cd repig på undersidan, hel på ovansidan.
Hur fixar man till så datorn klarar av att läsa filerna på den?

Claes Ohlsson har en CD reparationskit för 249 kr
Vet dock inte om den samtidigt tar bort all information på skivan
Bra länk #1! Dock funderar jag på om själva hållaren som man lägger skivan i inkluderas där för det syns ingen sån på bilden. MEn vad vet jag =)
Appropå om informationen nollas bort eller ej… informationen ligger kvar på skivan då den lagras ej på undersidan av skivan utan i "folien" ovanpå. Därför ska man vara försiktig med ovansidan i större utsträckning än underisdan.
iom min osäkerhet så letade jag runt o hittade har ett alternativ på två ställen dock båda är samma produkt:
195 kr
311 kr
http://www.mycom.se/product_info.php?cPath=30001308_56_157&products_id=56145
/Fridaybrew
Jag testade precis med tandkräm den kan läsa in skivan nu (den snurrar inte och säger att den är oläsbar) Men kan inte föra över filerna nu, det står rätt storlek och alla mappar finns.
Ska man testa att köpa en sådan där repfixare också?
klassiska tandkrämstricket, hoppas det inte var whitening eller ngt annan tandkräm med "korn". Banan är ett annat knep om du nu är villig att göra hemmafixarkurer =)
Endel av mig blir väldigt nyfiken på vad denna cd innehåller *lol*.
200-300 kr kan det vara värt att ha ngt som kan laga repor på korrekt sätt.
Själv så när jag bränner ut lite backups så gör jag det i dubbla kopior en som bara arkiveras för att inte röras och en som används. Med tanke på priset på skivor så är det billigare att göra så än att köpa reperationskit. Jag har haft tur att de få ggr som en skiva fallerat så har kopian fungerat och jag kan genast bränna ytterligare en arkivkopia.
Sen att man typ aldrig återgår till sina arkiv är en annan femma lol, har med facit i hand brännt ut för mkt skit i mina dagar lol =)
Lycka till med din skiva oavsett innehåll =)
Har du en microfiberduk hemma så kan du testa med den.
/Fridaybrew
Antar att du pratar om CD-R/RW, vilket jag inte vet så mycket om, men när det gäller ”vanlig” CD ligger informationen i själv plasten i form av gropar på skivans ovansida. Ovanpå groparna ligger ett tunt lager av aluminium (eller annat material i vissa fall). Aluminiumskiktet är enbart till för att lasern ska ha något att reflektera emot.
Ovanpå aluminiumskiktet finns ett lager lack som härdar med UV-ljus (tar några enstaka sekunder) och ovanpå det skivans tryck. Lacken läggs på för att aluminiumskiktet inte ska hinna oxidera innan skivorna hunnit tryckas på tryckeriet.
Jobbade ett kort tag som CD/DVD-replikerare på ett sådant ställe (finns bara ett kvar i Sverige nu, vad jag vet) och vi hade ju tryckeriet i rummet bredvid där skivorna pressades, men beroende på orderstorlekar och annat kunde det ju ibland hända att skivor som just replikerats inte trycks förrän dagen därpå eller så. Utan lacken hade skivorna då varit förstörda.
Men som sagt, jag vet inte hur det fungerar med CD-R/RW, men förmodligen på något liknande sätt.
Med DVD är det lite annorlunda. Då använder man ingen lack, däremot lim. Två tunna plastskivor pressas samtidigt i var sin maskin. Dessa matas in i en maskin som limmar ihop dessa med varandra. Informationen ligger då i mitten av den färdiga skivan. Använder man två lager, så är det bara limmet som skiljer lagren från varandra, så det är viktigt att man får rätt tjocklek på limmet. Limmet fungerar på samma sätt som lacken: Det härdar nästan ögonblickligen när man belyser det med UV-ljus.
Normalt poppar det ut en färdig CD eller DVD lite oftare än var fjärde sekund i varje maskin som är igång.
Vet inte om denna information är användbar; de flesta har väl kanske en någorlunda korrekt uppfattning om var informationen ligger på en CD.
Nepp det var vanlig vit tandkräm, stod varning för blekande och menthol.
Det är låtar som jag spelade in när jag var liten i skolan. (spelade fiol, finns bara 2 inspelningar ett på kassett och denna på cd). Sedan finns det låtar som aldrig är släppta med Zoda PoP (om någon ens minns dem). Så den är rätt värdefull för mig.
Gjorde dubbla kopior och hade flera i förådet, de var fuktskadade, men det skedde innan under en flytt när det ösregnade.
Jag har köpt 100 tomma skivor för en vecka sedan och tänkte försöka göra backupp på allt som överlevt.
Jag testar ett program som heter "Boomerang Data Recovery Suite" hoppas på det fungerar. Om inte ska jag testa microfiberduk och sist banan. Om man testar med banan, det borde väl gå bra att tvätta av med vatten och såpa/diskmedel istället för fönsterputs?
Tack för att du stillade min nyfikenhet =)
Tycker i detta fallet att det kan vara värt att skicka in skivan med rekbrev (så det inte kommer bort på vägen):
http://www.cdreparatoren.se/
Lycka till!
/Fridaybrew
Vi får se, vill vänta och se om programmet klarar av att få över allt, tar upp till 4 timmar står det.