På jakt efter laptop
Hej!
Jag har räknat pengarna jag fick i julklapp och kommit fram till att det äntligen är bra tid att skaffa en ny laptop. Men det här med om en dator passar mig eller inte har jag ingen koll på. Därför skulle jag behöva lite hjälp.
Det jag önskar:
- Trådlöst internet
- Portabel, dvs lätt/liten
- Mycket utrymme
- Mycket minne också
- Paint och word, liknande program
- En snabb dator(inte så lätt "överarbetad")!
Den ska främst användas till skolarbete, att surfa på internet och att lagra bilder på. Finns det något mer som kan vara bra att ha då?
Priset ska ligga runt 4000-5000kr. Max 5500kr ca.
Någon som vet vad för dator som passar mig? :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
För de pengarna kan du få tag på väldigt mycket dator, om du köper begagnad på till exempel Tradera. Då behöver du dock hjälp av någon som vet en hel del om datorer. Tänk också på att det numera finns bra och lättanvända alternativprogram och operativsystem som är gratis. Du kan alltså tjäna in många tusenlappar genom att välja gratisalternativen.
Detta var inget tips på någon specifik dator, men ett tips på hur du kan tänka innan du köper din dator. Lycka till! 
/Désirée
#0 Rekommenderar den här!
#2 Personligen är jag lite allergisk mot Celeron-processorn. Säkert överspelat sen länge men det sitter fortfarande i.
Hoppa på en kampanjdator som t.ex. denna Lenovo
Kraftfullare processor, mer minne och större hårddisk samt betydligt bättre grafikkretsar för en ganska modest extrapeng, jämfört med Acer-datorn i ovanstående förslag.
Måste den vara liten och lätt så kanske denna kan vara nått. Dock tappar man en del prestanda trots att det är ungefär samma peng vi talar om.
Jag kan dessutom instämma i #1. Måste det t.ex. vara Microsoft Office, Photoshop etc. Går det inte lika bra med de fria varianterna Openoffice, Gimp osv.?
F.ö. ingår Paint i nästan alla Windowsversioner. I.a.f. fram t.o.m. Vista vad jag vet.
#3 Den modellen har ofta problem med fläkten, enligt recensioner och forum, och den har inte trådlöst N-. Så därför valde jag att inte rekommendera den. Men vad man till slut väljer bland alla hundratals datorer är så klart en personlig smaksak, liksom allt annat i livet.