provat nån ännu.

Lynxx
0

De e därfö ja anv Win - det är där programmen finns, massor av dem, så man kan välja det som passar en själv - man behöver inte dribbla med halvfärdiga - typ beta-ver. - som i linux m.fl. De skall finnas drivare t de senaste hårdvarorna. Har läst att det kan vara nog så problematiskt i Ubuntu fortf.

Det ska vara anpassat för den mänskliga hjärnans sätt att hantera abstrakt & logiskt tänkande - man skall inte behöva sitta & skriva kod för att får ngt att ske - ja vill att det ska vara visuellt.

Ubuntu r på G att bli användbart - bra! Ja vill heller inte betala massor f div svindyra program & dess uppdateringar.

Ska så småningom kolla upp vad det befinner sig på för mognadsnivå. Men som t.ex. att de inte ens finns ngt kompetent videoredigeringsprogram ännu - än mindre flera att välja på - för att hitta ett som passar mitt sätt att arbeta - visar vad ja menar. De e för halvfärdigt fortfarande. De finns för litet & varierat utbud av mjukvara än så länge -  för att de skall passa mig & mina behov.

/L

guraknugen
0

#9: Några stycken. Den jag använt mest (betyder inte att jag använt den så värst mycket, men mer än de andra i alla fall) är Kino. Den har ett gäng nackdelar: För det första måste klippen vara i DV-format. Visserligen konverterar den till DV automatiskt, men det tar ju tid. Dels är ljudet i osynk med bilden under redigering. När man exporterat är ljudet i synk igen, men det blir lite jobbigt att göra vissa saker när ljudet inte är i synk under själva arbetsprocessen. Sedan tillämpas ingen tidslinje heller.

Har som sagt testat OpenShot Video Editor som är ett nytt lovande projekt. Dock saknas många finesser och jag kunde exempelvis inte enkelt plocka bort enskilda bildrutor (vilket i Kino enkelt gjordes med Delete-tangenten i pausläge). Kunde inte heller navigera i projektet bildruta för bildruta. Ljudet var i synk med bilden MEN kraftigt distorderat (låter som om vissa sample var bortplockade medan andra kom i repris, typ…). Efter färdigställning och export til slutformatet så var dock dessa bieffekter borta, men ändå irriterande att höra medan man jobbar med sin film.

Pitivi har jag nosat lite på, men kommer just nu inte ihåg vad jag störde mig på.

Cinerella är säkert ett utmärkt program, men jag förstår det inte och orkar inte lägga ner energi på det, i synnerhet som jag kan få jobbet gjort hyfsat i Kino.

KDEnlive har jag inte testat. Brukar undvika KDE-program, för det brukar innebära installation av en himla massa paket som jag tycker än onödiga om de bara används till ett enda program. Kanske skulle skaffa en ny dator och ha någon KDE-distribution på den, typ Mandriva eller OpenSuse (för inte har väl OpenSuse Gnome som standard?) och ha enbart för videoredigering?

Open Movie Editor finns en som heter. Testade den men kommer inte så noga ihåg vad som var fel med den. Tror den kändes väldigt ofärdig och kraschbenägen om jag inte minns fel.

Kunde inte låta bli att testa Pitivi igen för några sekunder sedan. Ett okej upplägg, men stabiliteten var nå nära noll man kan komma. Pure shit, som vi säger i branschen… Dock var ljudet i synk med bilden så länge det fungerade och utan extra distorsion. En annan kul detalj var att när programmet hängde sig (vilket man bör räkna med att det gör) kunde jag inte stänga det, för jag hittade ingen process som hette något med ”pitivi”, så jag visste int evad jag skulle döda… så jag har fortfarande ett fönster med Pitivi på ett av mina skrivbord som jag låter hänga kvar där tills jag stänger ner datorn för ikväll.

Läste om ett annat videoredigeringsprogram som hette något Lives, som jag dock inte kunde testa utan krångel på denna maskin på grund av att vissa av de paket jag har är för gamla. Har ju Ubuntu 8.10 på denna, men jag ska testa igen när jag installerat 9.10 (eller 10.04…) på den, vilket inte lär dröja så länge. 8.10 börjar ju kännas lite gammalt nu, när man sett vad 9.10 går för, framför allt när det gäller hur mycket snabbare det är än 8.10 (som jag tror är den segaste Ubuntuversion som finns). Min Eee PC med 9.10 startar upp snabbare än min betydligt snabbare större bärbara med Ubuntu 8.10. Det gjorde den för övrigt också med 9.04, så det är inget tvivel om att versionerna från 2009 är betydligt snabbare än äldre versioner, i alla fall vid uppstart.

DesK
0

#10 Av just den anlening som du anger som orsak till att du väljer Windows gick jag över till linux. Så det beror nog mest på vad du som användare vill ha och hur stabila och säkra program du vill ha. Tyvärr är Windows trots sin enorma spridning mycket instabilt och osäkert att använda.

/Désirée

guraknugen
0

#10: Jag anser mig vara en av de allt fler som försöker ändra på detta. I mitt fall genom att använda Linux och på så sätt göra det mer populärt. Detta leder till, om fler gör som jag, att det kommer fler och fler program till Linux. Det har redan skett och sker hela tiden. Flera kända mjukvaruföretag släpper Linux-versioner av sina program, bland annat Adobe (som för övrigt numera verkar släppa de senaste versionerna av Flash för Linux före de släpper det till Windows…) och Nero.

Jag vill jobba i GNU/Linux för det är mer gjort som jag vill att ett operativsystem ska göras än andra operativsystem jag provat och om jag då byter till Windows bara för att de trögfattade mjukvaruföretagen inte orkar göra Linuxversioner av sina program så lär jag ju knappast påskynda det hela över huvud taget.

Jag har använt Windows i… vad blir det? 13 år? Något sådant, och 99% av mitt användande har bestått i svordomar och allmänt våld på hårdvara (ologiskt eftersom det inte är hårdvarans fel, jag vet…) vilket är mycket sällsynt numera sedan jag installerade Ubuntu sommaren 2007. Visst händer det, inget är perfekt, men mycket sällan. Och det är inte jag som är lugnare nu för tiden rent generellt, jag är äldre och argare än någonsin tidigare (bortsett från vid datorn sedan sommaren 2007 som sagt) och kommer att dö 20 år i förtid i hjärtinfarkt på grund av stress. Mest på grund av åren 1994-2007.

guraknugen
0

Sedan är det också en vanlig missuppfattning att Linuxanvändare inte vill betala för programvara. Jag betalar jättegärna för ett program om det är bra mycket bättre än gratisalternativen, eller om det fyller ett för mig viktigt behov som inga av mig kända gratisalternativ gör. Använder sedan programmet dessutom öppna filformat är jag än mer benägen att betala. Att ett kommersiellt företag skulle släppa källkoden ser jag dock som lite osannolikt, men det skulle i så fall ytterligare öka min positiva inställning till programvaran.

DesK
0

#13 och #14 Instämmer!  Skrattande

/Désirée

Lynxx
0

Ja betalar åxå för pryttlarna, om de håller rätt kvalité - men inte gärna de priser som e i dag - de känns faktiskt löjliga.

Om man har besvär 99% av tiden man kör Win - så beror de def inte på Win - utan på den som kör - för jag har inte alls haft sådana hemska problem. Undantag Vista då - skulle man köpa ngt annat som höll den kvaltén - el. snarare brist på - skulle ju tillverkare & försäljare som lurat på en ngt dyligt - hamna 6 fot under markytan.

Ja har t.o.m. anv Vista ett tag på slutet - & det funkade utan ngt problem - iaf för mig - men det skulle ju å andra aldrig ha nått marknaden - de var utan tvekan de sämsta som hänt - alla kategorier. Nu håller ju ja inte på dribblar med OS & skall hålla på å tweaka varenda parameter som finns för att anpassa det. Då funkar det åxå bra för mina behov.

Huvudsaken e dock att var & en har hittar det som passar vederbörandes behov - tycker iaf jag.

Många företag - & allt fler blir det - som kör annat än win i servrarna numera. Där verkar det vara bättre anpassat med välutvecklad & stabil mjukvara - till betydligt lägre kostnad.

Just det att mjukvarutillv inte anpassar t andra än win e ju orsaken att ja kör det t.v. Ja vill att det ska finnas program & drivare t dessa.

/L

DesK
0

Enda anledningen till att köra Windows idag är om man vill spela en masa spel eller om man absolut måste ha Photoshop, (vilket endast ett fåtal verkligen behöver), tycker jag.
Annars så är det ju väsentligen krångligare att installera Windows. Först ska man installera själva operativet och sedan officepaket och därefter något bildbehandlingsprogram + vad man nu mer vill ha. Allt detta tar en faslig tid och är inte alldeles enkelt.
Väljer man däremot att köra någon av de större linuxdistarna så gör man en installation och får med allt, installationen av OpenSuse går på cirka 25 minuter utan något krångel. Så på vilket sätt detta skulle vara ett halvfärdigt os fattar jag inte.
Däremot är det självklart upp till var och en vad man väljer att ha på sin dator. En poäng när jag startade denna tråden var just att många har så mycket fördomar om linux och hur det fungerar. Inte att starta något slags krig angående vilket os som är bäst.

/Désirée

guraknugen
0

Det där med OS-krig är ju ganska fjantigt. Själv skriver jag mest i tråden för att delge mina erfarenheter om diverse Linux-distributioner, men om någon kommenterar dumt är det ju svårt att inte hänga på… Men jag får väl anstränga mig mer…

Jag testade som sagt OpenSuse, tror det var 11.0 och tidigare har jag testat 10.nånting. Jag uppfattade det definitivt inte som halvfärdigt, utan jag var snarare imponerad av det, i alla fall delvis. Vissa saker tyckte jag var bättre än i Ubuntu och andra lite sämre, men det beror ju lite på vad man vant sig vid också.

Vad som en del upplever som ”halvfärdigt” är väl att saker som Java och Flash inte är installerat från början. Det är ju inte för att irritera användarna man gör så, utan man är väl lite rädd för att skapa konflikter med andra intressen och eventuellt bli indragna i rättsprocesser, om jag fattat det hela rätt. Därför låter man användare installera detta själv istället, och det blir då ”på egen risk”, så att säga.

Egentligen är det ju inte svårt att skriva ihop ett litet skript som installerar det som ”fattas” i ett svep. Utöver det jag nämnt kan man ju då också ta med stöd för vissa proprietära kodekar och sådant.

För egen del har jag istället gjort ett dokument där det framgår vad man behöver göra för att få fullt stöd för det ena och det andra. Det började egentligen med att mitt ljudkort betedde sig underligt, vilket visade sig vara enkelt att lösa genom att lägga till en kort rad i en textfil. Sedan kom jag på att andra saker också kunde vara motiverat att ha med i dokumentet. Nu har jag dock insett att det bästa kanske är om man gör ett skript istället, som sagt…

För varje ny uppdatering (två gånger per år) ändras filen dessutom en smula. Problemet jag hade med mitt ljudkort försvann i och med version 8.04 av Ubuntu om jag inte minns fel. Därför är den informationen numera avlägsnad ur dokumentet.

Själv är jag inte odelat positiv till att allt ”ingår från början”. Jag skulle nog gärna vilja ladda ner en version av Ubuntu där inga program alls ingick, förutom systemövervakaren, Gnome-terminalen och program av den typen. När det gäller exempelvis OpenOffice.org, så brukar jag föredra den version man hittar på http://www.openoffice.org/ snarare än Ubuntus i regel något äldre version. Rhythmbox gillar jag inte, utan föredrar SongBird istället. Firefox är trist, jag använder hellre Opera och så vidare (jag är inte ”öppen källkod till varje pris”-typen, om nu någon trodde det).

Fast ska man bara testa en distribution, så är det ju bra om allt ingår. Det blir ju smidigt då och man vill kanske inte behöva fördjupa sig bara för att testa runt lite.

DesK
0

#18 Jag instämmer till stor del med dig. Anledningen till att jag betonade att allt ingår var ju bara därför att så många ännu envisas med att hävda att Windows är så mycket mera lättanvänt och att linux är så krångligt. Att du och jag + några till har en annan uppfattning står väl rätt klart.
Själv tycker jag också att det är närmast löjligt hur många som ber om hjälp med diverse olika saker, främst då piratkopiering och när man då talar om att det finns en enklare väg att gå, så är man plötsligen en jubelidiot och nörd som inte fattar någonting. Man bara SKA hjälpa folk att få fram piratkopior eller att få deras taskiga piratkopior att funka.
Kort sagt jag kan inte fatta vitsen med att trassla med piratkopior när det numera finns gratis och fria alternativ att ladda hem.

/Désirée

Bogey
0

#19 Amen, igen då Skrattande

DesK
0

Bogey Skrattande Skrattande

/Désirée

guraknugen
0

#19: Jag var ju själv inne i piratsvängen en gång i tiden. Testade en massa, bland annat PhotoShop 5 eller om det var 6. Skulle bara göra några enkla grejer, men kom inte på hur man gjorde, så lätt använt var det ju inte ur min synvinkel i alla fall. Innan dess hade jag mest använt en gammal version av PaintShop Pro, nämligen 4.14. Japp, även det pirat…

Men efterhand började jag komma underfund med att det fanns program som gjorde ungefär samma sak som mina piratkopior, men lagligt gratis. PowerArchiver (hette EasyZip tidigare) hette ett program som gjorde zip-filer (var gratis tills version 7 släpptes). Det hade användbara finesser som saknades i WinZip och som var till stor nytta för mig, speciellt när man använde disketter, vilket var vanligt då men inte nu. Ja, kort sagt en massa program som man hittade bara man letade lite.

Därefter kom man väl in på öppen källkod och öppna filformat på något sätt och på den vägen är det om än inte till 100%.

Nu ska jag skriva några ord i din OpenSuse-tråd…

Grodan
0

#0 mkt tänkvärt

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DesK
0

Jo visst är det tänkvärt! En del av inläggen i denna tråden är också mer tänkvärda än andra.

/Désirée

guraknugen
0

#24: He he he… vad menar du med det…?

Tungan ute

DesK
0

#25 Skrattande Flört Tyst

/Désirée