Operativsystemsångest.
Installerade Windows Vista för ett par dagar sedan på min nya dator. Har använt XP tidigare så blev en spännande upplevelse.
Lite väl spännande upplevelse dock, är inte alls nöjd med Vista utan letar mig nu vidare.
Windows 7 är ju självklart ett alternativ värt att fundera över. Men jag dras mer och mer mot Linux. Inte använt Linux på 7-8 år, så är ju ovan vid det nu. Den dist jag använde då var Red Hat och den var jag då väldigt nöjd med.
Men jag gillar att spela datorspel, och där har ju Linux ett stort minus. Visst, det fungerar ju med wine eller vad det heter, men inte utan problem..
Jag vet inte vad jag ska satsa på helt enkelt. Nån som har nån idé?
Tips på Linux dist?
Red Hat vs. windows 7?

Dualboota linux och windows 7, Guraknugen kommer snart med ett långt inlägg…
Jo, hade faktiskt änkt på det som ett alternativ. Men känns lite jobbigt..
Jag skulle rekommendera Ubuntu- eller Kubuntu-Linux beroende på vilket användargränssnitt du föredrar.
Steget XP -> Ubuntu/Kubuntu är nuförtiden, i mitt tycke, inte större än XP -> Vista/W7
Köpte nyligen själv en Lenovo NetBook med XP, men kör numera Ubuntu på den. Allt fungerar klockrent, enda mickel jag har haft var det trådlösa nätverkskortet som jag inte fick att fungera med de rekommenderade drivrutinerna.
Problemet löstes enkelt genom att installera NdisWrapper som gör det möjligt att använda Windows drivrutiner för nätverks-kort/kretsar.
Naturligtvis finns ju flera andra Linux-distributioner som fungerar lika bra. Själv har jag en förkärlek för Debian GNU/Linux men sen finns RedHats gratisversion Fedora, Suse, Mandriva m.fl.
#1: Vet inte riktigt varför jag skulle komma med ett långt inlägg, men ett kort och meningslöst (som alla mina andra inlägg) kan jag väl bidra med:
Eftersom jag inte spelar så mycket själv, och framför allt inte bryr mig om huruvida de spel jag trots allt spelar är de senaste eller ej, har jag inga som helst tips, utöver dual-boot. Wine har jag testat och använder lite då och då och det brukar fungera till min stora förvåning, men jag har ju inte testat några spel i Wine. Det finns annars kommersiella alternativ till Wine för Linux, men jag kommer inte ihåg vad de heter.
Sedan har vi ju givetvis alternativet att köra ett operativsystem virtuellt ”inuti” ett annat, exempelvis om du installerar Ubuntu så kan du köra Windows och Ubuntu samtidigt. Tvärt om går också.
Själv gillar jag inte spel som kräver att man måste hålla på längre tid för att slå sitt gamla rekord. Det blir sån grym anti-klimax då när man väl slår sitt rekord: ”Ånej, nu måste jag spela ÄNNU längre för att kunna slå detta rekordet…”. Så det blir mest typ bilspel för min del, helst att man bara kör ett enda varv på en relativt kort bana. När det blivit för svårt att slå rekordet, väljer man en annan bana och börjar från början… Eller så väljer man en annan bil och kör samma bana… ha ha ha… Spelar för tillfället just ett bilspel lite då och då, kanske 20 minuter på en dag, sedan vill man göra något roligare, typ spela gitarr eller trummor eller så (utan dator inblandad).
Spelet jag spelar behöver jag inte Wine till, då det är ett rent Linux-spel, så sådana finns också om än inte så många och kanske inte med den häftigaste grafiken, men det vet jag inte eftersom jag inte har något att jämföra med… men bilen jag valde såg i alla fall ut som en riktigt Peugeot 406; jag har en själv nämligen, men otrimmad och utan fjantiga fartränder…
Synd att man inte kan välja vanliga otrimmade standardbilar (typ Fiat 131S kombi 1976 eller Citroën C5 Tourer 2005, eller vad man nu vill köra skiten ur). Rallybilar, F1-bilar och liknande är ju astråkigt. Tycker jag alltså, men jag räknar med att ingen håller med mig om detta heller.
Hm… det blev inte riktigt som jag lovade ovan. Inlägget blev inte kort, men väl meningslöst, så jag höll löftet lite i alla fall.
Och visst ja, kanske ska svara på frågan också…
Gillar du Red Hat kanske du ska prova med Fedora, disten som kännetecknas av att vara först med det senaste, så att säga. Fräschast, men därför inte mest stabil.
Annars är Mandriva rätt så trevlig, för den som gillar KDE. Har dock själv bara testat Gnome-versionen och den var rätt trevlig den också. Välj Mandriva Linux One och inte Mandriva Linux Free om du vill ha både öppen programvara och proprietär sådan som standard. Tror Flash och Java är förinstallerad på den också, i motsats till Free-versionen, där du måste installera dessa och diverse ljud- och video-kodekar själv (vilket dock är väldigt enkelt).
OpenSuse är väl den KDE-dist som anses vara den bästa just nu.
Gnome-nissar väljer med fördel Linux Mint, som från början byggde på Ubuntu som i sin tur bygger på Debian. Ska man installera program på dessa är det DEB-paket man ska leta efter (om man inte vill kompilera själv). När det gäller de jag räknade upp tidigare är det RPM som gäller. Eller hur var det i OpenSuse nu igen? Den har jag inte använt så mycket, så där kan jag vara ute och cykla lite.
I alla fall, vill man ha så mycket färdiginstallerat från början som möjligt och man vill ha en dist som bygger på Debian, så är Linux Mint att rekommendera framför Ubuntu. Flash, Java, kodekar och annat är redan förinstallerat och ska bara fungera ”out of the box”. Men du verkar ju hållit på med Linux tidigare, så jag tror inte det blir några problem för dig att installera det som behövs, om du så skulle hitta en helt ”naken” dist…
Jaha, nu blev det visst ännu längre och alla har därmed fått sina fördomar bekräftade. Känns trevligt att man kan bidraga till folks välbefinnande i form av känslan av att kunna säga ”vad var det jag sa”.
Glömde att skriva det jag egentligen skulle:
Man behöver inte ha ångest om man vill installera en Linux-dist, för att man inte kan bestämma sig för vilken man vill ha. Bara att ladda hem några ISO-filer avsedda för att skapa en Live-skiva och ett program som heter UNetBootin (tror det finns för Windows också). Med hjälp av programmet och ISO-filen gör du en bootbar USB-sticka. Är ISO-filen inte en Live-version och du har en USB-sticka till, kan du med hjälp av den första stickan installera operativsystemet på den andra och testa lite. Detta har jag dock inte provat själv, men det borde gå i teorin i alla fall…
Undvik dock att skapa någon Swap-partition, då en sådan förmodligen förkortar livslängden på din USB-sticka en hel del. De flesta Linux-distar använder ganska lite minne och behöver sällan swappa över huvud taget. Kör själv Ubuntu 9.10 på en liten Eee PC med bara 1 GiB internminne och utan swap-partition (okej, det heter väl egentligen växlingspartition på svenska, tror jag) och det har aldrig varit några problem.
Så i alla fall. på detta sätt kan du enkelt testa olilka distar och kanske till sist hitta någon som passar just dig.
Är du nybörjare är väl dock de största att rekommendera, då det finns ganska välbefolkade forum och epostlistor, i alla fall på engelska, för dessa. Väljer man någon liten anonym dist är risken stor att man ställer sin fråga rakt ut i tomma intet…
Tack för svaren!
Planerar att installera på min andra dator först så kan jag testa lite på den och se vad jag gillar bäst, men fortfarande ha denna dator som helfungerande.
Linux Mint har faktiskt passerat mina tankar ett par ggr, verkar vara en smidig och välfungerande dist. Ska nog kolla upp mer om den.
Samma sak med Ubuntu och Kubuntu, är det bara att den ena har KDE och andra Gnome som är skillnaden?
Jag spelar gärna nya och grafikkrävande spel, därför jag skaffade ny dator, och därför känns det viktigt att det finns stöd för dom. Vill ju gärna att de flyter på.. Jag har mest hört dåliga erfvarenheter av wine, vilket har avskräckt mig lite.
Men det känns som jag fått svar på lite funderingar nu i alla fall, ska googla lite mer och se vvad jag hittar. :)
Kan rekommendera dig att kika in på linuxportalen.se där hittar du mycket matnyttigt att läsa.
Här hemma kör vi alla med OpenSuse och är mycket nöjda med den och ingen, varken vi gamlingar, eller våra ungdomar vill använda windows, det är alldeles för krångligt, instabilt och osäkert.
/Désirée
#6: Precis so du säger så är största skillnaden mellan Ubuntu och Kubuntu skrivbordsmiljön (Gnome respektive KDE). Dock verkar det som att Canonical (företaget bakom Ubuntu) nästan inte lägger ner något krut alls på Kubuntu, till mångas förtret, så vill man ha KDE brukar man rekommendera OpenSuse eller Mandriva. Finns fler givetvis.
Enligt tidningen Linux Format så ska tydligen nyaste Mandriva vara den mest användarvänliga disten just nu. Själv körde jag Mandriva förra året, dock Gnome-versionen, på min Eee PC, men jag saknade vissa grejer från Ubuntu som inte fanns i Mandrivas standardförråd och jag fann det enklare att ha samma dist på alla datorer, så det blev Ubuntu på den med till sist. Men jag gillade Mandriva när jag hade det.
På en äldre dator brukar man rekommendera en simplare skrivbordsmiljö, exempelvis Xfce eller Lxde, men personligen har jag inte funnit det nödvändigt. Gnome funkar utmärkt även på en halvseg Eee PC 900 (900 MHz, 1 GiB), och då kör jag ändå Compiz Fusion (skrivbordseffekter) med diverse 3D-effekter. Kan se lite ryckigt ut om man använder standardvärden, men lite fipplande så ser det mjukt och smidigt ut.
Många av effekterna är bara onödigt ögongodis, men det finns ett antal effekter som åtminstone jag tycker gör arbetet lättare, exempelvis när man ska växla mellan olika skrivbordsytor (16 stycken i mitt fall, men upp till 1024 är möjligt, om än inte särskilt praktiskt) och liknande.
7: Ska kika där, tack för tipset. :)
8: Jag gillar ju Gnome, så isf kör jag nog på Ubuntu, verkar på det du skriver att det uppdateras oftare också.
Onödigt ögongodis är iofs min grej, så sånt skulle jag inte ta bort. :)
#9: Jo, det kommer uppdateringar nästan varje dag, eller i alla fall flera gånger i veckan. Linux Mint använder samma förråd som Ubuntu (förutom sina egna) så jag antar det kommer uppdateringar till den ungefär lika ofta.
Lite lustigt tycker jag att det är att ögongodiset, som heter Compiz Fusion, visserligen är förinstallerat i Ubuntu, men INTE något program för att ändra inställningarna.
Det finns flera olika. Själv använder jag en som heter ”ccsm”. Bara att söka på ”compizconfig” i exempelvis [System ? Administration ? Pakethanteraren Synaptic], markera för installation och sedan verkställ. ”Ccsm” står för Compiz Config Settings Manager, om någon undrar.
Vill man inte dra igång Synaptic går det snabbare att installera via en terminal istället:
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Ser långt ut, men TAB-tangenten hjälper dig att stava rätt genom att expandera texten (om bara ett alternativ finns) eller ge förslag på tillgängliga alternativ (tryck på TAB två gånger).
Och visst ja, den som gillar ögongodis kanske inte ska nöja sig med enbart Compiz Fusion. Prova också Emerald så kan du skräddarsy dina fönsterlister med mera.