Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3357 ggr
Medlem
0

Bygga en egen dator

Jag blev inspirerad från en annan tråd och tänkte starta denna tråd för det syftet.

Jag tycker det är jätte intressant att bygga en egen dator för flera orsaker. Två av de orsaker som väger mest är att ha en nära relation med datorn och att tjäna pengar på det. Jag tror det blir mitt nästa projekt snart.

Men jag har ingen kompis som kan detta så jag vet inte hur man bygger en dator, vad det kostar och vad man behöver.

Jag skulle vilja ha råd och tips från er kunniga.

Bogey
0

Enklast att starta med bygge är att köpa en färdig byggsats. Då får du med  allt för en komplett dator, utom operativsystemet.

Både Komplett och Dustin home har byggsatser.

Hos Komplett hittar du det direkt till vänster under PC i delar, AMD eller Intel.

Hos Dustin home kunde jag länka direkt till byggsatserna.

Vill du komma undan billigt så laddar du ner en version av Linux som t.ex. Ubuntu Linux eller Linux Mint

Annars så finns W7 att köpa för dryga tusenlappen.

guraknugen
0

Har inte byggt någon själv, men tycket inte det kan vara så märkvärdigt egentligen. Få se nu vad man kan tänkas behöva…

• En låda är ju alltid bra att ha…
  • En nätdel (strömförsörjning) är ju också nödvändig. Viktigt att man inte väljer en som är för klen. Det är effekten som är avgörande här, den man mäter i Watt, för den som inte är bevandrad i det elektriska.
  • Ett moderkort kan man ju inte heller vara utan.
  • En processor…
  • Lite internminne är aldrig fel, eller snarare så mycket som möjligt.
  • Ett grafikkort vill man säkert ha, även om det redan skulle finnas ett inbyggt på moderkortet.
  • Ljudkort.
  • En eller flera hårddiskar eller annan typ av minne…
  • Fläktar, men de kanske ingår i antingen lådan eller strömförsörjningen, eller vad vet jag… har som sagt aldrig byggt någon dator.
  • Kortläsare.
  • Vissa vill gärna ha en eller flera brännare för uråldriga plastskivor (CD, DVD, BluRay).
  • Nätverkskort och annat nätverksrelaterat kanske.
  • Blåtand kanske kan vara intressant för många.

Och så vidare. Kommer inte på så mycket mer just nu.

Ja, det var en liten lista från en okunnig. Nu återstår bara att vänta på råd från någon kunnig också.

Bogey
0

#2 Jo du har nog fått med det mesta, dock ska du veta att de flesta moderkort har flera av de uppräknade funktionerna redan integrerade. Kolla på Komplett och Dustin så ser du vad du behöver, för delarna som ingår är uppräknade.

Fridaybrew
0

jag rekomenderar lite ohederligt ett annat forum http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=86

väldigt mkt info om man lägger ner några timmar på att läsa igenom olika trådar. Visst det är hyfsat enkelt att sätta ihop en dator , eller inte svårare än att slänga ihop vagnlast möbler från ikea iaf. Dock så är det kluriga för mig iaf är det förarbete som bör göras innan man bestämmer sig vad man ska bygga ihop. Bestämma komponenterna så dom arbetar bra ihop, samtidigt som man håller öga på pengarna vs prestanda. Beslutsvåndan var värst för mig *lol*.

Jag och min bror satte ihop min dator och det är tveklöst det bästa vi kunde gjort. Nu är maskinen snart 1,5 år gammalt men jag la in rätt mkt i den. lärde jag mig något ja, skulle jag bygga annorlunda idag ja, men det gör inget om jag vill så kan jag byta ut precis de komponenterna jag vill. 

Iom att jag har byggt den själv så vågar man när behovet uppstår att överklocka systemet så man kan dra ut på nästa datorbygge ett tag längre.

/Fridaybrew

Vikke
0

#2 dock ska man inte kolla sig blint på watten i nätagg, det är så mycket mer än det. En del nätagg står det 550W men det kan vara peak watt alltså inte kontinuerlig effekt. Så kolla noga igenom att det är angivet t.ex. 500W "Continuous Power" och helst att nätagget är 80 Plus certified.

Jag vill dock tillägga att jag inte är något proffs på detta, så fråga inte om diverse ampere på inmatningarna :P

//

Vikke Medarebetare på Hockey.ifokus

Norrskens Gerbiluppfödning

Fridaybrew
0

Prisjakt och pricerunner är de två ställena som man bör "bo" på när du bygger så, just att optimera sina beställningar är knepigt.

Jag beställde från tyskland och det sparade mig 10-20 000 kr  om jag bara hade gått till en slumpmässig databutik. Min tyska är inte jättebra så babelfish är din vän i det läget =) Välj också betalalternativet COD Cash On Delivery.

Välj också saker som är i lager, annars kan man råka vänta för länge för att det ska vara skoj.

Läs också på om hur man klockar upp system, det är en liten vetenskap men man kan klocka "till" sig ett par tusenlappari prestanda så man inte behöver köpa värsting processorn, dock klockvänlig. Då behöver man också ett lättklockat moderkort som underlättar det hela. Jag har bara ögnat lite på ytan så är inte så insatt i just klockning men jag har följt lite klockningsdiskussioner och det kommer bli mitt nästa projekt. Klocka sönder nuvarande datorn sen bygga ny =)

/Fridaybrew

Medlem
0

Hmm, som sagt, detta låter jätte intressant. Jag är mycket nyfiken :-D

Vad är bäst, AMD eller Intel?

#6 Jag bor i Tyskland. Kan du länka till webbsidan?

Fridaybrew
0

Det finns många tyska butiker, dock den jag till slut använde mig av var cyberport.de , det finns ju tyska prisjaktsliknande sidor dock vet jag inte adressen till dom. De bör ha bättre tysk täckning än vad svenska prisjakt har.

/Fridaybrew

pentsium
0

#7 för tillfället är en AMD Phenom 2 mest prisvärd, Intel:s i7:or har dock högst prestanda men till ett högre pris

guraknugen
0

#5: Nej, det har du rätt i. Glömde nämna det. Fick väl för mig att folk visste det (har ju arbetat med liknande elektronik i 8 år så man blir väl lite fartblind och tror att alla kan samma sak, även om jag själv inte är någon professor i ämnet direkt…).

Men som sagt, det är kontinuerlig effekt som gäller. Toppeffekt kan vara intressant i vissa tillämpningar, men jag har svårt att se att det skulle vara extremt viktigt i en dator. Det är mer intressant om man ska driva motorer och sådant. Har man ett kylaggregat med kompressor och sådant i datorn (hur många gör det?) kan kanske toppeffekten vara viktig. Startströmmen brukar ju vara rätt hög för kompressorer, men även för motorer i största allmänhet. Men nu pratar jag väldigt allmänt här.