Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2113 ggr
Kefa
0

Formaterat fel

En vän skulle fixa burken under helgerna. Problemet är att han råkade radera dotterns alla foton, musik osv. Så glädjen är en bristvara just nu ;) Han har formaterat och gjort en ominstallation på fel partition, är det någon som vet råd??

guraknugen
0

Bara att ta sin säkerhetskopia, den som man gör dagligen och i synnerhet före större operationer på datorn, och kopiera tillbaka filerna igen.

Har hela partitionen formaterats och man inte har någon säkerhetskopia (men det är klart att man har, eller…?) så är det nog kört, om inte någon form av snabbformatering gjorts. Då kanske man kan ha lite tur med något filåterställningsprogram, men därom är jag inte helt säker.

Skulle det visa sig vara kört så kanske man lär sig sin läxa och gör dagliga säkerhetskopior i framtiden, så risken att det händer igen är minimal.

Bogey
0

Det finns flera ganska duktiga program för att återskapa raderade filer, även formaterade diskar, men har man redan installerat över med annat så är det tyvärr ganska kört.

Men du kan ju alltid prova ResquePro

Eller om du hittar nått på den här sidan med länkar till flera olika program.

Kefa
0

Tack snälla:

Visst är den formaterad utan säk ;) Och visst är det en jätteläxa :)

signemo
0

Jag tror man fixa det. Men det kräver nog ett specialprogram. Jag tror min man brukar kunna fixa det i företaget.. Men jag kan inte fråga just nu vad programmet heter som de använder. Men kolla annars med ett företag som har service på datorer.

Var rädda om varandra

pentsium
0

Recurva är helt gratis och fungerar bra.

guraknugen
0

Det finns allt från gratisprogram som kan fixa vissa sådana saker till företag som inriktat sig på att rädda folks hårddiskar, även brandskadade och liknande, men då får det vara verkligt värdefull information man hade på sin disk, för de är svindyra, i alla fall för en vanlig privatperson som måste arbeta för att ha råd med hyran…

Själv lyckades jag i höstas rädda några videofilmer som jag råkade radera av misstag. Paradoxalt nog raderade jag dem genom att göra en säkerhetskopia. Körde programmet (som för övrigt bara är ett skript jag själv skrivit ihop) i ett läge som innebär att den tar bort filer från säkerhetskopian som inte finns på originaldisken, men eftersom filerna hamnade på säkerhetskopian via en annan dator så raderades de av mitt skript… ha ha ha… Jo, det var ju lagom roligt…

Och givetvis hade jag raderat klippen från både kameran och den andra datorn…

Så det var bara att leta räddningsprogram på nätet och rädda det som räddas kunde. Lyckades nog rädda ca 80%, skulle jag gissa på, och givetvis var inte min favoritfilm med bland de 80 procenten…

Av det lärde jag mig att inte radera filmer från kameran innan jag verkligen verifierat att jag har dem BÅDE på datorn OCH på säkerhetskopian…

Kommer märkligt nog inte ihåg vad programmet hette som rädda mina filmer, men namnet antydde  att programmet ”karvade” filerna från hårddisken… Textbaserat var det också och lite halvkrångligt att använda, men då blir man desto gladare när man lyckas. Spelar kanske ingen roll vad det hette heller, för jag tror inte det fanns för Windows ändå.

Tog just en titt i maskinen och hittade programmet… det heter ”Scalpel” och presenteras som ”A Frugal, High Performance File Carver”… så nu vet jag vad jag fick karvandet ifrån…

På den tiden jag hade Windows testade jag några program, men vad jag minns var de ofta inriktade på ett visst filsystem, märkligt nog. Har för mig det fanns något som hette något i stil med ”getmydataback” eller möjligen ”getyourdataback”. En sökning på exempelvis ”file recovery” eller liknande kanske kan ge en och annan träff, kan jag tänka mig.