Mobilt bredband och YouTube
Min lillebror har mobilt bredband med tele2 med en kvot på 10GB/månad han är autistisk och utvecklingstörd och har nu upptäckt YouTube.
Tydligen finns där gott om klipp på ledbussar som svänger och helikoptrar som startar och landar och annat trevligt. Nu tittar han ju gärna på samma klipp hur länge som helst, men jag tycker ändå det verkar märkligt att detta äter upp hans 10GB på en vecka eller så.
Han går ju på dagcenter och gör andra saker under dagarna också.
Även om jag anser mig ganska datorvan är jag lite osäker här.
Låter det rimligt att hela kvoten år åt så snabbt på YouTube?
Kan det vara något annat som spelar in?
Han har en Panasonic Toughbook, som han i övrigt använder till MindExpress.
Jag är ganska säker på att han har WindowsXP.
Jag installerade Nod32 och Outpost till honom sist jag var nere (han bor i Skåne och jag bor i Sörmland, så jag kan inte snabbkolla hans dator)
Jag åker ner till Skåne i jul och har då möjlighet att kolla upp hur det står till med den igen.
Film tar mycket plats och kollar han på samma klipp om och om igen, speciellt om han byter mellan olika klipp så datorn måste ladda om dem med jämna mellanrum så äter det snabbt upp kvoten.
Lär honom använda FireFox och installera en YouTube downloader plugin till FireFox så kan han kolla på sina favoritklipp om och om igen från hårddisken istället utan att behöva vara uppkopplad.
Ibland sparas klippen i lite udda format på hårddisken så även en mediaspelare som VLC som klarar i stort sett alla tänkbara format kan vara bra att installera.
Lycka till
Åh tack! Det skall jag göra nästa gång jag har tillgång till hans dator. Lära honom använda Firefox lär gå smidigt, värre med Mamma som är teknikrädd och verkar tro att datorn skall bita henne i fingrarna men han har mer datorkunniga assistenter jag kan förklara för