Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1890 ggr
Cajsavarg
0

Golvval på hemmakontoret

Jag ska lägga golv i ett kombinerat gästrum/hemmakontor.

Vill gärna ha en heltäckningsmatta, eller textilmatta som det heter nu för tiden.

Spelar det någon roll vilket material jag väljer? Ull, syntet, botten av gummi eller textilt? Eller ska man inte alls ha heltäckande?

Tänker på eventuell statiska besvär mm

//Fat makes Me fit//

guraknugen
0

Det har ju varit ganska överdrivet, det där med elektroniks känslighet för statisk elektricitet. Visst är enskilda komponenter känsliga, men så fort komponenterna monterats på sina kretskort minska känsligheten en aning, dock bör man fortfarande vara försiktig. När det gäller datorer så är ju komponenterna dessutom inbyggda i en låda av något slag, och då borde inte statisk elektricitet vara något som helst problem (”Faradays bur” -  slå gärna upp det på Wikipedia, exempelvis).

Bärbara datorers höljen är ju oftast av något plastmaterial, men ja gär inte så bevandrad i hur dessa är uppbyggda, trots att ajg har några stycken… Men det skulle inte förvåna mig om de är skärmade på något sätt så att man trots allt får en Faradays bur även där.

Det kritiska är ju i så fall om du ska in och rota i datorn, men det är väl inget som hindrar att man först bär in datorn till ett bättre rum och gör sin operation där istället, med diverse ESD-skydd givetvis (ESD-armband åtminstone) .

Monarchy
0

Nu finns det ju även klickgolv som har heltäckningsmatta. Mellanting mellan trägolv och heltäckningsmatta. Det som är bra är att man kan lägga det själv.

Bogey
0

#1 Gura har både rätt och fel. Rätt i att så länge datorns hölje helt och oöppnat är det sällan nått probem och är datorn stationär kan man med fördel ansluta till ett jordat uttag.

Däremot så så fort man öppnar datorn för att uppgradera nått. Minne grafikkort etc. är det väldigt viktigt att skydda sig mot statisk urladdning.

Det finns bra avgjordningsarmband att köpa så att man kan ansluta sig till jord på ett säkert sätt. Dessutom bör man undvika kläder i  ylle och syntet i dessa fall och helst lägga datorn på en avgjordad servicematta. I brist på sertvicematta kan ett träbord duga förutsatt att man har sitt avgjordningsarband på sig och tar i chassit på någon olackerad yta innan man rör nått annat inne i datorn.