Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3656 ggr
[StaffanM]
0

Explorer 8 krashar 10 ggr/dag

Har varit så i flera månader nu

Rätt som det är så krashar explorer 8…och jag får stänga ner det.

Det öppnas igen automatiskt ,men det är väldigt irriterande

Ibland kan det nog vara 20 ggr/dag.

Vet inte vad jag ska göra.

Någon som har ett gott råd.

Jag har 4 gb i ram och vista premium

Loveferrets
0

Detta bör återställa vad som orsakar kraschen, e de helt galet ber jag om ursäkt.

krasch

Kaj
0

Den troliga orsaken är att du installerat något tillägg till IE8 som orsakar krashen.

Gå in under verktyg och välj "Hantera tillägg"

På listan ser du nu laddningstid för de olika tilläggen. Om något tillägg har lång laddtid (t ex sekunder) så är det problem med det tillägget för så lång tid skall det inte ta att ladda ett tillägg. Pröva att inaktivera detta tillägg.

Du kan även pröva att inaktivera de tillägg du vet att du inte behöver och se om IE8 mår bättre då. Om den gör det så vet du att det är ett av tilläggen även om det inte har lång laddtid.
Bästa sättet är som sagt att ta ett tillägg i taget och när IE8 slutar krångla så har du boven.
Antingen avaktiverar du då det tillägget för alltid alternativt kontaktar den leverantören för att se ifall de har någon senare version som fungerar bättre med IE8.

Orkar du inte testa dig fram till vilket tillägg som eventuellt är problemet kan du köra IE8 utan några tillägg aktiverade för att se om IE8 slutar krasha då. Om den gör det vet du med säkerhet att något av tilläggen är boven och du får då börja att inaktivera dem en efter en tills du hittat boen.
För att köra IE8 utan tillägg gå till startknappen och kör kommandot och skriv
iexplore.exe -extoff
Det kan nu hända att vissa sidor som kräver ett tillägg inte fungerar men det är ett bra sätt i testsyfte för att se om något tillägg orsakar problem med din IE8.

Tillägg i IE8 är små program från externa levernatörer som vill integrera med IE8. Exempel på detta kan vara Adovbe Flashplayer, Shackwave, Java, Google toolbar, Yahoo toolbar med flera.
Inte ovanligt att man får med sådana tillägg från program man installerar men som man verkligen inte vill ha in där.

[StaffanM]
0

#1 Det var lustigt att du nämnde detta som avser en krasch av hela vista, för det har jag också, 2 ggr/månaden…så det ska jag kolla på.

Trodde att det var något jag skulle vara tvungen att finna mig i .

Tack Loveferrets!Glad

#2 Kaj….du är en klippa när det gäller datorer.

Så smidigt att ha tillgång till datoreriFokus.

Har nu avaktiverat ett gäng tillägg….va spännande…skulle inte förvåna mig om detta är orsaken. Det lär jag märka under dagen då det händer så ofta.

Tack Kaj för att du delar med dig av din kunskap!!!Skrattande

Kaj
0

Glad att kunna hjälpa till. Hoppas att det var det som var problemet dock

[StaffanM]
0

Än så länge har inte IE8 kraschat….ta i trä !

Loveferrets
0

Roligt att höra at jag inte var helt ute o svängde hehe men som sagt Kaj e suverän o jag hoppas verkligen hans tips hjälper för det verkar enklare om de var så. lycka till !

[StaffanM]
0

Fortfarande inte 1 krasch…efter 12 timmar online.

Loveferrets
0

Så skönt, då hjälpte säkert de som Kaj nämnde.

guraknugen
0

#7: Då är det väl bara att aktivera ett tillägg i taget tills problemet återkommer, så vet du vilket tillägg som var orsaken (om det inte var en kombination mellan flera olika tillägg förstås…).

[StaffanM]
0

Nja…de där tilläggen var inga höjdare i alla fall…skönt att vara av med dem. De jag har kvar är de jag vill behålla. Glad

Otroligt smidigt att komma hit om man har datorproblem.

Önskar jag vetat det när jag hade tagit bort partitionen med ubuntu på….och sedan inte kom in på vista ens….slutade med att jag köpte en ny dator. Det var grub som ställde till det.

DesK
0

StaffanM Windows Vista är en av datorvärldens största floppar. Har du tidigare kört med Ubuntu rekommenderar jag att du kör vidare med Ubuntu. Detta är ett betydligt säkrare och stabilare operativsystem än något av de som säljs av Microsoft och det är dessutom gratis.

/Désirée

[StaffanM]
0

Jag hade ubuntu paralellt med vista, men jag använde det nästan aldrig. Tyckte programmen var så torftiga….men jag inser att det finns betydligt mer jag inte känner till om ubuntu än vad jag känner till.

Open source är ju tilltalande också…men jag tycker vista fungerar bra, även om jag är medveten om att Microsoft är i händerna på eliten som inte vill oss väl.

På vad sätt är vista en av de största flopparna Désirée ?

guraknugen
0

#12: Vilka program var torftiga (jämfört med motsvarande i Vista)?

Var GEdit torftigare än NotePad?

Var Firefox torftigare än Internet Explorer?

Var Gimp torftigare än… vad som nu ingår i Vista?

Var Empathy torftigare än MSN messenger (eller vad programmet heter nu för tiden)?

Var Evolution torftigare än Outlook Express…?

Eller vad…?

I så fall måste jag också fråga: Vad betyder ordet ”torftig” för dig?

Kan dock hålla med om att Ubuntu håller sig med lite väl gamla versioner ibland. Vill man ha så nya versioner som möjligt väljer man dock hellre Fedora, dock på liten bekostnad av stabilitet.

DesK
0

Om jag har fattat det hela rätt så beror floppen Vista på att Microsoft stressade fram detta oerativsystem och därmed fick med en mängd knasigheter som annars hade kunnat undvikas. Nu har ju Windows7 börjat dyka upp och jag tror att detta är bättre och mer genomarbetat. Windows oavsett version dras dock med stora problem med säkerheten, vilket borde få många att fundera över varför det är på detta vis, när alla övriga system på marknaden tycks kunna klara att lösa detta med säkerhet bättre!
Som sagt jag valde för rätt många år sedan att skippa Windows så jag är ingen expert på det. Windows, oavsett version, dras dock än i denna dag med stora problem med säkerheten

Om du tyckte att Ubuntu kändes lite för torftigt så kanske du valde Gnome som Desktop/fönsterhanterare, denna känns ju ofta lite "fattig". Istället kan jag rekommendera OpenSuse med KDE desktop. I såväl Ubuntu som  OpenSuse kan man välja olika desktopmiljöer vilka i hög grad påverkar hur du upplever distributionen ifråga.

Sedan kan jag berätta att mycket av det som uppfattas som nytt och spännande i Windows vad gäller desktopeffekter kommer från Linux.

Staffan, Ta dig lite tid att lära dig en linuxdistribution och du kommer aldrig att ångra dig. Jag tog det steget för ett antal år sedan och har aldrig ångrat detta. Helt probelmfritt är det så klart inte, men inom linuxvärlden finns en hel del hjälpsamma människor om man kör fast. Generellt är det betydligt enklare att använda i alla fall OpenSuse som jag har. Inga problem med installationsskivor och inga problem med att hämta hem bildbehandlingsprogram mm allt finns med från början

/Désirée

[StaffanM]
0

Först ska jag säga att min kunskap om linux och ubuntu är så liten att jag egentligen inte borde uttala mig….för jag använde nästan aldrig ubuntu även om jag hade den installerad.

Skype hade bara en textchatt funktion och jag fick inte min logitech 9000 att fungera …och vuze hade bara en simpel version…..men som sagt…min kunskap har mer brister än erfarenheter så när jag säger att det var torftigt…så innebär det förmodligen att jag inte upptäckt program som finns där.

Filosofin med open source tilltalar mig mer än microsofts profitfilosofi….de kan visst aldrig få nog med pengar.

Men i stället för att lära mig ett nytt OS så kör jag vidare med vista som fungerar riktigt  bra nu. Säkerheten har aldrig varit ett problem….i alla fall inte vad jag märkt.

Men jag inser att ni vet betydligt mer än vad jag gör om detta.

guraknugen
0

Skype ingår väl normalt inte i Ubuntu i och för sig, utan det brukar finnas ett annat som heter Ekiga. Själv använder jag varken Skype eller Ekiga så jag kan inte uttala mig om dessa, men jag har också fått för mig att Ekiga är ganska ”torftigt”, eller var när jag installerade Ubuntu första gången (version 7.04, så det är snart 3 år sedan).

Vilken version var det du testade? Om du inte vet kanske du kommer ihåg ungefär när du installerade den. Versionsnummer för Ubuntu är nämligen inget annat än årtal och månad då den släpptes (senaste är 9.10 som mycket riktigt släpptes i oktober 2009).

Vuze har jag tyvärr aldrig hört talas om, så det kan jag inte yttra mig om. Vad är det? Kan googla själv i och för sig.

Okej… googlat… en bit-torrent-klient? Hm… sådana måste det ju finnas hur många som helst… fast jag har inte provat någon då inbyggt stöd finns i den webbläsare jag använder (Opera) och det verkar fungera…

Webbkameran då… hittade denna blogg. Vet inte om det är samma som din, den heter ”Logitech QuickCam Pro 9000”, men enligt sidan jag länkade till så ska den fungera i Ubuntu 8.04 direkt från start. Hade du en tidigare version hade du fått fippla lite för att få igång den, men det verkar som att det ska gå i alla fall.

Just webbkameror är väl produkter som i stor utsträckning saknar drivrutiner till Linux. Tillverkarna har väl inget intresse att skriva drivrutiner till en så liten målgrupp. Det är ju pengar som styr allt, som vanligt. Jippie…

Jag körde Windows i 13 år eller så och  hade inte heller några större problem med säkerheten. Största faran är nog fortfarande användarens klåfingrighet. Men det känns skönt nu, att slippa använda en massa säkerhetsprogram.

Skulle jag råka vidarebefordra ett virus till någon Windowsanvändare så ser jag inget problem i det. Man väljer ju själv. Windowsanvändaren valde Windows och jag valde något annat. Jag ska ju inte behöva ta ansvar för andras val, precis som hårdvarutillverkare inte vill ta ansvar för att en del väljer något annat än Windows…

[StaffanM]
0

Min ubuntu var från våren 2008.

Jo, det är samma webcam…pro 9000

Bogey
0

Vuze funkar kanon idag och Skype har precis släppt sin Linuxversion som opensource.

Logitech QuickCam pro 9000 funkar idag klockrent på Linux, bara plugga i och köra, ingen installation behövs. Min QickCam är dock bara året gammal så jag vet inte om det skiljer mellan modellerna. Jag har heller inte testat den mot Skype eller liknande bara filmat lite i programmet Cheese än så länge

[StaffanM]
0

Aha det är tydligt att programmen blir alltmer kompatibla med linux

Hade 2 windows krasher idag….blåruta, alltså…har hänt någon gång förut att det kommit 2 på en dag…det var nog en tillfällighet

DesK
0

Skype funkar utmärkt under OpenSuse och Ubuntu. Om du, Staffan nu tilltalas av open source så tycker jag att du skulle våga ta steget ut i den världen. Kanske kan du göra en så kallad dual boot och på så sätt testa någon linuxvariant. Detta förutsätter att du ägnar lite tid åt att lära dig programmen och så vidare. På sikt lär du spara mycket tid på detta sätt.

/Désirée

[StaffanM]
0

Jag väntar nog lite med det.

Hade en IE8 krash precis nu….men det var nog en tillfällighet

guraknugen
0

Det finns dessutom annat än Linux att testa, som är Open Source.

Det var ju märkligt, om du installerade Ubuntu våren 2008 (om det var version 8.04 du installerade - den kom någon gång i slutet av april), då blogginlägget jag länkade till förut hävdade att din kamera skulle fungera i Ubuntu 8.04 ”out of the box”. Men kanske du testade innan 8.04 kom ut, så att du installerade version 7.10?

Hur som helst, många program i Linux-världen (eller Open Source-världen i allmänhet) utvecklas i ganska snabb takt nu, så testa gärna igen lite då och då, exempelvis när någon stor distribution kommer med någon uppgradering.

Själv installerade jag i veckan VirtualBox, så nu behöver jag inte hålla mig enbart till Live-skivor för att testa nya versioner av olika distar. För tillfället har jag installerat nyaste Mandriva i VirtualBox, så jag kan köra Mandriva och Ubuntu samtidigt. En fördel med att köra virtuellt är ju att jag kan installera program och greja; det går ju inte på en Live-skiva.

DesK
0

Guraknugen, det är ingen mening med att försöka "omvända" någon som har bestämt sig för att det är enklast och bäst att använda Microsofts produkter. Dina goda kunskaper och din information kommer mig och andra som vågar och vill läsa vad du skriver till godo. StaffanM tycks dock ha bestämt att det är Microsofts produkter som gäller, trots att han själv skriver något annat i sina inlägg. Jag tycker dock att om man sysslar med konspirationsteorier och själv har minsta misstanke om att dessa stämmer så borde man defiintift avstå från Microsofts produkter.

Snacka kan alla göra! Att verkligen genomföra det man vill och tror på är det dessvärre få som gör.

/Désirée

[StaffanM]
0

Jag har en omedveten ovilja att installera linux igen efter det som hände tidigare….Och det är säkert inte linux fel.

Sedan är jag rätt nöjd med vista….om denna dag inte är representativ då jag haft ytterligare 2 blårutor….4 sammanlagt idag. Så jag funderade på vad jag gjort idag….och jag har uppdaterat voddler….som jag i alla fall inte använder då jag bara har 2  Mbit….så jag har nu avinstallerat det.

Bara för att jag gillar filosofin med open sourse innerbär det inte att jag har det stora intresset att byta OS då jag har så många andra intressen.

Din kommentar att jag inte skulle genomföra det jag vill och tror på är så fel den kan bli. Jag har mycket speciella mål med min tillvaro och närmar mig dem snabbt.

Just i denna fråga kan jag dock inte motivera mig tillräckligt då vista fungerar rätt bra…utom idag då…..och jag har ingen lust att minska på mina aktiviteter på det metafysiska planet till förmån för att sätta mig in i ett nytt OS.

Så…Désirée…din kommentar känns lite malplacerad. Du känner inte mig! Välkommen att kolla min profilsida…..har rätt mycket där som belyser vad jag menar.

[Beavis]
0

Byt OS, Byt bort Explorer så slipper du problem

[StaffanM]
0

Det verkar som Explorer fungerar nu och om det inte kommer några blårutor så kommer jag nöja mig med det jag har.

Loveferrets
0

Så skönt Staffan att de funkar bra nu, tycker absolut du ska nöja dig med de DU vill ha. I normala fall ska de inte finnas sånna problem som du haft i Explorer. Håller tummarna att rutorna blir borta.

guraknugen
0

#23: Jag brukar inte försöka omvända någon till någonting, så jag måste ha formulerat mig klumpigt i så fall. Däremot tipsar jag gärna om saker, men jag försöker att göra det utan pekpinnar. Tydligen misslyckades jag med detta denna gången. Sådant händer. Hoppas ingen tog illa vid sig.

[StaffanM]
0
#28 Ingen risk, guraknugen, då jag inte upplevde din kommentar på det viset. Det var inget som helst fel på den…det var Desirée som hade en underlig ton.Glad

vilken fet text det blev….

DesK
0

Även jag ber om ursäkt, vill på intet sätt att någon ska känna sig "tvungen" att byta operativsystem bara för att det finns alternativ och jag och andra rekommenderar att prova annat operativsystem.

Till Guraknugen säger jag bara, fortsätt med dina sakliga och informativa inlägg!

Staffan, om du nu tycker att min kommentar är malplacerad, vad säger du då om Beavis kommentar i inlägg #25? Personligen tycker jag allt att ditt inlägg #29, vad beträffar mig, lämnar en hel del övrigt att önska.

/Désirée

[StaffanM]
0

Det var inget fel på #25

Han gav mig ett råd…..inget fel med det.

Ang. #29 så är det en betraktelse över #23 och din uteblivna reaktion på #24

Att kalla det en underlig ton är en ganska snäll beskrivning av något som liknar en anklagelse om att jag inte skulle genonföra det jag vill och tror på….vilket jag upplever som ett fult påhopp….så "underlig ton" är ingen överdrift…snarare tvärtom.

Loveferrets
0

Hur funkar de nu Staffan ?

[StaffanM]
0

Det fungerar bra. Uppenbart att det var tilläggen som fick explorer att krascha.

Inga blårutor ännu sen dagen med 4 st….den sista kom just när jag startat om efter den tredje….den hade inte ens hunnit ladda alla prg.som den laddar i början. Då började jag undra. Men drog mig till minnes att det var något konstigt med voddleruppdateringen. Den stod still i en timme när den var nästan klar…..innan den fullbordade sin uppdatering. Kan i alla fall inte använda den då gränsen för voddler går vid 2,5 Mbit.

Loveferrets
0

De låter ju bra att de funkar bra nu, otroligt att tillägg kan ställa till med sånna elände. Skönt att slippa blårutor oxå hehe.

[StaffanM]
0

#34 mm…jag kommer säkert att ha nytta av din länk. Har inte tagit itu med blåruteproblemet ännu då det (förhoppningsvis)inte är akut.

Loveferrets
0

#36, nej de var ju bättre o fixa de akuta först hehe

Kaj
0

Och varför krashar webbläsaren för att vissa tillägg finns aktiverade?!

Helt enkelt för att de som skrivit tillägget inte bemödat sig om att säkra koden för hur Internet Explorer fungerar. Jätte klantigt. Alla program måste ju ta hänsyn till hur deras värdsystem fungerar och se till att koden är rätt skriven så att inga krashar sker.

Här är alltså skulden helt på den eller de som gjort tillägget. De har allstå inte testat sitt tillägg tillräckligt mycket och då blir det naturligtvis problem.

Tillägg till Ineternet Explorer kan man få om man installerar diverse program. Många är seriösa program och andra är mindre seriösa. Men även seriösa progam som vill installera tillägg kan vara felaktiga som får din IE att krasha.
Oftast får man ett val vid installationen av programmen om man även vill att tillägg skall installeras (t ex Yahoo toolbar med flera). Jag har som standard att alltid välja "NEJ" vid dessa för att just undvika problem.

Dock kan nämnas att inte alla tillägg är "dåliga" och de går att installera utan problem. men vet man inte med säkerhet är det bättre att välja bort dem än att installera dem.

Loveferrets
0

#37, Du har rätt som vanligt Kaj Skrattande

guraknugen
0

#37: Är det någon som sagt att någon annan bär skulden?

[StaffanM]
0

#37 Jag brukar också alltid säga nej till att få olika tilägg när jag installerar något program.

Vartannat program nuförtiden vill att man ska installera saker man INTE bett om. Det vore ärligare om man fick bocka för att man vill ha något i stället för att behöva ta bort förbockade boxar.

Explorer fungerar fortfarande fint.