Formelhjälp i Excel
Jag har tre kolumner, A, B och C.
I A är det länder inskrivna, i B summor och i C JA eller NEJ.
Nu vill jag räkna ut summorna i B med dubbla villkor, dvs både för ett visst land (låt oss säga SVERIGE) och "JA" i C-kolumnen, och det är inga problem - det har jag löst.
Däremot vill jag även veta hur många procent av posterna med ett visst land som har "JA" i C-kolumnen, och eftersom att det inte är ett siffervärde får jag inte riktigt rätt på det.
Någon som löser formeln? Har försökt lite olika varianter med nästlade formler med summa.om() och antal.om() men får inte rätt på det ändå. Hittar ingen annan formel som kan vara till hjälp, men det finns säkert eller så är jag bara för trött. :o)
mvh Martin
Är samma länder alltså med fler än en gång?
Typ:
Sverige 47 Nej
Danmark 13 Ja
Sverige 843 Ja
och så vidare?
Formeln som du nämner att du redan fixat, hur ser den ut?
Antagligen är det inte detta du frågar efter eftersom det verkar lite för enkelt, men så här löste jag det som jag tolkade som din fråga, som sagt kanske inte den lösning du är ute efter:
A1:C1 ? Rubriker: Land, Summa, Status
A2:A101 ? Länder
B2:N101 ? Summor (jag slumpade lite tal där med SLUMP.MELLAN(243;947) eller hur jag nu skrev.
B2:101 ? Ja respektive nej, även där slumpade jag, tror jag skrev något i stil med =OM(SLUMP.MELLAN(0;1)=1;"JA";"NEJ").
Använde sedan klistra in special för att fästa de uträknade slumpvärdena permanent.
E1 ? Rubriken Land
F1 ? Rubriken Status
E2 ? Sverige
F2 ? JA
G2 ? =DSUMMA(A1:C101;2;E1:F2)
H2 ? =DANTAL(A1:C101;;E1:F2)
G2 innehåller då summan av alla rader i B-kolumnen där raden i A-kolumnen innehåller Sverige och raden i C-kolumnen innehåller JA.
H2 innehåller antalet poster som uppfyller samma kriterier. Även följande alternativ fungerade för mig i H2:
=DANTAL(A1:C101;0;E1:F2)
=DANTAL(A1:C101;2;E1:F2)
Har inte Excel så jag gjorde min lösning i OpenOffice.org Calc, men det ska vara samma skrivsätt i dem (av kompatibilitetsskäl). Det som kan skilja är nog huruvida alla de tre formlerna jag angav som möjliga fungerar även i Excel, men någon av dem borde ju det, tror jag.
Hm… procent sa du ju… Då får vi gå vidare lite här… Återkommer strax…
Okej, tänkt färdigt:
H2 ? =DANTAL(A1:C101;;E1:F2)/DANTAL(A1:C101;;E1:E2)%
(eller skippa %-tecknet i formeln och formatera cellen som procent istället)
Var det så du menade?
#0: Om du löste första delen (motsvarande G2 i min lösning) utan att använda DSUMMA skulle jag gärna vilja veta hur, för det har jag funderat på nu ett tag utan att komma på någon vettig lösning.
Min lösning bygger ju på att det räcker med att se resultatet för ett land och en status åt gången, men om man kommer på hur man gör detta utan DSUMMA så borde man kunna få fram all statistik på en gång. För att åstadkomma det var jag tvungen att använda den något osmidigare lösningen att gå via Datapiloten i OpenOffice.org Calc, vilken jag tror motsvaras av Pivottabellguiden i någon gammal (och möjligtvis nyare, det har jag ingen aning om) version av Excel.
Hm… gick du och dog eller nåt?