Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1277 ggr
Tom
0

Jag vill ha en slumpsida!

Jag har letat flera gånger efter en sida som slumpar fram en sida på internet. Men jag kan inte hitta någon. Alla som jag har hittat visar sig efter ett tag vara "slump" av ett visst antal sidor i en databas.

Det borde vara jätteenkelt att göra en sådan sida! Hjälp mig hitta en eller gör en åt mig, tack! ;-)

Tom

PS. Om du ändå är i farten och gör en slumpsida så kan du väl lägga in en koll som gör att den inte visar sidor som inte finns…

johan
0

Man kanske kan göra något som söker på ett slumpartat ord ur SAOL och använder Googles "jag har tur".. :)

Mvh // Johan

Tom
0

Ja, eller bara en slumpgenerator som genererar ett tal som ser ut som en ip-adress? Det borde vara enklare och inte begränsat till svenska sidor.

Men just det, jag kom på att det inte var så smart eftersom man troligen skulle få för många, för mig, obegripliga sidor. Din lösning är nog bättre men man kanske skulle kunna välja språk.

Tom

johan
0

Problemet med IP-adresser är att det är så många sajter som delar på samma IP-adress. Ofta så har allt som ligger på samma server samma IP-adress.

Mvh // Johan

Tom
0

Så det finns ingen numerisk kombination som är unik för varje sida? För mig skulle det iofs räcka med att man kom in på huvudsidorna.

Tom

johan
0

#4: För ett webbhotell skulle det bli väldigt konstigt dock…

Mvh // Johan

Tom
0

#4, Hmm… Konstigt att ingen har löst detta tidigare, eller hur?!

Jag tror att det är fler än jag som skulle vilja ha den här funktionen. Det skulle nog vara en bra reklamgimmick på en sida.

Tom

Citron
0

Stora problem. Ska du slumpa fram en sida måste du först ha någon form av arkiv med IP adresser. Du kan ju inte bara slumpa fram en IP adress då alla inte är webservrar. Domän-namn går heller inte slumpa fram eftersom alla inte är registrerade. Går det kanske få tag på NIC's arkiv över registrerade .se adresser? :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

mans
0

Hallå, det finns massor av såna här "tjänster" på nätet.

Här är en som slumpar ur Googles index:

http://bleb.org/random/ 

Dessutom finns det ett plugin till Firefox som heter nåt i stil med "stumble upon" som hjälper dig att komma till nya sajter inom områden du angett att du är intresserad av.

Tom
0

Måns, tack. Men jag tror att den tjänsten är likadan som de jag tidigare beskrev. Av tio försök fick jag upp samma sida två gånger och tre handlade om religiöst trams. Kanske hade jag extrem otur…

Tom

Tom
0

Efter ytterligare ett antal tryck verkar det vara en ganska slumpartad funktion i alla fall.

Jag undrar hur stor chansen är att man ska råka komma till samma sida två gånger inom loppet av tio tryckningar. Det borde ju finnas miljarder sidor att välja mellan.

Jag kanske ska spela på lotto? =)

Tom

AndersE
0

Det som slog mig var att det är så liten chans att komma till något som är det minsta intressant…

Fast den här var lite kul…

mans
0

Hur var det Steve Jobs sa när han introducerade den nya "slump"-funktionen i iTunes? "Random doesn't seem random enough"? :)