Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1301 ggr
hulahula
0

hjälp mig! datorn krånglar.... igen

Min stationära dator startar inte. Ibland kan den starta om man sitter och startar om den jätte många ggr. och då hänger den sig sen efter en liten stund ändå. Men oftast kommer det upp texten: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.
Jag har läst på lite länkar men jag hittar inte riktigt det jag söker, massor skriver om att man ska gå in på BIOS och jag har varit inne där och kollat. Men jag vågar inte ändra massa inställningar om det kan leda till att alla mina grejer på datorn kan gå förstörda!
Men jag har varit inne på nåt som hette boot priority eller ngt liknande, överst på den listan stod det: floppy group. Och lite nedanför stod det något med floppy (not installed) Kan det vara det som är felet?
Skulle var mkt tanksam om någon kunde hjälpa mej så fort som möjligt. Glad

cream
0

Hej!

Tycker det låter som det är din hårddisk som krånglar. Inställningarna i BIOS är antagligen rätt - om den startar ibland. Möjligen kan en omformatering + ominstallation hjälpa men troligtvis (då felet verkar slumpmässigt) rör det sig om någon typ av hårdvarufel. Jag skulle testa formattera om hårddisken (notera att allt du ev. har lagrat på hårddisken försvinner) och intallera om windows. Går /hjälper det inte skulle jag testa med en ny / annan hårddisk.

Vågar du öppna datorn så kolla så att alla sladdar (speciellt matningssladden) till hårddisken sitter i ordentligt. Testa gärna flytta datakabeln till en annan port på moderkortet om det är en S-ATA disk, eller prova med annan datakabel. Har du fler lediga matningskablar från nätaggregatet kan du även testa med en annan sån om kontakten skulle vara glapp.

hulahula
0

Saken är att denna hårddisken som vi har nu är ny, den har vi bara haft i några veckor. :( Och den har funkat fram till nu.
Man får väl testa att formatera om den, den gjorde vi på vår gamla med det funkade inte speciellt länge, tyvärr.
Så det kan vara sladdarna som krånglar med, då får man kolla om det är det som är felet. Men verkar det inte väldigt konstigt ätt våran förra hårddisk blev så här med?

Tack för svaren :D

guraknugen
0

Jo, men konstiga saker händer ibland.

Har ett kul exempel på det:

På mitt gamla jobb, där jag och några kollegor oftast sysselsatte oss med att testköra de produkter vi tillverkar innan de ska skickas till kunderna, var det en kollega som provkörde en apparat som visade helt fel värden (det finns ett litet instrument, vi kan kalla det en mätare, som ska visa rätt helt enkelt, för att göra en lång historia kort och slippa onödiga detaljer). Mätaren visade fel och han började felsöka på kretskort och greja. Han hittade inget fel och bytte då mätaren. Exakt samma fel kvarstod och han fortsatte att felsöka men kom inte fram till något, utan bytte mätaren mot en tredje mätare. Exakt samma fel fortfarande…

Det visade sig att det fanns tre mätare som hade exakt samma fel, och han råkade välja alla tre i följd… Där gick många timmar till felsökning och huvudkliande kan jag säga…

Men att det är fel på ett moderkort och de sätter dit ett nytt som har exakt samma fel känns ju ännu mindre sannolikt, så jag tror ändå det är dags att börja felsöka någon annanstans än på moderkortet.

hulahula
0

Hehe.. det är nog välidgt osannorligt att det händer många gånger Flört. Men det känns ju som det inte borde vara hårddisken, eller jag brukar ju ha otur så det kan ju hända då att jag har fått en till som inte funkar Tungan ute hehe

Vet ni inget annat som kan vara sönder när det händer så?