Datorn fryser!!!
Jag har en dator med Windows XP som fryser så fort jag startar den.
Så fort jag överhuvud taget rör musen och försöker klicka på något så fryser allting och det går inte att få liv i datorn igen.
Jag har försökt med både diskrensning och defragmentering, men även om jag hinner starta processerna så fryser allting bara efter några sekunder.
Vad göra?
Obs! Jag är tacksam om ni kan förklara på lekskolenivå! 
De framgår ju inte om du gjort ngt/ngn ändring i datorn nyligen.
Men…ja hade samma problem sedan ja bytt moderkort & satt i mer minne (4 st 1GB) av märket Corsair.
Hittade tillslut ett råd att plocka ur minnesstickorna & bara ha en kvar - då funkade den - å ja satte i ett i taget - men det funkade bara med max 3 x 1GB & då måste ja dessutom gå in i BIOS & höja volt till nordbryggan - för att den skulle orka dra i gång minnena.
Det började krångla igen efter ngr månader -- så nu bytte ja till 8GB minne (2 st 4GB) av märket Kingston. Nu funkar det hur bra som helst - med allt på auto i BIOS!
-------
Så prova om det e ngt fel på ngn minnessticka. Hur man gör - vet säkert ngn här på forumet.
Har du haft datorn länge - kanske de bara e dålig kontakt någonstans - prova att lossa lite på minnen m.m. & sätt tillbaka dem. - de kan räcka.
//L

Hej Lynxx och tack!
Nej, jag har inte gjort något speciellt med datorn på länge. Försökt rensa och hålla efter som vanligt bara, men inga stora nerladdningar eller ändringar.
"Minnesstickor"…eh…????
Rena grekiskan för mig!
Men jag har haft datorn ett par år och den har gått varm för det mesta, så rådet om att lossa på minnen ska jag ta ad notam. Får vänta tills någon kan komma och hjälpa mig bara, för jag kan abslut inte pilla med sånt här, har tummen precis mitt i handen!
Tack för hjälpen!

Jorå, jag har allt sett ett "innanmäte" i datorn förr! Men problemet för mig är att jag måste ha hjälp med att öppna, jag gör det INTE själv!
Får förhoppningsvis hjälp på måndag.
Prova med att koppla bort all extern utrustning du har kopplad till datorn och prova se om det hjälper. Extern hårddisk, skrivare, scanner ja allt utom mus och tangentbord och se om du har problem med nåt av dem.