Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 7320 ggr
bjorsa
0

lcd tv hdmi/vga

Tänkte höra lite om vilket man skall använda hdmi eller vga ,tänkte köpa en lcd tv hd ready då man idag inte sänder i 1080 så de räcker ju med 720 men om jag nu vill köra tex playprima.se till lcd teven skall man då köra med hdmi eller vga å märka det någon skillnad .

Har idag ingen hdmi utgång på grafikkortet utan får köpa ett men kanske de e onödigt ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till fråga om jag nu köper ett grafikkort med hdmi utgång kommer då ljudet att automatiskt komma via hdmi utgången eller måste man koppla ihop de nya grafikkortet med ljudkortet i datorn på något vis ?

mvh/bjorsa

pentsium
0

Gissar på att du har en DVI-utgång på grafikkortet som du har idag. Om du har det så är det bara att köra en adapter från dvi till hdmi då det är samma signal i princip, bara annan kontakt. Däremot om du vill ha ljudet via hdmi så måste du ha ett grafikkort med en hdmi-utgång direkt på kortet då du inte kan köra ljud på DVI. Och i så fall så måste du också ha en intern SPDIF-sladd mellan ljudkortet och grafikkortet för att få ljud via hdmi.

HDMI ger bättre bild än VGA då det är digital signal hela vägen och du får Pixelmapping 1:1 på tv:en. Dock så är jag nästan helt säker på att du inte kommer märka någon skillnad i bildkvalitet alls på en tv med bara 720p.

Så för att komma undan billigast med bästa möjliga kvalitet så skaffa en kabel med DVI i ena änden och HDMI i andra och kör sedan ljudet via SPDIF/COAX-utgången på ditt ljudkort till samma ingång på tv:en.

Kaj
0

En bra LCd kan skala upp en 720p till 1080p via HDMI.

Blir inte 100% k valitet mot riktig 1080p men ändå bättre än vanlig 720p

Så i alla lägen man kan ska man använda HDMI

johannespanzer
0

De där rackarns kontakterna med dvi i ena änden och hdmi i andra, hur funkar de, det finns som 4 varianter att välja på?

Är det någon som fått det att fungera, och hur?

bjorsa
0

Tack för svaren ! :-)

Har idag inbyggt grafik och ljudkort men skall köpa ett pci express grafikkort och pci ljudkort men då skall jag se till att det finns spif sladd att koppla ihop dom med så att ljudet följer med hdmi kabeln

Det blev en billig philips tv från el-giganten http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/32PFL3904H/philips-32-hd-klar-lcd-tv har dock inte kopplat in den ännu i brist på grafikkort/sladdar odyl men skall nu shoppa lite på nätet .

Något bra å billigt grafikkort + pci ljudkort som rekas för att just kunna köra lite tv från datorn å hyrfilmer ?

Finns det hd-tv online idag som sänder via nätet ?å likaså finns det hd -filmer att hyra online idag ?

mvh/bjorsa

johannespanzer
0

#5 bjorsa - schysst pris!

Morsan slog till i våras på en hyndai 32, 4500:- blev det för den, täcker hennes behov.

Själv kör jag lite ovanligt setup tror jag. Har 2 skärmar till datorn på ett 1950xt kort med dubbla utgångar. på vgan där kör jag en rätt högkvalitativ vga splitter från aten (strömdriven) så jag får ut signal både till skärm och tv (i annat rum) samtidigt. Kan som inget om hd reday och sånt, men 1024 x768 blir bra på teven (men jag kör högre på skärmen så jag får ställa om då).

har testat en sån där dvi kabel (kan inte minnas vilken sort nu) med hdmi adapter på mamsens tv, men det fick jag ej att funka? Så nu kör vi svhs där så länge. Hennes tv har bara hdmi ingång och s-vhs (via scart då), inget dvi eller vga.

bjorsa
0

Tittat runt på lite grafikkort och ljudkort å blir ju bara snurrig :-) det här med spif finns tydligen inte på alla ljudkort internt hittade ett med spif med då fanns utgången på utsidan å då borde man ju ha en ingång på utsidan till grafikkortet men såna uppgifter gick inte att hitta men letar vidare

mvh/bjorsa

pentsium
0

Det är ganska få grafikkort som har ljudingång för att skicka vidare det över hdmi och det är ännu färre ljudkort som har interna ljudutgångar. Så jag skulle rekommendera att du skaffar ett grafikkort tex ATI Radeon HD4350 räcker gott och väl för dina ändamål.

Och sedan så är dagens inbyggda ljudkretsar såpass bra att du inte tjänar något på att köpa ett annat.

bjorsa
0

#8 Jag har en hp pavilion http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/c01319488.pdf

Men vet ju inte ifall det är pci-express 2.0 i den hur kan man se det ?

Kommer ljudet att följa med automatiskt till hd4350 kortet utan att jag behöver göra något ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till fråga det står att hd4350 har 1 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI och min dataskärm är en acer x223w som har en dvi ingång och där det står i manualen att man skall ansluta 24 stifts dvi kabel hur kommer det att funka mot som det står på hd4350 som har 29 pin ?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=460397&view=detailed#ProductTabs

mvh/bjorsa

pentsium
0

Du har PCI-Express 1.0 x16 i din dator men det fungerar endå då 2.0 är bakåtkompatibelt med 1.0 och det kortet använder endå inte högre bandbrädd än pci-express 1.0.

Alla DVI-kontakter är kompatibla med varandra, att det är olika antal stift i dem beror på att du kan skicka olika signaler genom den. Så ja den kommer fungera utmärkt med den skärmen och dvi-kabeln du har idag.

Angående ljudet så får du med största sannolikhet köra en extra kabel mellan ditt ljudkort och tven. Förslagsvis en 3,5mm stereopropp från den digitala (orange) utgången på ljudkortet till RCA/phono på COAXIAL- ingången på tv:en.

Och köp nu inga dyra kablar då det är digitala signaler hela vägen.

bjorsa
0

#11 Tack för hjälpen ! :-)

Skall beställa kablar å grafikkort  imorgon såg att netonet hade en 10 m hdmi kabel för 199 kr http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi/hdmi-kabel/HQ-HDMIKabelvinklad10m(118367,4300 så en sån får de bli + grafikkortet för 325 http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=460397&view=links#ProductTabs nu gäller de bara att hitta en ljudkabel oxå och min digitala utgång på datorn är en sån där för "phonoplugg"åtminstonde passar en sån in där frågan är ju sen om teven kommer att förstå att ljudet kommer separat när man hdmi ansluter för i teven så får man välja hur man anslutit enheten och när det är hdmi så står det bara hdmi så kanske ljudet inte kommer med då hmm bäst vore ju om man fick med ljudet direkt i hdmi kabeln finns det inga grafikkort med ljudingång utvändigt ?

mvh/bjorsa

pentsium
0

Enligt den här snabbstartguiden så verkar det som att tv:en har en COAXIAL-ljudingång med phonoplugg som kan användas tillsammans med alla HDMI och VGA-ingångar.

Jag har aldrig sett något grafikkort med extern ljudingång, jag är inte säker men jag gissar på att det finns grafikkort som installerar ett eget ljudkort för att få ut ljud via sin hdmi-kontakt. Det vore iallafall konstigt om ingen grafikkortstillverkare tänkt på det innan.

bjorsa
0

#13 dom ljudgångarna som syns i snabbsartsguiden är ju utgångar inga ingångar eller ser/fattar  jag fel ?

Jag har 2 ljudingångar left right på sidan av teven men där tar jag nu in ljudet från satellitmottagaren som jag kör via s-video och left right ljud in .

Men hur som haver börjar med att köpa grafikkortet å hdmi sladden  så får jag se hur de går :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu fattar jag :-) tittade i stora bruksanvisningen och där stod att man skulle använda hörlursutgången på datorn dvs 3,5 mm å den skulle in där det står vga i snabbstartsguiden så nu trillade polletten ner :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Sådäe har nu fått å installerat kortet å även testat att köra mot teven men nu har jag upplösningen 1680*1050 som max på min acerx223w och teven har 1366x768 och någon sådan upplösning finns det inte på kortet och när jag kör 1580*1050 till teven så täcker den inte hela bilden så kanske den har 1920*1080 i läget för dator ?

Testade nu att köra 1360*765 å då fyller den nästan teven men då känns acer skärmen lite "oskarp" mot 1680*1050 å allt blir ju större men kan man köra 1360*765 till teven och 1680*1050 till acer skärmen samtididigt ? De finns ju en massa inställningar att leta igenom så vill ju bara veta om det är någon ide att försöka ?

Sen finns där en hdtv inställning 720p 50 hz pal men när jag kryssar i den så kommer varningen att "observera att om du framtvingar ett bildskärmsläge som överskrider dess EDID-gränser kan det resultera i en tom skärm eller permanenta bildskärmsproblem vill du fortsätta"

Å de törs jag ju inte :-) men behöver jag ha 720 p eller klarar kortet hdtv utan att man tvingar fram dvs när jag tittar på playprima som skall sända i hdtv 720p blir den optimal i läget 1360*765 utan framtvingat hdtv 720 p 50 hz ?

mvh/bjorsa

Kaj
0

Ett litet tillägg till i början av tråden.

Idag sänder man inte 1080 sändningar i TV. Jo men det är visserligen bara 1080i och inte 1080p. En hdmi kabel mellan en digitalbox och TVn (som klarar 1080p) på en 1080i sändning blir bättre än om TVn bara klarar 720p

Och till sist - Om man köper en BlueRay spelare så är det i 1080p formatet så då är det till att TVn klarar 1080p för att få ut full upplösning.
Dessutom så kommer det 1080p sändningar vad det lider och en ny TV kanske man skall ha i 10 år och då är man åtminstonde framtidssäker tills dess.

bjorsa
0

De här med hdtv vs vanlig digital tv så är ju skillnaden idag inte stor tycker jag i alla fall har provat att växla mellan svt hd via marksändande nätet och svt1 när dom sänder samma program dels i hd och dels i vanligt digitalformat å visst skärpan blir bättre men inte så att man blir överaskad så de blir inge hd abonnemang för min del ännu hade funderingar på viasat hd abonnemang då jag kör med viasat på parabolen men de får vänta .

#17 Vilka är det som sänder 1080i ?När jag pratade med viasat och svt så sa dom att idag sänder dom bara 720 p men dom är ju bägge två dålig på info om hdtv eller så är de jag som inte hittar fram till deras info men på telefon så sa dom just de där om bara 720 p men kanske canal digital kör 1080 i ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Har nu lagt till utökat skrivbord och då kunde jag välja 1680*1050 på min vanliga primära skärm och 1920*1080 på den utökade skärmen dvs lcd teven men när jag nu skall spela upp playprima.se så kommer det inget på den utökade skärmen utan bara på min vanliga skärm å inte kan jag hitta hur jag skall få videon/sändningen att komma till teven är det någon vista inställning?

Har testat allt tycker jag i grafikkort inställningen men inget händer på teven det enda man ser där är ett tomt skrivbord dock fyller det hela skärmen men vill ju gärna se något där så några förslag ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Pinsamt de var ju bara att dra explorerfönstret till andra skärmen :-) Å nu ser de ju riktigt bra ut med 1920*1080 upplösning å playprima.se

mvh/bjorsa

Kaj
0

Du ser skillnad i t ex SVT HD om personerna i rutan har t ex rutiga skjortor eller randiga för den delen.
I vanliga SVT1 blir dessa aningen flimriga då de rör sig men i SVT HD förblir de rutiga eller randiga. Du kommer även på samma sätt märka skillnader om det är väldigt detaljerade bilder såsom gräs, snabba rörelser osv.

De som sänder i 1080i är t ex Canal plus HD och Canal plus Sport HD.
SVT HD sänder i 720p

Det är dom hd kanaler jag har så jag vet inte vad t ex Via satt eller TV 1000 sänder i för format.

bjorsa
0

#19 ok så canalplus kör 1080 då hade jag fel uppgifter i mitt startinlägg får skylla på dom på svt för de var av dom jag fick den upplysningen :-) Ok så randigt rutigt odyl blir bättre i hd vilket är bra kan vara nog så irriterande ibland med flimmer i kläder tycker skärpa å kontrast blir bättre oxå men inte så mkt som jag hade trott .

Nu köpte jag en sån där 3,5mm lång kabel så att jag skulle få ljudet till teven men de funkade inte då den skulle ha 3,5mm till 2 st "phonplugg" något jag missade i manualen å dessutom är dessa 2 platser upptagna av min satelittmottagres ljud men tog en titt i windows-kontrollpanelen-ljud å där hantera ljud å där fanns hdmi så bara att välja den så kom ljudet till teven så nu är de kanonljud i alla fall för mina öron :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Skulle ju givetvis vara #21 i #22 för sent att editera inlägget nu mvh/bjorsa

Kaj
0

Det var ju bra Bjorsa

bjorsa
0

Min tv är ju bara hd ready men via hdmi ingångarna kan man köra 1920*1080 innebär det att den då är full hd via hdmi eller är det andra krav som måste uppfyllas för att man skall kunna se full hd 1080 p ?

Ifrån manualen

Upplösning - uppdateringsfrekvens

• 480i - 60 Hz
  • 480p - 60 Hz
  • 576i - 50 Hz
  • 576p - 50 Hz
  • 720p - 50 Hz, 60 Hz
  • 1080i - 50 Hz, 60 Hz
  • 1080p - 24 Hz, 25 Hz, 30 Hz
  • 1080p - 50 Hz, 60 Hz

mvh/bjorsa

pentsium
0

Din tv skalar då ner bilden till 720p

bjorsa
0

#26 Men om den nu har 1920*1080 via hdmi varför skalar den då ner till 720 p ?

Kör ju 1920*1080 från datorn till tv och då verkar den inte att skala om för har provat lägre upplösningar men då täcks inte hela skärmen så den måste ju ha 1920*1080 eller är det jag bara som inte fattar det hela Skäms.

mvh/bjorsa

pentsium
0

En tv som bara är hd-ready har helt inte mer än 1366*768 pixlar att visa bilden på du måste ha en tv med full-hd för att få ut 1920*1080.

bjorsa
0

Hm men när jag kör tex 1360*765, 1440*900,1680*1050,eller 1776*1000  från datorn till teven så täcker den inte hela bilden utan för att få "helskärm" måste jag köra 1920*1080 från datorn till hdmi de e ju de som jag tycker är lite konstigt för vore den 1366*768 då skulle ju 1360*765 läget från datorn passa "perfekt" på så när någon pixel men de gör den inte utan det fattas ordenligt så varför har den 1920*1080 upplösning på hdmi och är det då fullhd på hdmi ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#29 Nu gick det inte att upprepa det här med skärmupplösningar inte täcker hela teven annat än att i clonat läge så täcker inte 1360*765 skärmen kanske var det den som lurade mig att tro att teven var 1920*1080 det är nog helt enkelt som du Pentsium säger den skalar om bara

mvh/bjorsa