Virusskydd
Jag fick med McAfee på min dator,men tiden har gått ut på den. Har sett att det finns delade meningar om vad man ska ha för skydd.
Funderar på att ta Norman genom Nordea? Har inte hört så mycket om det,men tänkte att det borde vara ok när banken erbjuder det.
Com hem har oxå något virusskydd som man kan köpa till som kund där såg jag,men det har jag inte alls hört talas om.
Är det någon som vet något om dom här?
~ mayolica ~
Mc Afee är uppdelat på två ikoner,när jag skulle ta bort det fick jag meddelande om att den ene Mc afee fortfarande finns abonemang kvar på,den andra ikonen är oaktiverad.
Nu är jag osäker på om den som fungerar verkligen ger tillräckligt skydd,eller om jag ska ta bort allt istället och instalera ett annat.
~ mayolica ~
Det var länge sedan jag behövde något antivirusprogram, men kan det inte vara så att du fortfarande kan ladda ner nya virusdefinitioner gratis men inte uppdatera själva antivirusprogrammet?
Jag har inte haft dator länge och kan alldeles för lite men försöker lära mej,så det är nog viktigt att jag har ett virusskydd som fungerar bra.
Det verkar nu som bara en liten del av det fungerar,jag tror inte att det kommer några nya uppdateringar.
Kanske bättre att ta bort allt och instalera ett nytt annat virusskydd istället,eftersom det står en varning att datorn inte är fullt skyddad.
~ mayolica ~
#3: ”Fullt skyddad” finns nog inte, men visst, vi fattar vad de menar.
Jo, om du nu tänker använda ett virusutsatt operativsystem så är det nog enklast att installera ett annat antivirusprogram och slänga ut det gamla. Då är du snart igång och kan ägna dig åt roligare saker än att fundera på antivirusprogram…
Virusutsatt OP system…menar du IE då ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#5 Nej IE är inget OP (operativsystem) det är en webbläsare (browser) precis som Firefox, Opera, Safari, Galeon m.fl.
Windows (95, 98, XP, Vista och Seven) är ett operativsystem fast jag anger olika versioner av samma OP.
Linux , Mac OS X, *BSD, Unix och Haiku är exempel på olika operativsystem som alla bygger på lite annorlunda grund än Windowsvarianterna och som är betydligt mindre utsatta för virus och trojaner men även mindre känsliga eftersom de använder en helt annan säkerhetspolicy än Windowsvarianterna.
Windows Vista och Seven (7) börjar närma sig de andras säkerhets policies men har ännu inte nått ända fram.
Det bästa på marknaden är Nortons Antivirus program, men satsa på Norton Internet Security eller Norton 360 - de kräver lite i prestanda och visst är det dyra program men i gengäld får du garanterat skydd
Nu har jag fått hjälp att få bort det gamla och få in ett nytt. Jag får prova Norman i tre månader gratis först och köpa genom banken för 199 kr om året om jag är nöjd.
Det verkar vara ganska delade åsikter om vilka virusskydd som är dom bästa,så jag får väll prova och se hur det här verkar. Blir jag inte nöjd får jag väll byta.
~ mayolica ~
Norton Internet security tillsammans med Vista är inget jag rekommenderar. Visst du är skydda men du vill kanske kunna göra nått vettigt med datorn också. När jag avinstallerade Norton fick jag en helt ny dator som faktiskt hade lite prestanda fast det inte märktes innan.
Numera kör jag Avast home edition och Windows egna brandvägg. OK inte bästa skyddet på marknaden men jag ha i.a.f. en användbar dator.
Nod32 brukar rekommenderas här inne som ett väldigt bra AV. Har ej provat själv men det stämmer säkert.
Windows brandvägg duger bra om man även har en sk. bredbandsrouter som också har brandvägg i sig.
#9 Jo men då skaffar man Norton 360 3.0 - den är mycket bättre än internet security och har aldrig haft problem med det programmet
Gubben brukar ha Norton ibland på sin dator,den satt i när han köpte den. Vet inte vad den heter mer än Norton,men han tycker att det är för mycket uppdateringar hela tiden hans dator är oxå lite seg. Annars verkade den fungera bra mot visusar,jag tyckte oxå att det var lätt att hantera Norton .
Den jag fick nu heter "Norman Security Suite" Har aldrig hört något varken negativt eller possitivt om den,att det blev den var enbart för att banken rekomenderade den till sina internetkunder. Nu har jag den gratis i tre månader först,fungerar den bra och inte för mycket krångel så kan jag ju fortsätta med den.
Än har jag inga åsikter om Norman,tänkte att det kan vara bra att höra sej för lite under provtiden om olika alternativ som är bra och lätta att hantera med instruktioner på svenska.
Tack för era svar.
~ mayolica ~
Jag har läst att både Norton och McAfee kräver mycket kräm av datorn och gör dens eg.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Rekomenderar NOD32 det ger ett utmärkt skydd och tar väldigt lite prestanada i anspråk. Skall du ändå betala (och det rekomenderar jag för antivirus program då gratis versionerna inte alltid har alla funktioner och skydd) så kan du ju ta ett som har starkt skydd och tar lite resurser i anspråk.
Microsoft har även släppt ett gratis antivirus/spam som tydligen skall vara snabbt och ha mycket högt skydd. Det heter Microsoft Security Essentials. Det finns ännu inte på svenska men enligt olika bloggar skall det gå att installera den engelska versionen på ett OS som inte är engelskt t ex svenska.
Som sagt det är gratis - bara att ladda ner - och du får uppdateringar av virusskyddet hela tiden.
Länk till att det skall fungera med en engelsk version på ett svenskt OS
Inget ger garanterat skydd…så länge där finns användare så finns där risk för intrång. Och Norton är inget jag rekommenderar. Ett antivirusprogram ska kunna skydda utan att tynga ner datorn. NOD32 är min rekommendation.
Sen tycker jag att det är skrattretande att symantec (som gör Norton) fick sina egna servrar hackade häromdagen….bådar ju inte speciellt gott för vanliga användare när de inte ens kan skydda sina egna servrar.
Källa
#14: Har väl inga åsikter om vad som är bra och inte när det gäller antivirus då jag inte använder sådant själv, men sista halvan av det du skrev är trams, inget annat. Men visst, även trams är läsvärt ibland, så fortsätt gärna.