Att sätta ihop 2 filmklipp
Jag kan klippa itu med mitt PMB-prg, men inte sätta ihop 2 klipp.
Jag fick Jahshaka av en vän ..men kan inte hitta något att klicka på för att sätta ihop. Någon som vet om det går med det programmet eller om någon känner till ett fritt prg jag kan sätta ihop 2 klipp med.
Detta är något jag länge velat …men ännu inte lyckats….
Staffan
I stort sett vilken videoredigerare som helst kan väl göra det. Har dock inga tips om bra sådana för Windows (som jag antar att du använder) eftersom jag själv använder andra operativsystem.
Google-sökning på ”free video editor” kanske kan vara en start?
ska testa en 30 dagars version av adobe premier
Vad är det för filtyp på klippen.
Har du provat Movie maker om det är i Windows.
Det är mpg-format
Jag har vista premium tror du att movie maker kan klara det ?

Annars funkar filmediteringsprogrammet DOS.
Ta upp en kommandokonsoll och skriv följande:
Copy/b film1.mpg+film2.mpg slutfilnamn.mpg
Copy/b koperar filerna i binärformat, film1 och film2 är de två filmsnuttara och "slutfilnamn.mpg" blir då namnet på den ihopslagna filen.
adobe ska jag inte satsa på…det är ju bara 30 dagar. i alla fall
Det som verkar intressant är movie maker och Dos varianten
Har startat Movie Maker och jag skulle tro att det går , men jag får det inte riktigt att fungera.
Jag drar ner de 2 klippen till storyboard…men vet inte hur jag sätter ihop dem. Ordet kombinera finns ju under klipp….men det är inte aktivt….men jag känner på mig att detta program borde kunna sätta ihop 2 klipp…..
modmaker…..jag öppnade en dos-konsoll och klistrade in din textremsa och döpte om filmerna till film1.mpg resp 2 och klickade enter…..får beskedet "det går inte att hitta filen"
#6: Du måste befinna dig i samma mapp som filerna ligger i.
När det gäller de flesta videoredigeringsprogram som använder en ”storyboard”, förmodligen även Movie Maker, sätter man inte ihop dem på det sätt du verkar ha låst in dig lite på. Placera ut klippen i tur och ordning. Det första klippet till vänster och det andra till höger om det första. Sedan sparar du hela skiten som en film (alternativt exporterar, beroende på vilket program du har, vet inte vad man kallar det i Movie Maker eftersom jag bojkottar allt från Microsoft, så gott det går). Det är liksom så det går till. Man lägger ut sina klipp, kanske lite övergångseffekter (inte för många - då blir det bara jobbigt att titta på; måttfullhet är bäst) och så vidare. Du kan förmodligen även redigera de enskilda klipp du lagt upp, exempelvis dela och trimma dem, ta bort enskilda bildrutor och så vidare. Troligen även manipulera med färger, ljus och så vidare.
Själv ägnar jag mig mest åt ljud, så jag vet inte så mycket om videoredigering, men förhoppningsvis kan detta ta dig en liten bit framåt i alla fall.
Nu kommer en riktigt dum fråga….jag har hittils öppnat kommandotolken genom hjälpen….men lyckas inte få info om hur jag öppnar den på annat sätt, och i en speciell mapp.
Jag skrev in sökvägen i dos-fönstret…men det gick inte….Är det kanske så man ska göra och kanske jag hade en sökväg som inte var korrekt eller….?
Ska testa MM varianten strax…..
……..Jag importerar först film ett och sedan film två de lägger sig brevid varandra….(inte på storyboarden)
Sen väljer jag spara som….och det blir bara en liten 12kb fil….vad gör jag för fel i movie maker ?
Jag kan inte DOS då jag är Linuxanvändare, men många av DOS-kommandona är tagna direkt från Unix (och därmed också Linux), och dessa kommer jag ju ihåg…
För att förflytta sig till en annan mapp skriver man ”cd” följt av den sökväg som leder till mappen man vill till. ”cd” betyder ”change directory”, om det kan vara till någon hjälp…
Så om jag vill till /home/guraknugen/minmapp så skriver jag (varav kanske någon eller några varianter inte fungerar i DOS):
cd ~/minmapp
eller
cd /home/guraknugen/minmapp
eller
cd $HOME/minmapp
För att gå ett steg uppåt skriver man:
cd ..
(fast i DOS har jag för mig att man av någon anledning utelämnar mellanslaget, alltså att cd.. är ett kommando i sig).
Sedan har jag för mig att man i DOS använder \ istället för /. Även där är anledningen för mig okänd (man använder ju / i webbaddresser, så ni stackars DOS-användare måste blanda där…).
Observera att sökvägarna ovan bara är exempel och påminner inte ens om de sökvägar som kan vara aktuella i ditt fall, men istället för att fejka sökvägar, så… ja, du förstår. Ville bara visa principen, så tror jag att du snart kommer underfund med hur du tillämpar detta i ditt fall.
Måste bara tillägga att jag är lite tveksam till att sätta ihop videoklipp genom att bara sätta ihop två filer som beskrivits tidigare. Kanske kommer det att fungera, men vad händer med taggar och sådant som förmodligen finns i båda filerna? Finns det inte en risk att taggarna i fil nummer två tolkas som videodata eller atta andra oväntade effekter kan uppstå?
Jag kommer ihåg att vi hade uppe ämnet när det gällde mp3-filer tidigare, och det fungerade (det var till och med jag som föreslog att testa förfarandet) men jag har för mig att det fanns tillfällen där det inte var så lyckat…

Ah, ja.. Vi kommer ju längre och längre ifrån DOS.
Det går också att skriva ut hela filnamnen, inklusive sökvägen, typ:
copy/b c:\filmer\film1.mpg+c:\filmer\film2.mpg c:\nymapp\resultat.mpg
DOS kan vara lite lurigt att jobba med, då det inte giller långa filnamn.
dir, är ett annat bra DOS-kommando att kunna - visar filerna i den mapp man befinner sig i. Hur du hittar DOS är jag lite osäker på, jag går altid på [Windowsknappen] + [r] (r=run) och skriver cmd i rutan som dyker upp.
Men, för att gå tillbaka till ämnet:
Egentligen kan man tycka att det borde finnas en "slå ihop"-funktion i utforskaren. Hur svårt skulle det vara?

Sorry, såg inte att du hade hunnit lägga ett inlägg emellan gura…
Jo, med en del filformat kan det joxa till sig, som t.ex. avi-filer kan med vissa codecar behöva indexeras om. mpeg är ett rätt så straight forwardformat, så där ska det inte vara några problem.
#12: Det gör inget. Du är nog bättre på DOS än jag; även på den tiden jag själv hade Windows var jag klart bättre på Unix och tyckte DOS kändes bökigt, jobbigt och primitivt. Och vad jobbigt att skriva ”copy” istället för ”cp” som man gör i Unix… he he he

Nåja, efter ditt inlägg #11 så verkar det ju inte som om jag var helt ute och cyklade ändå…
I Linux (och allt annat som är besläktat med Unix) finns ju operatorerna ”>” och ”>>” som betyder som den ser ut…
Exempelvis i följande sammanhang:
cat MinNyaFil >> MinGamlaFil
Detta lägger MinNyaFil på slutet av MinGamlaFil, så att MinGamlaFil nu innehåller båda filerna.
Man kan också göra så här:
cat KortFil1 > LångFil
cat KortFil2 >> LångFil
Först skapas en ny fil som heter LångFil. Den är en kopia av Kortfil1. Sedan läggs KortFil2 till i slutet av LångFil, så att LångFil nu innehåller KortFil1 + KortFil2.
Om jag inte minns fel finns ett DOS-kommando som gör ungefär samma sak: ”join”.
Testade just denna metod i alla fall, med två flac-filer, men jag rekommenderar den inte. Det fungerar men lite olika på med olika mediaspelare. Testade med Totem och om jag spelade den nya filen från början så slutade den spela när första låten var klar (filens taggar informerar ju om att första låten är 3:12 och det finns ju inget i taggarna som säger att det skulle vara två låtar). MEN om jag startar spelaren från andra halvan av de 3:12, så spelas den andra låten, som dock avbryts efter 3:12. Kanske fungerar det bättre i andra spelare, men det är ju i alla fall ingen invändningsfri metod. Det är inget fel med kommandona, de gör ju det de ska göra, sätter ihop filerna byte för byte. Problemet är ju att det inte är så man ska göra för att sätta ihop mediafiler.
Finns det någon som är bra på MovieMaker här ?
jag tycker Movie Maker är utmärkt för enkel redigering.
Enda problemet är att det helst vill ha AVI- eller WMV-filer. Det finns en artikel om hur du kan konvertera mp4 till wmv.
Mvh // Johan
Johan,….mina filmer syns och verkar kunna hanteras i MM.
Jag vet dock inte hur jag ska sätta ihop 2 klipp.
I "klipp" så finns "kombinera"…men det är inte aktivt.
Jag tror att du vet …..
tror inte att jag behöver konvertera alltså….men skulle det behövas så får jag göra det.
Se till att visa tidslinjen och sedan drar du bara de två klicken till tidslinjen och lägger efter varandra.
Mvh // Johan
Det fungerade, fast filformatet ändrades och krymte från 55 mb till 13 mb….vilket gjorde att filmrutan blev mindre.
När jag lagt dem i tidslinjen så klickde jag: publicera på datorn.
Finns det inget sätt att behålla storleken på ?
Osäker på vilka publiceringsinställningar som är bäst, men har för mig att du kan välja ganska fritt vad gäller upplösning och bitrate.
Mvh // Johan
woow….!!!!! va häftigt…..jag ska kolla om jag kan hitta inställningarna för det….
Fantastiskt….det blev rätt format på alla vis…även om det är wmv format…och det gör ju ingenting.
50 mb och 16:9
Tack allihopa….och ett speciellt tack till Johan som löste gåtan.
När jag la upp den på youtube så blev det inte alls bredbild utan en konstig ratio…..inte alls som när jag spelar upp den i Windows media player…..konstigt….och då är jag tillbaka på ruta 1…om jag inte kan hitta ett format i MM som fungerar på youtube.
#16: Konvertera mellan olika format bör undvikas så långt det bara går, i alla fall om man sätter kvaliteten i första rummet. Fast det gör ju nästan ingen nu för tiden. De flesta format innebär ju förlust i kvalitet och varje gång man konverterar mellan sådana blir kvaliteten en aning sämre. Alltså, ju färre konverteringar desto bättre. Konvertera bara när det är absolut nödvändigt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har den stora glädjen att meddela att det fungerar nu även på youtube med rätt ratio.
Körde en 16:9-variant i MM som blev 88 mb och som FUNGERAR på youtube !!!!
Här är klippet jag just laddade upp…..kvaliteten förbättras om en timme.