Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2521 ggr
awjungfru57
0

laptop för film

Hej alla kunniga

Jag ska köpa en laptop med stor skärm som måste klara SF-anytime utan att legga. Vilken ska jag välja? Vad är det den måste ha vad gäller storlek för minnen och processor?

guraknugen
0

I stort sett vad som helst (som är någorlunda nytt) duger nog åt det, utom möjligtvis de klenaste bärbara miniburkarna.

Hjortronsylt
0

Du bör ha en bredbandshastighet över 2 Mbit (helst 24 Mbit). Annars laggar det garanterat.

guraknugen
0

#2: Jo, fast det har ju inte så mycket med själva datorn att göra…

awjungfru57
0

tack för era svar!

Så det är mitt bredband som är problemet vid leggande (laggande?) Stämmer det att, när jag har trådlös uppkoppling och flera datorer kopplas upp samtidigt så blir det långsammare?

Spelar det roll vilken router jag har - hastighet?

guraknugen
0

”Laggande” om man nu ska stjäla ordet ”lag” från engelskan (”släpa efter”, ungefär).

Ofta går det långsammare med trådlöst, ja. Oavsett om man har trådlöst eller inte så lär det väl gå långsammare ju fler datorer man har uppkopplade samtidigt. De måste ju dela på bandbredden på något sätt. Men ju långsammare det går desto mer märks det förmodligen att man har fler datorer igång aktivt på nätverket.

Klart det spelar roll vilken router man har. Det är som allt annat: Vissa fungerar bra, andra dåligt, och så vidare. Jag har själv en som tappar uppkopplingen lite då och då (har dock inte använt den på några år nu), och det är ju inte så kul…

Bogey
0

Har en SpeedTouch router och 8mbit/s och det funkar stabilt.

Har dock inte testat med SF-anytime om det flyter på bra, men det funkar och andra sidan inte heller med Linux och FireFox så det är inte heller aktuellt.

guraknugen
0

OT (läs ej om du har svårt för sådant… Tungan ute)

#6: Ursäkta mig om jag är språkligt petig här (svårt att låta bli när man är som jag…), men ibland försöker man vara ordentlig och skriva ut hela ord istället för förkortningar. Det är ju bra på alla sätt, men ibland kan det bli fel också. Exempelvis ”å” som ibland betyder ”att” och ibland ”och” och ibland inget av dem… Många har man hört säga saker som ”jag gick för och lägga mig”. ”Å" blev här ”och” istället för ”att” och det låter lite absurt när man tänker närmare på det.

Hur som helst, ”å andra sidan” är ett uttryck och ”å” i detta fallet är varken ”och” eller ”att”. Bara ”å”: ”men det funkar å andra sidan inte heller med Linux och FireFox”. I SAOL skriver man så här om en av betydelserna av ”å”:

å prep · på; i uttr. som å ngns vägnar; vara å färde

Man hade nog även kunnat lägga till å andra sidan där, förmodar jag.

Lustigt där förresten, med ”vara å färde”. Kan uttrycket ”fara och färde” vara en missuppfattning av detta uttryck, tro? Hm… det finns ju i och för sig mer språkliga forum här på iFokus att skriva om sådant på. Det kanske jag gör också lite senare, vi får se…

Okej, det var det. Hoppas ingen tog illa vid sig av allt detta nu. Det var ju helt klart utanför ämnet, men ibland gör något som någon skriver att man får associationer åt alla möjliga håll…

Glad

awjungfru57
0

#6 ..om jag nu har en uppkoppling på 2 MB som ligger på ca 1,94 vid mätning där jag har sladd.

Har en router till 2 laptops, ska jag byta den? ..till vaddå? Vad är viktigt för att få rätt "styrka"?

Bogey
0

#8 Inte säkert det är routern som är ditt problem i så fall utan själva anslutningen på endast 2Mbit/s. En uppgradering till 8Mbit/s kanske kan vara lämplig till att börja med.

#7 Tack för språklektionen. Brukar försöka sätta en ära i att skriva någorlunda korrekt och framförallt begripligt men det var en språklig "habrovink" jag inte hade riktig koll på. Nu har jag lärt mig nått nytt idag så nu kan jag gå och lägga mig med gott samvete. :-)

guraknugen
0

#9: Det var så lite så. Ditt tack gör nog att det jämnar ut sig lite mot alla som störde sig på mitt lilla inlägg…

awjungfru57
0

#8 jo, nog ska jag uppgradera! ..när det går.. det är inte samma förutsättningar överallt i vårt avlånga land, inte ens nära huvustan..