Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1746 ggr
guraknugen
0

Statistik för er som gillar Firefox…

Enligt PC för alla ska nu Firefox 3.5 vara världens mest använda webbläsare, om man ser till enskilda versioner av webbläsare.

Själv bryr jag mig inte så mycket vad som används mest, då jag ändå använder det som jag själv trivs med, om jag så skulle vara den ende användaren… Fast det är klart, är det bara jag som använder webbläsare X så lär jag snart tröttna, då ingen orkar bry sig om att uppdatera den…

Kaj
0

Såg i CS i går att Firefox var det program som hade flest säkerhetshål under 2009. Tvåa kom Adobe av något slag.

Säkert inget att oroa sig över om man har bra antivirusprogram och har dessa uppdaterade dock.

DesK
0

#1 Ett vettigt operativsystem som inte har några större problem med virus och annat skräp är väl annars det bästa sättet att undvika problem.

/Désirée

Kaj
0

Finns inte - alla operativsystem är kandidater för att få virus - numer även mobiltelefoner etc

Bogey
0

#3 Nu ska jag sticka huvudet i getingboet, men jag vill påstå att Microsofts säkerhetsmodell hittills inte fungerat full ut. Win7 har jag ingen koll på men fram till Vista har jag hyfsad kontroll.

Nu är jag medveten om att följande resonemang kanske inte håller fullt ut i alla situationer då det framförallt gäller hemanvändare och den grundkonfigurationen, men ett exempel ur verkligheten.

Vista, nytt spel för Windows, dottern som vanlig användare.
Kunde inte installera spelet från dotterns användare, vilket var helt ok eftersom tanken var att hon och ev. virus/trojaner hon drog in inte skulle köra med full behörighet. Installerar spelet från min användare och anger att det skall vara tillgängligt för ALLA användare.

Växlar tillbaka till dotterns användare och upptäcker till min fasa att hon inte har tillräckliga rättigheter för att köra spelet trots allt. Blir till slut tvungen att göra henne till admin för att kunna köra spelet och därmed var det lilla extra skyddet borta. Nu kommer säkert nån och säger att jag kan ändra behörigheterna för spelet så det kan funka ändå, och det stämmer säker men när födelsedagspelet ska igång så orkar man leta inställningar bara så länge, och det ska inte ens behövas.

Nu var detta Vista men jag har stött på liknande i XP och i tidigare versioner fanns inte ens alternativen.

Annat operativ jag har erfarenhet av har aldrig haft dessa problem, och då har jag ändå kört det i olika varianter sen -96. Installerade program för alla användare kan användas av alla användare utan att behöva modifiera behörighetsnivåer uppåt. Privata installationer av enstaka användare kan bara användas av denne och i båda fallen körs programmen och hela användarmiljön med den behörighet som användaren är tilldelad. Ev. virus eller trojan som denne drar in påverkar endast den användarens miljö och privata filer INTE hela systemet efterson endast administratörer har skrivrättigheter till systemet och gemensamma program.

Kanske har Win7 nått dit, men det vet jag inte.

Mobiltelefoner har samma dåliga säkerhetsmodell som Windows haft hittills, d.v.s. användare kör systemet med fulla rättigheter, så det är inte konstigt att virus får fäste även där.

Visst andra operativ är inte immuna, men det försök som gjorts har inte fått ordentligt fäste då koden nästan aldrig körs med fulla rättigheter i dessa till skillnad från hur det varit i Windows hittills.

För att ta Linux som exempel så må det fortfarande vara ovanligt på skrivbordet men som server så har LAMP (Linux, Apache, MySQL o PHP) installationer varit betydligt vanligare än WISA/WIMA (Windows, IIS, (Ms)SQL o ASP) och ändå har det oftare varit WISA som råkat illa ut.

Vill man bli så säker som möjligt mot intrång och annat elände så är det väl OpenBSD man skall köra på sin dator, och vill man vara 100% säker så är det bäst att inte slå på datorn alls.

Kaj
0

Jag sa aldrig att Windows var ett säkert OS jag bara kommenterade att ett virus skrivet för vilket OS som helst kan göra skada. Jag menade att om någon verkligen vill komma åt ett specifikt OS så kommer de att göra det förutsatt att den som skriver viruset har tillräcklig kunskap om det.

Alltså menade jag att inga OS kan göra anspråk på att vara "helt" virusskyddade. Visst finns det OS som är bättre på att hantera säkerheten än Windows men helt säkra är de inte var så säker.

Jag vill inte starta en debatt om vilket OS som är bäst för det har jag ingen synpunkt på så låt oss droppa denna tråd nu.

Glad

guraknugen
0

#5: Vill du droppa min fina tråd (som inte handlar om operativsystem) för att undvika en debatt? Droppa gärna debatten, men min tråd har ju aldrig varit avsedd att skapa debatt, i alla fall inte om operativsystem.

Eller så missuppfattade jag vad du menade med ”tråd”.

#4: Vill man vara helt säker så räcker det med att inte koppla upp sig samt att se till att man är ensam i rummet. Datorn kan man ha på och arbeta med internt, men lite tråkigt och inflexibelt blir det nog då…

Bogey
0

Jepp, droppar detta nu, fick bara en släng av skrivarinpiration :-)

guraknugen
0

För min del, i egenskap av trådskapare, spelar det ingen roll om man avviker från ämnet. Vill man återgå till ämnet är det ju bara att skriva och hoppas att någon hänger på. Men skapa en tråd kan ju vilken dåre som helst göra, så jag antar att någon annan bestämmer vad som får och inte får skrivas i trådarna.

På datorn jag sitter vid oftast, exempelvis just nu, har jag inte ens Firefox 3.5, men det beror bara på att jag kör med versionen från Ubuntu-förrådet, för närvarande och att jag kör en väldigt gammal Ubuntu-version (Ubuntu 8.10). Men på våra två Eee-PC kör vi Ubuntu 9.10 och därmed Firefox 3.5.6. Men jag använder den nästan aldrig; här är det Opera som gäller, både för mig och för min fru (som dock brukar använda Firefox på nyinstallerade datorer för att hon är för lat för att installera Opera eller andra nya program som hon inte är i superakut behov av).

På denna dator, med Firefox 3.0.16, tar det så lång tid att starta Firefox också, särskild när den ska kolla om de få tilläggsprogram jag har ska uppdateras och om datorn är nystartad, men på lilldatorn startar den snabbare än Opera, men då har jag inga tilläggsprogram alls så webbläsaren blir då inte speciellt användbar heller. Opera har ju allt jag behöver från start, inklusive en e-postklient, som jag behöver ett extra program för om jag enbart har Firefox.

Men å andra sidan har jag ju redan Evolution (e-post, kalender och allt vad det är) installerat, så egentligen behöver jag ju inte en extra e-postklient, men jag tycker ändå det är rätt smidigt med en inbyggd i Opera, för om jag klickar på en e-postlänk i Opera så öppnar sig ju Operas e-postklient och det är bara att börja skriva. Går ju fortare också än att vänta på att ett relativt stort program som Evolution ska startas upp (jag brukar inte ha det igång från start då jag sällan behöver programmet).

Vad man föredrar beror säkert i stor utsträckning på hur man jobbar. Jag känner mig ju oftast lite handikappad när jag inte har tillgång till Opera. Är ju van vid att få mycket gjort med få manövrer (knapptryckningar, musklick och så vidare).

Dock är ju inte Opera open source, men jag ser inte det som ett självändamål. Inget verkar vara direkt superhemligt med Opera. Ska man ändra i någon konfigurationsfil eller liknande är de ofta i vanligt textformat som går att förstå sig på och ändra i utan att man riskerar allt för mycket. Tycker man exempelvis inte om den svenska översättningen, är det inte särskilt svårt att ändra den. Det är en vanlig textfil även det, med nummer och motsvarande fraser. Bara att söka på ordet man inte gillade och ersätta det med något annat.

En rad i filen sv-lng kan exempelvis se ut så här:

1021730588="Hämtar data från %s…"

Vill man veta den engelska motsvarigheten är det bara att öppna motsvarande fil för engelska och söka efter ”1021730588”. Inga konstigheter alls.

Dock har man ju som vanlig användare inga rättigheter att ändra i filen, men det är ju inga problem att komma runt utan att tumma på säkerheten: Kopiera bara filen till en mapp som du har rättigheter till. Ändra rättigheterna på kopian, ändra innehållet i kopian och gärna dess namn också. Öppna Opera och välj språk genom att bläddra till din egen fil och välja den, starta eventuellt om Opera. Klart. Skulle något gå åt skogen är det enkelt åtgärdat: Välj bara den gamla filen igen.

Skulle det ha gått så mycket åt skogen att du inte längre kan använda Opera alls (knappast troligt), kopiera då ursprungsfilen till den plats där du har din egen fil, ta bort din egen fil och byt namn på den nya kopian till namnet på din egen nyss borttagna fil, starta Opera.

Originalöversättningen duger väl rätt så bra, men vissa saker stör jag mig på, exempelvis att ”send” har översatts till ”sänd”, vilket är ganska korkat eftersom man menar ”skicka”. Sänd är ju som bekant något annat, även om det låter som om det skulle betyda samma sak som ”send” (vilket det gör i vissa sammanhang, men skicka är en bättre översättning när det gäller åtminstone e-post).

Detta om Firefox 3.5… he he he… Okej, jag spårade ur som vanligt, sorry… Men det handlade LITE om Firefox i alla fall!