Göra etiketter i MS Works
Hej, jag har MS Works 4.0 för Windows 95. När jag ska göra etiketter som är 148x105mm med liggande text, så skrivs första etiketten ut längst ner på papperet.
Jag skulle vilja att den skrevs ut först på papperet.
Inställningar är: sidstorlek A4 liggande
Etikett: bredd 14,4 höjd 10,1
Kolumner 2
Rader 2
Är det någon som är kunnig på detta program och kan tala om hur jag ska göra ?
När jag gör etiketter i A7 format med stående text så är det inga problem att få första etikett först på papperet.
Hälsningar
Tiro
Har tyvärr inget svar, men blir fascinerad över att du använder 15 år gamla program. :)
Mvh // Johan
Hej Johan,
Skaffade min första dator 1992 med ett DOSprogram för bokföring, det programmet är min stora favorit som funkar i alla väder.
Etiketter har jag alltid gjort i MS Works men just denna variant har jag gått bet på.
Har du något förslag på ett bättre program för etiketter som ska skrivas ut på en laserskrivare ?
Hälsningar
Tiro
Vet inte om det löser ditt problem men sånt som etiketter och enkla visitkort har jag gjort i OpenOffice Draw.
Det är ett av delprogrammen i OpenOffice.org serien
#2: Jag har bara använt Word 2003 och Word 2007, men de fungerar nog inget vidare (eller alls?) på Windows 95.
Mvh // Johan
Tror inte OpenOffice.org heller fungerar på Windows 95. Skulle vara om man kunde hitta version 1.1.5 någonstans.
#4 och#5
Datorn jag använder MS Works på har Windows 98.
Min internetdator har XP.
Vilket program skulle jag kunna använda på dessa två då ?
/ Tiro
Till XP kan du använda alla Microsoft Office-versioner och OpenOffice-versioner.
Du kan behöva de senaste servicepacken, men det bör du ha i vilket fall som.
Mvh // Johan
Till den typen av jobb (etiketter, visitkort mm) använder jag Corel Draw. En urgammal version, Select Edition 7.3. Jag tror den är drygt 10 år, men den gör utmärkt tjänst.
Corel Draw kräver kanske lite mer arbete än Work för att göra etiketter. Mallar med stödlinjer finns inte färdiga i programmet, det får man göra själv. En del kunskaper om programmet krävs, men å andra sidan är det otroligt flexibelt när man väl kan använda det.
#6: Jag har för mig att OpenOffice.org 2.0 faktiskt fungerade med Windows 98, men det var väldigt segt (min dator på den tiden var på 450 MHz och hade bara 320 MB minne) - OpenOffice.org 1.1.5 var betydligt snabbare.
Som lite onödig kuriosa kan jag också nämna att första versionen av OpenOffice.org släpptes officiellt på min 34-årsdag… men det skulle dröja ett tag innan jag upptäckte det.