Har jag fått virus?
Gissar att det är något sånt dessvärre… 
I alla fall… Det började med att jag laddade ner ett spel (fy på mig, och här fick jag väl straffet också…) där mitt virusprogram varnade för en fil. Jag såg då även i kommentarerna på nedladdningssidan att även en annan person fått samma virusvarning och då fått leta virus hela dagen…
De heter EULA.exe och wibb32.exe och mitt virusprogram karantänade den senare, men verkade inte vilja göra något med den första. Jag hittade inte wibb32.exe när jag letade, utan den verkar nästan finnas i EULA.exe eller något..? Virusprogrammet visade den som "..EULA.exe>>wibb32.exe" och vad de två pilarna innebär vet jag inte.
Det är Symantec AntiVirus jag har och jag har gjort full scan av datorn, där den påpekat samma filer igen.
Anledningen till att jag misstänker att dessa gjort något med min dator i alla fall, är att min webbläsare hänger sig när jag går in på min mail (Gmail), både Firefox, explorer och chrome. Även när jag går in på Aftonbladet verkar det som. Det är en väldigt "tydlig" gräns, jag kan hålla på precis som vanligt och öppna sidor, allt fungerar som vanligt. Fram till att jag öppnar min mail, har jag tur kan jag öppna ett mail innan webbläsaren hänger sig, men den verkar oftast hänga sig direkt när jag kommer in på mailen.
Nu idag insåg jag att även MSN verkar krångla på samma sätt - jag loggar in, men när jag försöker stänga ner "Today-rutan" hänger sig programmet.
De hänger sig, ingenting händer och jag måste högerklicka på programmet i menyraden och välja "avsluta nu". Sen kan jag i alla fall med webbläsaren starta den precis som vanligt och fortsätta, bara jag inte går in på mailen.
Först trodde jag att det kunde ha att göra med en uppdatering av firefox jag gjorde i samma veva, men när det händer samma sak med chrome och explorer, och nu även med MSN, låter det mindre troligt.
Jag har ju kört virusscan, och den visar bara samma två filer. Vad ska jag göra? EULA.exe finns kvar på datorn, och jag vet inte riktigt hur jag bäst tar bort den? Är det bara att deleta ett virus och rensa papperskorgen? 

Mvh Stephanie 

ja nog har du virus alltid. för så ska inte en dator uppgföra sig.
Då man scannat datorn och den hittat farliga filer brukar man få välja att sätta dom i karantän eller ta bort dom.
Och läs kommentarena före du laddar ner något, så undviker du en del virus iaf.
Har du virus, trojan eller annat. Kan dom ta dina lösenord till diverse program och internet sidor om du har otur… så lös problemet innan du använder datorn att logga in på olika sidor.
Ja, jag brukar alltid kolla kommentarerna noga innan, men nu tabbade jag mig och trodde att jag redan gjort det 
Dessvärre har jag redan loggat in på diverse sidor, men vad jag har förstått så har i alla fall wibb32.exe varit karantänad. Men hur gör jag för att få dem att försvinna? Vad är nästa steg för min del?

Mvh Stephanie 

om ditt antivirus program inte kan ta bort så, prova att ladda ner tex.
AVG antivirus 9.0 det är ett bra och gratis antivurs.
förhoppningvis så kan det programet ta bort dina virus.
sen om det inte skulle funka kan du prova att googla på dessa filnamn och se vad dom har att rekommendera, men se upp så du inte laddar ner något som ska fixa datorn, för det kan vara virus om man inte vet att sidan är seriös
#3 Det konstiga är just att det inte finns så mycket om just dessa virus… I alla fall inte med dom här filnamnen. Men jag ska prova köra AVG då.

Mvh Stephanie 

Ta backup på viktiga filer till en extern hårddisk om du har ifall Windows crashar helt och du behöver installera om datorn. Ominstallation kan även behövas om viruset inte går att rensa bort med antivirus.
Det är inte rekomenderat att ha flera olika antivirusprogram installerade samtidigt.
/Fridaybrew
jag har aldrig haft några problem med det, kan sega ner datorn annars är det väl inget problem.
Här är ett annat riktigt bra, litet antivirus program som söker virus på ett annolunda sätt än om flesta andra.
Det heter threatfire och är en del av PC Spyware Doctor som är ett riktigt bra antivirus som kostar pengar dock.
AVG hittade inget som verkade misstänkt… 

Mvh Stephanie 

Hej Stephanie!
Jag tycker du ska ta och testa Malwarebytes antimalware. Du har en guide här hur du installerar det.
Får du inte bort det med den kan vi gå över till Hijackthis som är mer manuellt där man får ta och kolla olika processer som är igång i datorn.
Det går inte bra alls det här
Datorn hänger sig när jag försöker sätta den i vänteläge, så nu har jag varit tvungen att stänga av den genom att hålla in start-knappen
Nu när jag startade den fick jag upp en bluescreen och datorn startade om igen.
Tror ni att det går att fixa utan att jag behöver installera om datorn?

Mvh Stephanie 

Vågar jag sätta in ett USB-minne i datorn och föra över viktiga filer förresten? Märker jag om något mer följer med, än det jag själv fört över, eller kan sånt ske "osynligt"? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar…

Mvh Stephanie 

svårt att säga men det skadar ju inte att prova. För över filerna.
om det är svårt att göra det för datorn hänger sig prova att starta datorn i …..felsäkertläge.
sen måste du installera om datorn för det går inte att ha datorn kvar i detta skick. Enklast och säkrast att installera om .
AVG tycker inte alls att det är något konstigt med de filerna, har bett den söka igenom den mappen särskilt och den hittade ingenting. Ska jag prova med Malwarebytes då, och ska jag avinstallera AVG?

Mvh Stephanie 

ja det kan du göra, hade du uppdaterat AVG också?
det är möjligt att filerna inte är farliga, men något har blivit fel på din datorn och ja.. lättast,säkrast är att installera om. men Installera malwarebytes om prova du, skadar inte.
#15 Jag vet att det säkraste är att installera om den, men det här är en skoldator och jag vet inte hur glad datasupporten blir om jag kommer med virus på datorn
Dessutom skulle det vara skönast att få ha allt kvar på datorn…

Mvh Stephanie 

men då borde du ju bara kunna lämna in den till datasupporten, gratis och dom kan ju allt om datorer förhoppningsvis. Gör det då slipper du allt jobb och slit.
Hur är det med virus och misstänkta filer egentligen? Om ett virusprogram varnar för en fil, kan jag då deleta den "för hand" eller fungerar inte det?

Mvh Stephanie 

jo det går, men oftast behöver man ett speciellt program som klarar av det. brukar inte gå att bara trycka på delete liksom.
sen brukar inte problemet vara borta bara för att filerna är borta. Dom har uppenbarligen gjort skada på datorn, systemfiler kanske etc.
lämna in datorn. helt klart
#19 Nu har Malwarebytes scannat i 2,5 timme, hittat 14 infekterade filer, varav en trojan-någonting. Men ingenting om de två filerna i början… Jag får väl försöka spara de viktigaste filerna och lämna in datorn imorgon då 

Mvh Stephanie 

Varför vill inte Symantec ta bort de infekterade filer den hittar för?
De andra virusprogrammen vill inte låtsas om att det är något fel med dom, medan Symantec säger att det är "Threat: Downloader" och sätter dem i karantän. Men ta bort filerna vill den däremot inte. 

Mvh Stephanie 

vissa program är sämre på vissa saker etc.. svårt att säga. Sen kan dom tro att det är virus fast det inte är det. På Crack till spel osv.
Nu har jag spenderat hela eftermiddagen och kvällen till att rensa datorn. Har tagit bort allt nedladdat, allt misstänkt, rensat med CCleaner, kört virusscan, rensat infekterade filer, kört virusscan, kört virusscan, rensat lite till, scannat igen och ja…
Tror jag tagit bort ca 30gb från min dator nu. Nu kan jag öppna min mail som vanligt igen, öppna mail och klicka mig runt utan att webbläsaren hänger sig. Jag kan öppna msn utan att det hänger sig. Jag har provat starta om datorn flera gånger. För tredje omstarten sedan fick jag upp en ruta med system32\cmd.exe (DOS). Klickade ner den och ingenting mer hände. Körde en till virusscan efter det och har nu startat om datorn två gånger till utan några som helst problem.
Har som sagt kört flera fullscannar och de visar ingenting längre. De filer jag nämnde i #0 är nu borta och Symantec har inte heller något att klaga på nu…
Vågar jag hoppas på att jag klarar mig med det..? Eller är jag bara naiv som tror att jag ska komma så lätt undan? Vågar jag avvakta och se om något händer?
Tar nog ett snack med datasupporten imorgon i alla fall, men jag håller tummarna ändå..!

Mvh Stephanie 

Använde du TPB för att ladda ner spelet, så är sannolikheten stor att du fått just den trojan du läste att dom andra varnade för i kommentarerna.
Jag vet inte vad för spel du laddade ned men EULA.exe är inte det ett licensprogram som kollar ifall ditt spel är licenserad(laglig)? Annars undrar jag inte om det är ett EA spel du har laddat ned, isf är det en fil som ska medfölja spelet.
Det någon lustigkurre har gjort här är att inkludera ett virus inuti självaste programfilen och så som jag fattar det så sprider den sig via msn och mail. Så om du har skickat mail till några under denna period så kolla med dina kontakter ifall dem har haft problem eller fått ett virus från dig.
#24 Ja, det är väl ganska uppenbart att jag fått samma virus som de andra fått från samma spel…
#25 Det var inget EA-spel, och det verkar vara som du säger, att nån lustigkurre har lagt in ett virus i programfilen. Jag har inte skickat något mail under den här tiden, eftersom jag inte kommit in på mailen… Men jag är fortfarande lite rädd att den ska ha kommit åt den i alla fall. Jag vet inte riktigt hur virus brukar fungera så jag vet inte vad den skulle kunna göra.

Mvh Stephanie 

Jag använder Norman antivirus och de gånger min dator börjat uppföra sig konstigt har jag gått till deras hemsida för att kolla de senaste virushoten. i de flesta fall har de haft en nedladdningsbar fil som fixat mitt problem. Många hot kommer ju dagligen och uppdateringen kanske inte fått med senaste - detta fast jag har uppdatering dagligen.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
dålig antivirus du har isf, dom uppdateringarna ska ju man kunna uppdatera genom programet.. menmen