Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2196 ggr
Jalking
2009-12-31 17:26
0

Windows Media Player

Jag har version 11. Tycker inte alls om den!
Tidigare var jag ganska nöjd med WMP, men efter uppgradering blev den nästan oanvändbar för mig. Största problemet är tt jag inte har lyckats få kolumer för Artist, Album och Låtar att visas samtidigt. Det gick med tidigare versioner. Någon som har lyckats få till det. Utan detta visningsläge anser jag att programmet är nästan oanvändbart.

Dessutom verkar WMP ha en extremt korkad uppfattning om hur alfabetet ser ut. Det unkar bra fram till U. Sen följer en artist på W, sen några på V, efter det några till på W, sen V… Totalt 5 olika W och 4 V. Jag har testat att skriva in artistnamnen på nytt, men det gör ingen skillnad.

Skitprogrammet åker snart ut, men vad ska jag använda istället? Vad använder ni andra?
Ersättaren ska kunna importera databasen från WMP.

guraknugen
2009-12-31 19:13
0

Det där med V och W är väl samma sak som med telefonkatalogen. W är ju inte med i det svenska alfabetet (egentligen) eftersom det inte finns några svenska ord med W i (kanske finns nu, i och för sig, eftersom vi lånar in allt mer från Engelskan, ett språk som vi förr i tiden istället lånade ut ord till), så V och W betraktas ibland som samma bokstav. Jag gillar inte heller det. Det ser fult ut i text, tycker jag.

Har du kollat om den blandar ihop C och K också? Fast då måste den ju veta i vilka fall som C uttalas om K så det hade kanske varit lite väl avancerat för den typen av program.

Men i alla fall, jag skulle tro att Microsoft betraktar det där med V och W som en finess och inte som en bugg…

Men misströsta inte; det finns ju hur många spelare som helst att ladda ner och testa istället. Själv använder jag oftast SongBird men jag vet inte om den finns för Windows, jag tror att den gör det (det är ett Mozillaprojekt så det är högst troligt att flera operativsystem stöds). Men alla har vi olika krav, så den kanske inte alls passar dig.

guraknugen
2009-12-31 19:22
0

He he he… glöm SongBird… testade just. Den gör likadant… Dessutom struntar den i The, vilket jag dock tycker är bra i många fall, så ”The Blaha” hamnar bland B och inte bland T. Den verkar göra likadant med andra språk också; La Bamba hamnar bland B.

Funderar hur det fungerar med sortering på exempelvis Japanska. Hur sorterar den en låt som ”?????” (”Yuhi Wa Akaku”)? Kan man ju fundera på om man vill…

Jalking
2010-01-01 02:54
0

Blandningen av V och W är det mindre problemet. Det stora är det där med kolumner och dålig översikt. Tips om bättre program? Eller kanske en nedgradering till WMP 10 eller rent av 9? Var hittar jag i så fall en installationsfil som klarar det utan att jag först måste avinstallera 11 och därmed antagligen förlora databasen?

guraknugen
2010-01-01 11:28
0

SongBird har i alla fall inga problem med kolumner och dålig översikt, men om du inte vill förlora databasen lär du nog hålla dig till WMP, i värsta fall till den version du har nu.

MichaelE
2010-01-01 15:00
0

Blir ganska förvånad att inte Winamp nämns, den är snabbare än WMP och särskiljer V och W (de kommer efter varandra). Det går att visa kolumner mellan Artist/Album/titlar/genre you name it. Riktigt bra program tycker jag samt att den läser alla tänkbara ljudformat.

guraknugen
2010-01-01 18:44
0

#5: Kanske beror på att ingen som använder Windows hittills har svarat (det är väl faktiskt bara jag som svarat så här långt, förutom du)… Jag har bara nämnt en och den ska fungera på flera operativsystem, däribland Windows (tror jag). WinAmp känner jag visserligen till, men det var så länge sedan jag använde den att jag inte ens var säker på att den fortfarande existerar… och på den tiden jag använde den var den inte så mycket att hänga i granen heller.

Alla mediespelare jag känner till spelar alla format man har installerade i operativsystemet. Undantaget som jag känner till är väl i så fall VLC, som möjligen spelar några format vare sig man installerat dem i operativsystemet eller ej, plus att den givetvis spelar dem man har installerat också.

pentsium
2010-01-01 19:07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder winamp av denna anledningen:

MichaelE
2010-01-02 13:16
0

#6 WinAmp klarar av ca 10 st fler ljudformat än WMP samt att den tar mindre kraft av datorn (beroende på vilket skal man använder)