Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 6438 ggr
Lena69
46

Radera dokument i Excel

Hur sjutton gör jag för att ta bort ett dokument i Excel? Jag hittar bara hur man kan ta bort celler, men jag vill ta bort hela dokumentet!

NÅgon som vet?

Kaj
0

Att ta bort dokumentet gör du från filhanteraren (utforskaren). Markera filen och tryck på delete knappen.

Om du däremot menade att rensa all information i mexcelbladet så markerar du den lilla tomma fyrkanten högst upp i bladet mellan kolumn A och rad 1. Då markeras hela dokumentet och du kan trycka på delete knappen så blir hela dokumentet tomt. Men det finns kvar på disken så vill du radera hela dokumentet från disken gör du som jag skrev ovan

Lena69
0

Nej, några dokument ska vara kvar, men jag hade fått några dubbla eftersom jag hade sparat på USB-minnet och sedan råkat lägga in det i Excel igen från minnet. Jag gjorde som du föreslog, tog bort filen(till papperskorgen), men då försvann det från dokument, men låg kvar när jag öppnade Excel. Konstigt. Man kan inte ta bort det direkt från Excelprogrammet?

Lena69
0

Nej, men nu ser jag att det inte går att öppna dokumentet, däremot ligger "namnet" kvar i listan. Frågan nu är hur man får bort det då?

Tack för hjälpen så här långt!

Kaj
1

Aha, du menar att dokumenten syns i listan över senaste använda dokument från arkivmenyn i Excel.

För att få bort dem där så gör du på följande sätt. (du kan inte ta bort enstaka dokument från listan utan du kan bara rensa upp alla)

Om du har excel 2003 eller tidigare:

1. Starta Excel
  2. Gå till Verktygsmenyn och välj Alternativ
  3. Välj fliken Allmänt
  4. Bocka ur valet Lista med senaste använda filer
  5. Tryck OK
  6. Nu är alla filer du jobbat med borta från arkivmenyn
  7. Vill du återställa att nya filer skall visas där igen upprepar du steg 1-5 men bockar nu för Lista med senaste använda filer igen (dina gamla filer dyker inte upp då utan bara de nya du börjar jobba med efter att du slagit på funktionen Lista med senaste använda filer igen.

Om du har Excel 2007 eller senare:

1. Klicka på Office knappen och välj Excel options
  2. Välj tabben Avancerat
  3. Scrolla ner till Display (visa på svenska tror jag den heter)
  4. Ange 0Visa så här många tidigare dokument
  5. Upprepa 1-4 om du vill visa nya dokument igen

Den lista du ser i arkivmenyn visar de senaste dokumenten du har öppnat i excel. Om den är satt till ex 4 så visas enbart de fyra senaste. Så om du öppnar ett femte dokument försvinner det äldsta och de fyra senaste visas. På så sätt "rensas" listan med tiden upp så du bara ser dina senaste dokument och inget mer. Du blir alltså av med dubbletter från USB stickan om du öppnar några nya dokument från din hårddisk utan att behöva genomföra stegen jag skrev om här ovan.

Lena69
0

Ja, nu blev jag av med dubletterna! Suveränt, jag tackar så hemskt mycket för att du orkat svara på mina korkade frågor. Det är hopplöst när man kan för lite, men man lär sig lite i taget.

Ha en bra dag!

guraknugen
0

#5: Nu var det fruktansvärt länge sedan jag använde just Excel, men det brukar fungera på ungefär samma sätt i de flesta program: Om man tar bort filen fysiskt från hårddisken (eller vad man nu sparat filen på, jag förutsätter hårddisk i resten av detta inlägg) syns den ofta fortfarande på listan över senaste öppnade dokument. Dock går det inte längre att öppna dokumentet eftersom det inte längre finns.

Så egentligen är det bara en kosmetisk fråga. Det gör inget att de fortfarande är listade, såvida du inte bara helt enkelt stör dig på det…

Man lägger inte in dokument i ”Excelprogrammet” (eller ”kalkylprogrammet Excel”). Dokumenten finns på din hårddisk. Man använder ett program för att öppna dem, exempelvis Excel. Många dokument och filer kan öppnas av många olika program och så vidare.

Nu blev det säkert ännu mer förvirrande.

[Beavis]
0

Vill du bara radera en sida i Excel (bok) säter du markören över fliknamnet (boknamnet) högerklickar och väljer radera….

På det viset får du bort dubletter som du kanske importerat in i .xls filen.