Datorn startar hela tiden om. Varför?
Jag har en PC (vad det är för något vet jag inte eftersom brorsan har plockat ihop den), jag har XP på den. Den har några år på nacken men som har funkat super. Plötsligt blev den långsammare, sedan började den koppla ner från nätet, sen avslutade den plötsligt word (ville jag skulle köra den i felsäkert läge) sen kom det upp den ena felmeddelande rutan efter den andra. Sen började den starta om sig å nu startar den om nästan med en gång man startar datorn. Jag har Telia säker surf och har sökt igenom datorn flera gånger utan att hitta något. För någon månad sedan hittade den tre spionprogram. Annars har det varit lungt. vad kan jag som ganska novis göra mer än att lämna in den till en expert =)
Tacksam för alla som orkar ta sig tid.
Ha en bra helg.
Lena.P är jag i verkliga livet.
hur mår kondensatorerna i datorn? (Ta hjälp av någon som kan kolla dem åt dig)
Tusentack.
Skall be någon som vet vad det är o kolla….
Tanka ner och bränn en BOOT-CD med Ubuntu-Linux och starta datorn från den.
Startar den om och krånglar även med Ubuntu så är det troligen fel på nån hårdvara i datorn, men snurrar Ubuntu på stabilt så är det nått fel med din Windowsinstallation.
För att starta om från CD krävs ofta (alltid?) att man trycker på någon tangent under uppstart för att komma till ett val av varifrån man vill starta datorn, exempelvis hårddisken, CD-rom, någon USB-ticka eller vad man ju har kopplat in i sin dator. Annars lär ju datorn starta från hårddisken hela tiden.
Tangenten man brukar trycka på för att nå denna meny är olika för olika datorer (Esc är det på alla mina, tror jag) och ofta måste man trycka ner den om och om igen för att vara säker på att den ”tar”… Eller bara hålla den nere kanske också funkar, det har jag inte testat…
#4 På HP och Compaq är det ofta F10, i.a.f. om datorn har nått år på nacken.
Ja, det brukar ju stå på skärmen någonstans (längst ner vanligen) när man startar upp datorn, så ofta är det bara att läsa innantill. Dock brukar man inte hinna trycka något innan man läst klart, så man får starta upp först, läsa, starta om och sedan trycka det man just läste sig till…
F8 har jag ju försökt med att köra i felsäkert läge. Jag kan ju inte gå ut på nätet att ladda ner Ubuntu - tyvärr. Inser att jag måste lämna detta bekymmer vidare =( Tack för tipsen i alla fall.