Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1166 ggr
poike
0

Nätverk med 1 IP

Jag har Bredbandsbolaget som internetoperatör, med 1 fast ip-adress. Den vanliga datorn har internet utan problem, och samma nätverkskabel kan jag även trycka in i den nya laptopen och bli uppkopplad.

Men jag vill ju ha flera datorer inkopplade samtidigt. Kopplar in laptopen direkt till Bredbandsbolagets kombinerade modem/router. Men jag får ingen kontakt. Väljer jag "välj ip-adress automatiskt" så händer inget och skriver jag in den fasta ip-adress som står i manualen så krockar den med den andra datorn som är ansluten i nätverket.

Hur gör man?

Niklas
0

Det ska vara så att routern får den externa IP-adressen från Bredbandsbolaget. Internt delar den ut IP-adresser i serien 192.168.0.1xx till anslutna datorer. Om det står i manualen att du ska använda IP-adressen 192.168.0.100 kan du prova med 192.168.0.101 i stället.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Saber
0

Hmm, jag vet inte hur bredbandsbolagets modem/router ser ut men det borde ju fungera alternativt borde du fått två ip-adresser. Det rådet jag kan ge är att köpa en router/gateway som du placerar mellan modemet och dina datoer. Den skapar då en lokalt nätverk för dina datorer och du delar sen samma ip-adress mot internet. Många har även inbyggd brandvägg vilket kan vara trevligt.

Här är ett ok alternativ Länk

Finns säker bättre alterativ också.

johan
0

Har du bredbandsbolagets fiberlan? Dvs, har du ett nätverksuttag vid ytterdörren eller använder du ADSL som går via telejacket?

Om du har ADSL ska du ha fyra portar i modemet och det ska inte vara några problem.

Har du fiberlan så har du enbart ett jack och då behöver du antingen en router som kan dela ut flera interna IP-adresser åt dig, eller så behöver du låta t ex din stationära dator göra detta. Väljer du att låta din dator göra detta behöver du dubbla nätverkskort i den samt en hub.

Enklast och bäst är helt klart att du skaffar dig en router. Har du bärbar dator vill du så klart ha trådlöst nätverk och det brukar finnas bra paket med router och trådlöst nätverkskort.

Till routern kan du ansluta upp till fyra datorer via kabel och i princip hur många som helst trådlöst.

En trådlös router med trådlöst nätverkskort till din bärbara dator brukar kosta från 700 kr och uppåt.

I routern är oftast en brandvägg inbyggd också.

Mvh // Johan

poike
0

Det står inget om hur man kommer åt modemets/routerns inställningar. #3 Jag har ADSL2+

Jag gissar att en del av krånglet kommer sig av att man i vanliga fall får ett antal dynamiska adresser hos Bredbandsbolaget. Men vi som är gamla Bostream-kunder får 1 fast adress.

Jag har tänkt koppla in en router med WLAN. Det löser väl problemet antar jag. Men jag är säker på att någonting kommer ställa till det. Hur kommer jag exempelvis åt routern, har inte den och datorn som jag ska använda för att komma åt routern samma fasta ip-nummer innan jag hunnit ställa om saken?

johan
0

#4: Routern kommer att få den fasta externa IP-adressen. De datorer som du kopplat till routern kommer att tilldelas interna IP-adresserm förmodligen i stil med 192.168.0.100, 192.168.0.101 etc.

För att komma åt routern och göra inställningar för den brukar man surfa till den på adressen http://192.168.0.1.

När du kopplat in routern måste du se till att dina datorer använder dynamisk tilldelning av IP-adresser (dhcp). Vanligtvis är de inställda på detta.

Om du tidigare ställt in en fast IP manuellt på din dator, behöver du kanske göra detta för routern också. Det kan du göra om du surfar till den. Du får läsa mer om detta i bruksanvisningen för routern.

Mvh // Johan

poike
0

Jag har nu kopplat in en router. Har kommit in i den och ställt in allt som ska ställas in. Har även ändrat så att datorerna tilldelas ip-adress dynamiskt. Allting ser ut som det ska och inga felmeddelanden syns. Men ändå blir det ingen kontakt med internet från datorerna.

Kopplingen är alltså: Bredbandsmodem->Router->Två datorer.

Kopplingen från Bredbandsmodem till routern går via LAN1-porten på bredbandsmodemet.

Från datorn pingade jag 192.168.0.1 och den statiska ip-adressen jag fått från bredbandsbolaget. Båda är ok.

Några förslag?

johan
0

Bredbandsmodemet bör vara kopplat till WAN-porten på routern. Datorerna kopplas till LAN1, 2, 3 etc.

Mvh // Johan

poike
0

#7 Japp så har jag kopplat det.

Saber
0

Då kan det vara firewall inställningar men det låter konstigt. Vad händer om du från en commandopromt skriver ping www.ifokus.se. Får du upp en ip-adress eller blir det unkown adress. Då kan det vara så att du inte hittar DNS servern på rätt sätt. Kolla om du har fast inskriven DNS på datorn och skriv in den på routern också. Sen använd automatisk tilldeling av DNS också.

poike
0

Kan meddela att allting nu fungerar Generad

När allt var rätt inställt så visade det sig att den nya routern var trasig, och därför bara fungerade sporadiskt.

Jag köpte istället en Netgear-router inklusive en USB-WLAN tidigare ikväll. Formidabel istallationsguide! Allting ihopkopplat och inställt på en halvtimme. Heja Netgear!

Niklas
0

Ja, NetGear gillar jag också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning