HDMI-DVI
Hejsan ja tänke kolla med er om jag skaffar mig en HDMI-DVI kabel kommer jag få bättre grafik då? Det är en sådan jag tänkte skaffa mig http://www.itsajten.com/sv/artiklar/hdmi-dvi-kabel-guldplaterad-18m.html
tacksam för svar.
Vad ska du koppla till? Och vad ska du titta på?
Tänk på att de flesta HDMI-portar på datorer alltid vill skicka ut signalen i full-hd. T ex så är det 1080 punkter på höjden. Men de flesta större bildskärmar har 1280 punkter på höjden.
Risken är då att bilden faktiskt blir sämre än men vanlig VGA.
Vad är den rekommenderade upplösningen på din skärm? Vad har du mer för portar på datorn?
Jag har själv haft liknande tankar, men jag valde att använda DisplayPort -> DVI istället.
Mvh // Johan
#2 stämmer om det är hdmi 1.0 som kom ut kring 2002.
med nuvarande hdmi 1.3 så stöds högre upplösningar.
Wikipedia:
"The HDMI specification defines the protocols, signals, electrical interfaces, and mechanical requirements of the standard.[38] The maximum pixel clock rate for HDMI 1.0 was 165 MHz, which was sufficient for supporting 1080p and WUXGA (1920×1200) at 60 Hz. HDMI 1.3 increased that to 340 MHz, which allows for higher resolution (such as WQXGA, 2560×1600) across a single digital link."
hdmi kabel har du fördelen med att det fungerar till fler apparater än dvi.
/Fridaybrew
Hos mig så tycker jag bilden blev bättre med VGA-kabel än DVI-HDMI när jag kopplar min Macbook till HD-ready plasman.
HDMI hade en tendens att beskära bilden vilket gjorde att vissa menyer inte syntes/fungerade optimalt.
Du kan ofta ställa in om bilden ska förstoras. Hade samma sak hos mig men upptäckte att ati zoomade bilden.
Mvh // Johan

Det är även viktigt att titta på vilken HDMI kabel man köper. Bara för att din utrustning (PC eller TV, DVD, BlueRay, Hemmabio …) stödjer HDMI 1.3 så är det inte säkert att du får ut full 1.3 stöd. Om du t ex köper en billig HDMI kabel så är de oftast bara certifierade för HDMI 1.2 vilekt gör att du inte får ut full 1080p. Dessa stödjer bara att leverera ca 720p eller 1080i.
Så snåla inte på HDMI kablen om du verkligen vill få ut full 1.3 (alltså 1080p kvalitet).
Det står oftast på förpackningen för HDMI kabeln vad de är certifierade för. Leta efter HDMI 1.3, 1080p och eller High Grade
Räkna också med att en sådan HDMI kable ligger i prisklassen 300-400 kr för en en meters kabel
Det finns även HDMI kablar som är 1.3 certifierade men som ändå kan få problem då de är av billigare kvalitet och inte lika issolerade vilket gör att de kan tappa i kvalitet om du inte har optimla förhållanden.
Sedan har vi HDMI1.3a 1.3b och 1.3c.
Det är egentligen ingen skillnad i funktionalitet gentemot version 1.3. De skall alla leverera full 1080p. Skillnaden är bara hur leverantören av HDMI kabeln genomfört sina tester för certifieringen.
Detta får mig att undra vad är det för kabel jag egentligen har *lol*.
Hittade här en kabel med specifikationen 19 pin och 1.3 för 279 (så kaj hade bra prisspektrum ):
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98190&path=
Tittade på TS ursprungliga länkade butik, hitttade där denna hdmi kabeln som marknadsförs som stöd för 1080p 1,8 m för 69 kr, vad säger ni andra om denna kabel?
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/bild-ljud/kablar/bild/hdmi-_-dvi/hdmi-kabel-guldplaterad-18m.html
/Fridaybrew

Den för 69 kronor skulle jag vara tveksam till att den verkligen stödjer det som den säger dvs 1080p och full HD. De har ju inte ens satt ut vilket märke det är. Känns som om de bara tagit HDMI som standard och lagt på de loggor som HDMI stödjer (vilket dock inte alla kablar gör). Mitt tips är att detta nog är en Standard HDMI kable och inte en High Speed HDMI kabel
Den för 279 från Kjell och company tror jag definitivt är en High Speed kable med full HD 1080p
Också värt att nämna. I version 1.3 har man även lagt till funktioner för automatisk AV sync (läpp sync) som gör att problem med att ljudet kan komma före bilden på din TV. Detta problem uppstår oftast om din TV är inställd på att göra en massa justeringar på bilden (såsom brusreducering, uppskalning, motion correction med mera). Tvn måste då bearbeta detta innan bilden visas på TVn och det kan ta några millisekunder att göra. Ljudet däremot går oftast rakt ut i TVn vilket gör att det kommer lite snabbare än själva bilden varför ett glabb mellan ljud och bild kan uppkomma.

Alltså de jag vill veta är om det blir bättre grafik med den kabel jag skicka eller om de blir sämre. Sen om man inte har en HD skärm spelar de någon roll? Jag har kolla runt med flera stycken som säger att man inte ska köra på HDMI för bilden blir sämre med det stämmer detta? Om ni har något tips på hur jag skulle kunna få min skärm med bättre grafik så ge mig tips på vad jag ska köra för kabel isf och även om de finns andra knepp som skulle kunna fixa detta. Jag skickar med en länk på mitt grafik kort. Jag ska alltså koppla min dator skärm till datorns HDMI utgång.
Egentliga svaret är NEJ, det kommer inte blir bättre grafik. Grafiken bestäms av din dators grafikkort och övrig prestanda. Kabeln är bara ett verktyg på vägen det enda kabeln kan göra är försämra aldrig förbättra. Då är frågan egentligen vilken försämrar minst?
Om du är ute efter bättre grafik så skulle jag hosta upp typ 1500 kr eller så för ett nyare grafikkort =) Hoppas att du har den möjligheten =)
Har du tid så langa upp så mycket info du kan dator specifikation, monitor/tv så blir det lättare för de som hjälper till. Tyvärr har jag inte tillräckligt med kunskap för att egentligen tillföra mer =)
Kan bara tipsa att det har kommit ut ny serie grafikkort till rimligt pris som har stöd för 3 monitorer samtidigt =) för under 1500 kr och med ddr5 minnen.
Lycka till!
/Fridaybrew

Så du säger att mitt grafik är dåligt?
Svårt att säga mer utförligt om det hela då du inte har listat vad det är för hårdvara du har.
Vad för dator har du? Vad för monitor? Vad för spel har du tänkt spela?
/Fridaybrew

HDMI/DVI (som i praktiken bara är olika kontakter) är bättre i alla lägen (i teorin iallafall) än VGA då signalen skickas digitalt vilket gör att den enda signalförlust/bildförsämring som kan ske pga kablen är att det uppkommer "mosaikmönster" eller att en pixel blir illgrön eller ingen bild alls.
Nytt grafikkort gör bara att du kan ha högre inställningar i spel vilket gör dem snyggare.

Jag skickar med en fil här på vad jag har i datorn
Vad är det för bildskärm du har och vilka anslutningsmöjligheter har den (kontakter)?

Är den troliga skärmen han har, rätta mig om det är fel.
http://www.datormagazin.se/tester/allatester/article77811.ece

de ända jag har som anslutning på min skärm är dvi.

#16 De är precis den skärm som du skicka länken på.
Om du bara har DVI så förstår jag inte riktigt varför du ska köra HDMI? Var/hur hade du tänkt koppla in HDMI?
DVI är en bra kabel/standard så kör vidare med den.
Upplever du dålig bildkvalite?

Ja jag känner att grafiken blir dålig den är lika dålig som mitt förra grafik kort jag hadde som var ett geforce 8600GT 512mb
Vilken upplösning kör du?
Är väl 1 680 x 1 050 som skärmen är optimerad för?
När upplever du grafiken som dålig?
I spel eller i windows? Båda?
Vad menar du med dålig grafik, kan du förklara hur du upplever bilden?

Jag får dålig bild när jag spelar det känns inte som att grafik-kortet orkar med att köra spelen för de är spela som jag har kunna spela förr men ändå så hänger inte grafiken med och då bytte jag upp mig lite för att få bättre grafik och kunna köra med högre effekter men det kan jag inte på något mysko sätt.

Kan ju säga att ett Radeon HD 4670 inte är något mirakelgraffikkort, utan en budgetmodell från ATI:s förra generation av grafikkort. Alltså inget man kan köra så höga inställningar på i nya spel.

Oki kan du ge tips på något bra men inte dyrt?
Här har du senaste testerna för att välja ett prisvärt grafikkort.
Avggör själv din budget och se vad som remomenderas.

Oki men jag har en fråga jag kör world of warcraft och när jag läser på lådan så är jag långt över vad kraven är men ändå så kan jag inte köra på högsta grafiken. Skulle du kunna leta fram ett kort jag skulle kunna köpa för att klara av att spela detta spel på högsta grafik?
Du ger så ytterst lite infobitar hela tiden, det är svårt för andra att kunna hjälpa dig på ett effektivt sätt.
Ja du behöver nya grejer om du anser att saker och ting inte presterar som du vill.
Vad kan du tänka dig spendera är en nyckelinfobit som du inte delar med dig av trots att det är du som vill ha hjälpen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350
sen skulle jag själv köpa någon av de nyare HD5xxx seriekorten som finns.
/Fridaybrew